Danpos salg af økologiske kyllinger er halveret på et år

Ambitionen om at udfase de hurtigtvoksende kyllinger er kommet i modvind.

25. oktober 2023
Læsetid: 2 minutter
Kyllinger i en stald
Forbrugernes mangelende vilje til at betale ekstra for god kyllingevelfærd tvinger landets største fjerkræslagteri til at bremse udfasningen af hurtigtvoksende slagtekyllinger. Arkivfoto: Majbrit Terkelsen

Landets førende producent af kyllingekød, Danpo, store satsning på at løfte velfærden for slagtekyllinger, er blevet straffet af et marked, hvor pris i kølvandet på invasionen i Ukraine og en periode med høj inflation pludselig blev et altafgørende parameter for de danske forbrugere, oplyser Food Supply.

Danpo fik ellers stor ros fra flere dyreværnsorganisationer, da koncernen i 2020, som en af de første producenter i verden, besluttede at udfase de såkaldte turbokyllinger, men nu ser det ud til, at de var for tidligt ude.

”Da vi gik forrest og omlagde nærmest hele den danske produktion til langsomtvoksende kyllinger, erfarede vi, at der endnu ikke var stor nok efterspørgsel ude i køledisken. Så der var vi nødt til at hakke bremserne i, hvis vi og vores producenter overhovedet skulle kunne overleve,” siger Kasper Lenbroch til mediet.

Kasper Lenbroch landede i direktørstolen for et år siden, og han oplyser, at salget af økologiske kyllinger siden da er halveret, og at Danpo er nødt til at reagere på det ændrede indkøbsmønster ved at bremse den planlagte udfasning af hurtigtvoksende kyllingeracer.