Annonce

Annonce

Arla indleder økologisk slutspurt for at nå ambitiøst økologimål

Mejerikoncernen er kun syv pct. fra at nå 2020-målet om at øge omsætningen af økologiske produkter med 50 procent på fem år.

17. december 2019
Læsetid: 3 minutter
Lastbil med Arlalogo

Efter mange år med vækst i salget, er hver fjerde liter Arla-mælk nu økologisk. Foto: Arla

Efter fem år med stor vækst i salget af både økologisk ost, smør og mælk kan Arla snart sætte flueben ved det økologimål, som mejerikoncernen søsatte i forbindelse med en ny strategi fra 2015.

Den gik ud på, at Arla skulle øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Og her i slutspurten mangler Arla kun syv procent for at nå det ambitiøse økologimål, som kræver et samlet økologisk salg på 1,2 mia. kr.

Det fremgår af nye tal fra Arla. De viser, at salget af økologiske mejeriprodukter er vokset markant. Siden 2012 er salget af økologisk ost øget med intet mindre end 86 pct., mens salget af økologisk smør og mælk er steget med henholdsvis 22 pct. og 9 pct.

Arlas økologiomsætning har allerede rundet en mia. kr. årligt, men øko-ambitionerne stopper ikke her. Mejerigiganten oplyser, at den nu indleder slutspurten for at nå 2020-målet.

Økologi har i den grad oplevet stigende popularitet blandt danskerne det seneste årti. I dag er danskerne den befolkningsgruppe i verden, der køber flest økologiske varer. Og det er ikke længere kun en lille gruppe Københavnere, som sværger til Ø-mærket. Faktisk er økologi vækstet i alle landets regioner, og det kan mærkes på salgstallene hos Arla, som i en pressemeddelelse oplyser, at økologisk mælk nu udgør en fjerdedel af det totale mælkesalg.

Hos Arla, der er verdens største økologiske mejeri, glæder de sig over udviklingen.

”Det er en milepæl for os, at hver fjerde liter mælk er økologisk. Vi har nu en omsætning på økologi på over en milliard kroner. Hos Arla har vi over en årrække prioriteret at udvide Arlas udvalg og tilgængelighed af økologiske produkter for danskerne, fordi vi har troet på potentialet, og det har så vist sig at være en rigtig satsning,” siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Slutspurten for at nå 2020-målet sættes i gang

”Vi nærmer os 2020-målet, og det viser, at vores økologiske innovation kan betale sig. Vi har de seneste år haft fokus på at udvikle nye og flere økologiske produkter, samtidig med at vi har konverteret endnu mere af vores emballage til miljøvenlig emballage. Det har vi i sinde at fortsætte med i slutspurten,” siger Jakob B. Knudsen.

Mælk står for den største andel af Arlas økologiske salg, og i 2018 blev der solgt 93 mio. liter økologisk Arla-mælk. Det svarer til, at hver fjerde solgte Arla-mælk i Danmark er økologisk. Men danskerne køber i stigende grad også andre typer af økologiske mejeriprodukter. Og netop væksten i salget af økologisk ost og smør skal bidrage til at nå Arlas 2020-mål.

Flere artikler fra samme sektion

Tre nominerede dyster om Kantineprisen 2025

To jyske og en københavnsk kantine er nomineret til Kantineprisen 2025, og du kan møde dem på Madens Folkemøde, hvor de deltager i en 'Cook Off'.

25-04-2025 2 minutter Foodservice

Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.

22-04-2025 3 minutter Dagligvarehandel

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager