Corona-restriktioner lukker verdens største private label-messe
Aflysningen af PLMA-messsen i Amsterdam skaber ærgrelse i eksportafdelingen i Økologisk Landsforening, som havde forberedt et eksportfremstød på messen.

De 10 danske virksomheder, som skulle have deltaget i Økologisk Landsforenings økologiske stand på PLMA-messen, kan godt afbestille billetterne til den hollandske private label-messe.
Det står klart efter at verdens største messe for private label onsdag meddelte, at de bliver nødt til at aflyse årets messe på grund af corona.
"I løbet af de sidste 35 år er messen 'World of Private Label' (PLMA) vokset til at blive branchens førende begivenhed. Vi forstår den skuffelse, som vores medlemmer og andre måtte føle over nyheden om, at den igangværende coronavirus-pandemi igen har ødelagt vores planer om at afholde en international messe i Amsterdam," siger messens formand, Peggy Davies, i en pressemeddelelse.
Der var tilmeldt flere end 2.800 udstillere fra mere end 70 lande til årets messe, og arrangørerne forventede op mod 15.000 professionelle indkøbere. Hos Økologisk Landsforening (ØL) blev meldingen om aflysningen modtaget med stor ærgrelse af Louise Kaad-Hansen, som er international marketing koordinator i foreningens eksportafdeling.
ØLs økologiske stand har gennem flere år været fast inventar på den hollandske messe, og hun var tæt på at have fyldt alle pladser på foreningens 2020-stand. Foreningens eksportafdeling havde samtidig set frem til for alvor kunne sætte sejl og genoptage det sædvanlige eksportarbejde, som de seneste måneder har været vanskeliggjort af rejserestriktioner på grund corona-pandemien.
"I lyset af den seneste covid-19 udvikling og regeringsmeddelelser i både Holland og i andre europæiske lande er vi rigtig kede af at må meddele dig, at PLMA har besluttet at aflyse messen den 2.-3. december," skriver ØL i en besked til de danske udstillere.
Samtidig kan Louise Kaad-Hansen krølle standtegningen sammen, men det er ikke ensbetydende med, at det store forarbejde med at planlægge det danske eksportfremstød er spildt. PLMA-messen meddeler, at man vil etablere en form for online-event, hvor producenter og indkøbere kan mødes over nettet.
I de kommende dage vil ØL overveje, hvordan foreningen bedst kan støtte eksportarbejdet hos de danske virksomheder, som var tilmeldt messen, og man ser frem til at høremere om messens planlagte 'online-messe'.