Annonce
Annonce
Detailhandelsekspert Flemming Birch (bagest) havde planlagt 12-15 inspirerende besøg i hollandske dagligvarebutikker, før de danske producenter forlod Amsterdam. Her bliver de introduceret til Ekoplaza af indkøbsdirektør Stephan Blommendaal fra kædens ejer Udea. Foto: Nanna Navntoft
Amsterdam blev et inspirerende møde
Amsterdam er lysår foran Danmark, når det gælder convenience. På økologifronten forholder det sig omvendt, og ifølge detailhandelsekspert giver det interessante åbninger for dansk eksport.
Ud over den populære silde-hotdog er Holland et land uden en egentlig madkultur, og ifølge detailhandelsekspert Flemming Birch fra Birch & Birch, laver hollænderne ikke nær så meget mad fra bunden, som vi gør i Danmark.
Det en af grundene til, at deltagerne på Økologiske Landsforenings inspirationstur til Amsterdam kunne opleve et væld af convenience- og fastfoodkoncepter.
"Når vi taler convenience, er Amsterdam lysår foran Danmark, og man får nærmest et chok over de mange forskellige løsninger, der findes," siger Flemming Birch.
Han genbruger ordet 'chokerende' med tilføjelsen lavt, når han skal forholde sig til det hollandske detailsalg af økologi.
Med en økologiandel i detailhandlen på 4,5 pct. er Holland kun nr. syv på listen over lande med den højeste økologiandel. Den toppes til gengæld af Danmark, som ifølge det seneste estimat fra Danmarks Statistik ligger på ca. 12 pct.
"Hollænderne ligner på mange måder danskerne, og i et stagneret fødevaremarked vokser deres økologisalg hvert år, og det åbner en dør for danske producenter," siger Flemming Birch.
Efter hans vurdering vil flere convenience-produkter også finde vej til det danske marked i de kommende år.
"Men jeg tror ikke, det bliver på helt samme niveau som i Amsterdam, da danskerne ikke helt vil holde op med selv at lave maden fra bunden."
Stort udviklingspotentiale
Ifølge en nyrevideret markedsrapport om Holland fra Økologisk Landsforening bliver halvdelen af det økologiske salg i Holland genereret af detailhandlen, hvor de økologiske varer typisk er ca. 50 pct. dyrere end de konventionelle alternativer.
Mens økologien for mange år siden fik solidt
fodfæste i de største landsdækkende dagligvarekæder i Danmark, var det samme
først tilfældet i Holland omkring 2015, så der er et stort udviklingspotentiale
på det hollandske marked, vurderer Pernille Bundgård, markedschef, eksport i
Økologisk Landsforening, som havde arrangeret inspirationsturen.
Kigger man på de seneste eksporttal fra Danmarks Statistik, udgjorde mejerivarer og æg 70 pct. af Danmark økologiske eksport til Holland, og eksporten til tulipanlandet voksede fra 2016-2017 med hele 91 pct. Derfor fremhæver Pernille Bundgård det hollandske marked som et oplagt næste skridt for mange af de producenter, som måske i nogle år har arbejdet på det tyske eller andre af de danske nærmarkeder.
Der er rift om pladsen
"De danske supermarkedskæder kan godt gå hjem og lægge sig i forhold til det vi så i Amsterdam, hvor dagligvarebutikkerne især er meget foran, når det gælder take-away. Flere af supermarkederne har indrettet store særskilte afdelinger, som kun har convenience-produkter og food to go," siger Pernille Bundgaard.
Hun er af samme grund overbevist om, at de ti danske producenter, som deltog på turen, har fået masser af nyttig inspiration og viden med hjem, som de både kan bruge på hjemmemarkedet og i arbejdet med at komme ind på det hollandske marked.
Et fællestræk for de hollandske dagligvarebutikker er, at de er væsentlig mindre end de danske, så hvor producenterne herhjemme ofte tænker i collie med 12 enheder, er det en fordel at lave pakninger med kun seks enheder, hvis man vil erobre en plads på de hollandske butikshylder.
Next stop New York
I Amsterdam blev der også tid til at besøge handelshuset Van Zon Fresh Food, som bl.a. har hjulpet flere danske virksomheder ind på det hollandske marked. Endelig blev det også til et visit hos Udea, som udover rollen som landets største økologiske fødevaregrossist med flere end 9.000 øko-varer i sortimentet, er medejer af Hollands største økologiske supermarked, Ekoplaza.
Allerede 21.-22. maj vender Pernille Bundgård tilbage til Holland, hvor hun står i spidsen for Økologisk Landsforenings økologiske fællesstand på Private Label-messen PLMA.
Økologisk Landsforenings næste inspirationstur med eksport for øje går til New York 23.-26. september.
Flere artikler fra samme sektion
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.
Skuffende salg får Arla til at skære i sortimentet af plantedrikke
Siden Arla i foråret 2024 valgte at droppe økologien i planteserien Jörd, er salget faldet yderligere, og selskabet drosler nu ned for det plantebaserede sortiment, som samlet har været et dyrt bekendtskab.