Annonce
Annonce
Astrid t.v. og Malene Søgård har fået positive tilbagemeldinger fra de første kunder, og de er spændt på at finde Pure Dansks placering på det danske marked, hvor mange endnu ikke er helt fortrolige med at inddrage bælgfrugter i madlavningen. Foto: Morten Schultz
De to søstre bag Pure Dansk vil have de danske bælgfrugter tilbage på tallerkenen
Mens mange økologiske planteavlere stadig er i testfasen i forhold til at dyrke bælgfrugter til human ernæring, har søstrene Malene og Astrid Søgård fra Pure Dansk åbnet deres egen web-shop med bønner, ærter og linser.
De jyske iværksættere bag Pure Dansk vil gøre bælgfrugter til en lige så naturlig del af maden, som kødet er i de fleste private og professionelle køkkener.
Med åbningen af deres egen webshop kommer Malene og Astrid Søgård et vigtigt skridt nærmere deres ambition om at hjælpe lokalt dyrkede linser, ærter og bønner tilbage på de danske frokost- og middagsborde, hvor de for flere generationer siden blev udkonkurreret af først kartoflen og siden ris og pasta.
»Ambitionen er at få danske bælgfrugter ud på danskernes tallerkener, og at udvikle Pure Dansk, så vi kan leve af virksomheden,« siger søstrene, som håber at opnå en position, så danskerne automatisk tænker Pure Dansk, når de tænker bælgfrugter.
For at nå det mål, vil de forsøge at udnytte det forspring, som det giver dem, at de store møllerivirksomheder endnu ikke er begyndt at arbejde med økologiske bælgfrugter til human ernæring fra danske avlere.
»Vi har allerede været i dialog med B2B-kunder, kantiner, restauranter og selskaber bag måltidskasser,« siger Astrid Søgård.
Deres første kunder tæller bl.a. udvalgte Kvickly – og Meny-butikker, delikatessebutikker og et par Michelin-restauranter, og nu er de spændt på hvordan, de private forbrugere vil tage imod produkterne.
Et helstøbt koncept
Det er kun tre år siden, Malene og Astrid Søgård gik rundt på markerne hjemme på Dråby Søgård, hvor de blev født som ottende generation.
»Vi undrede os over, hvorfor Danmark importerer så mange bønner, linser og ærter, når vi selv kan dyrke dem,« siger de jyske søstre.
Deres undren førte til etableringen af Pure Dansk ApS, som blev registreret hos myndighederne 11. marts 2020 – præcis på dagen, da hele Danmark blev lukket ned på grund af corona.
Måske ikke den optimale timing. Derimod er der næppe tvivl om, at timingen på flere punkter virker perfekt, når de to søstre åbner en webshop med produkter, som alle danskere ifølge de nye klimakostråd bør spise ca. 100 g af dagligt for at få proteiner nok, hvis de skærer ned på kødforbruget.
»Vi vil gerne være med til at gøre bælgfrugter til en lige så naturlig del af maden som kødet,« siger Malene Søgård.
Sammen har søstrene udviklet et helstøbt koncept, som på alle måder lever op til firmanavnet »Pure Dansk«. Alle råvarer er dyrket, renset, sorteret og pakket i Danmark. Selv emballagen er dansk. Det skal sikre transparens og troværdighed, som er to nøgleparametre for søstrene, som tilbyder kunderne fuld sporbarhed helt ud til den enkelte landmand.
Samtidig formidler de både opskrifter og viden om bælgfrugterne og de økologer, der dyrker dem.
»Vi lægger vægt på, at du kender bælgfrugtens vej fra marken til dig, og derfor ved du altid præcis hvilken dansk landmand, der har dyrket og høstet dine bælgfrugter,« skriver søstrene på Pure Dansks hjemmeside.
Far leverer linserne
Selv om de i mere end en forstand er ret grønne i fødevarebranchen, har Astrid og Malene Søgård valgt selv at stå for hele processen, fra de laver dyrkningsaftaler med landmanden, til de færdigpakkede produkter sætter kurs mod kunden. De har dog deres far, Jens Søgaard, i baghånden. Han er en af tre økologer, som producerer bælgfrugter til Pure Dansk,og for hvem det nu handler om at få mest mulig gang i salget inden ny høst. Søstrene forventer at få adgang til op mod dobbelt så mange råvarer som i år, hvis høsten går vel.
Med en pris fra 39,95 kr. for en detailpakning på 300 g ligger priserne i den absolut høje ende af skalaen og væsentligt over de importvarer, som Pure Dansk kommer til at konkurrere med, men søstrene har tillid til, at danskerne vil betale ekstra for lokale varer.
Vi skal lære et nyt sprog
»Da vi sidste år deltog i crowdfunding hos Coop, kunne vi se, at 75 pct. af vores kunder var kvinder i alderen fra 24 til 45 år. De tilhører de grønne idealister og madentusiasterne, som typisk er vant til at eksperimentere mere og ikke er bange for at prøve nye ting af,« siger Astrid Søgaard.
Da bælgfrugterne kan fungere som alternativ til kød i mange retter, mener de ikke, at prisen er for høj, og kundernes respons styrker deres tro på konceptet.
»De siger, at vores varer smager fantastisk og friskere end de udenlandske.«
Samtidig ved de, at det formentlig kun er et spørgsmål om tid, før større spillere melder sig på banen, så det gælder om at udnytte det forspring, de har, til at opbygge en solid kundebase.
»Nu skal vi lige finde ud af, hvor Pure Dansk står i markedet, men vi er i dialog med flere grossister, og vi udelukker ikke et samarbejde,« fastslår søstrene, som er klar over, at danskernes ukendskab til, hvordan de proteinrige bælgfrugter kan indgå i kosten, måske bliver en af deres deres største udfordringer.
»Vi er på en rejse, hvor vi igen skal lære, hvordan vi bruger bælgfrugterne. Det er som at lære et nyt sprog,« siger Malene Søgård, som forventer, at det kan tage år at dreje forbrugernes adfærd i en mere klimavenlig retning.
Begge kommer med en baggrund inden for forretning, kommunikation, salg og marketing, og for at skabe et stærkt og tydelig brand, der afspejler deres forretningsstrategi, har de investeret i et samarbejde med bureauet Vulkan, der er ekspert i brandudvikling inden for fødevarer.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.