Annonce

Annonce

Kyllinger i en stald

Forbrugernes mangelende vilje til at betale ekstra for god kyllingevelfærd tvinger landets største fjerkræslagteri til at bremse udfasningen af hurtigtvoksende slagtekyllinger. Arkivfoto: Majbrit Terkelsen

Danpos salg af økologiske kyllinger er halveret på et år

Ambitionen om at udfase de hurtigtvoksende kyllinger er kommet i modvind.

Landets førende producent af kyllingekød, Danpo, store satsning på at løfte velfærden for slagtekyllinger, er blevet straffet af et marked, hvor pris i kølvandet på invasionen i Ukraine og en periode med høj inflation pludselig blev et altafgørende parameter for de danske forbrugere, oplyser Food Supply.

Danpo fik ellers stor ros fra flere dyreværnsorganisationer, da koncernen i 2020, som en af de første producenter i verden, besluttede at udfase de såkaldte turbokyllinger, men nu ser det ud til, at de var for tidligt ude.

”Da vi gik forrest og omlagde nærmest hele den danske produktion til langsomtvoksende kyllinger, erfarede vi, at der endnu ikke var stor nok efterspørgsel ude i køledisken. Så der var vi nødt til at hakke bremserne i, hvis vi og vores producenter overhovedet skulle kunne overleve,” siger Kasper Lenbroch til mediet.

Kasper Lenbroch landede i direktørstolen for et år siden, og han oplyser, at salget af økologiske kyllinger siden da er halveret, og at Danpo er nødt til at reagere på det ændrede indkøbsmønster ved at bremse den planlagte udfasning af hurtigtvoksende kyllingeracer.

Flere artikler fra samme sektion

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel

Salget af økologi har stabiliseret sig

Efter et år med fald i salget af økologiske fødevarer viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik, at salget i 2023 har stabiliseret sig. Økologien har, som andre fødevarer, været udfordret af inflation og stigende omkostninger. Men nu ser det ud til at vende.

26-04-2024 3 minutter Detailhandel