Annonce

Annonce

Lastbil med Arlalogo

Efter mange år med vækst i salget, er hver fjerde liter Arla-mælk nu økologisk. Foto: Arla

Arla indleder økologisk slutspurt for at nå ambitiøst økologimål

Mejerikoncernen er kun syv pct. fra at nå 2020-målet om at øge omsætningen af økologiske produkter med 50 procent på fem år.

Efter fem år med stor vækst i salget af både økologisk ost, smør og mælk kan Arla snart sætte flueben ved det økologimål, som mejerikoncernen søsatte i forbindelse med en ny strategi fra 2015.

Den gik ud på, at Arla skulle øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Og her i slutspurten mangler Arla kun syv procent for at nå det ambitiøse økologimål, som kræver et samlet økologisk salg på 1,2 mia. kr.

Det fremgår af nye tal fra Arla. De viser, at salget af økologiske mejeriprodukter er vokset markant. Siden 2012 er salget af økologisk ost øget med intet mindre end 86 pct., mens salget af økologisk smør og mælk er steget med henholdsvis 22 pct. og 9 pct.

Arlas økologiomsætning har allerede rundet en mia. kr. årligt, men øko-ambitionerne stopper ikke her. Mejerigiganten oplyser, at den nu indleder slutspurten for at nå 2020-målet.

Økologi har i den grad oplevet stigende popularitet blandt danskerne det seneste årti. I dag er danskerne den befolkningsgruppe i verden, der køber flest økologiske varer. Og det er ikke længere kun en lille gruppe Københavnere, som sværger til Ø-mærket. Faktisk er økologi vækstet i alle landets regioner, og det kan mærkes på salgstallene hos Arla, som i en pressemeddelelse oplyser, at økologisk mælk nu udgør en fjerdedel af det totale mælkesalg.

Hos Arla, der er verdens største økologiske mejeri, glæder de sig over udviklingen.

”Det er en milepæl for os, at hver fjerde liter mælk er økologisk. Vi har nu en omsætning på økologi på over en milliard kroner. Hos Arla har vi over en årrække prioriteret at udvide Arlas udvalg og tilgængelighed af økologiske produkter for danskerne, fordi vi har troet på potentialet, og det har så vist sig at være en rigtig satsning,” siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Slutspurten for at nå 2020-målet sættes i gang

”Vi nærmer os 2020-målet, og det viser, at vores økologiske innovation kan betale sig. Vi har de seneste år haft fokus på at udvikle nye og flere økologiske produkter, samtidig med at vi har konverteret endnu mere af vores emballage til miljøvenlig emballage. Det har vi i sinde at fortsætte med i slutspurten,” siger Jakob B. Knudsen.

Mælk står for den største andel af Arlas økologiske salg, og i 2018 blev der solgt 93 mio. liter økologisk Arla-mælk. Det svarer til, at hver fjerde solgte Arla-mælk i Danmark er økologisk. Men danskerne køber i stigende grad også andre typer af økologiske mejeriprodukter. Og netop væksten i salget af økologisk ost og smør skal bidrage til at nå Arlas 2020-mål.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi