Annonce
Annonce

Selv om Aldi de seneste år har udvidet det økologiske sortiment, som omfatter flere end 200 varer, er den tyske discountkæde den dagligvarekæde i Danmark, som er dårligst til at udnytte sit økologiske potentiale. Det skal en ny landsdækkende reklamekampagne nu være med til at lave om på. Foto: Aldi
Aldi søsætter historisk kampagne
Reklamekampagnen 'Al'di ting du ikke vidste' skal give forbrugerne viden om Aldis fokus på danske varer, økologi og trække flere kunder til butikkerne.
Aldi skriver dansk historie, når kæden i maj måned lancerer en storstilet reklamekampagne. Det er første gang siden 1977, da Aldi etablerede sig som den første discountkæde i Danmark, at kæden går ind på tv-reklamemarkedet.
Det er Lidls tidligere danske direktør, Finn Tang, som skiftede til Aldi for tre år siden, som er hovedarkitekten bag en række nye initiativer, som bl.a. skal give Aldi en mere bæredygtig og grøn profil.
I en pressemeddelelse fortæller han, at ambitionen med den historiske satsning er at ændre forbrugernes syn på Aldi.
"En del af de danske forbrugere ved slet ikke, hvor meget vi har ændret os de seneste år. Vi har moderniseret butikkerne og øget fokus på friske og dansk-producerede varer og økologi markant. Vores kvalitet har altid været høj, og vi er ikke uvant med at vinde store pris- og kvalitetstests – men vi skal være bedre til at formidle vores høje produktniveau til forbrugerne – og det håber vi, at denne reklamekampagne kan være med til”, siger adm. direktør i Aldi Danmark, Finn Tang.
Nødvendig revitaliseringsproces
Aldi lægger ikke skjul på, at kæden har haft store udfordringer på det danske marked, hvor kæden de seneste år har tabt både markedsandele og penge i Danmark. En opgørelse fra Dansk Handelsblad viser, at Aldis tyske moderselskab Aldi Nord siden 2013 har overført 2,7 mia. kr. til det danske datterselskab for at dække de årlige underskud. Siden er en del underskudgivende butikker lukket, mens der er blevet investeret meget i de tilbageværende 187 butikker, som med tv-kampagnen nu for alvor er klar til at synliggøre ændringerne i kæden, som de seneste år har mere end fordoblet antallet af økologiske varer, så kæden i dag har over 200 økologiske artikler i det faste sortiment.
”Revitaliseringsprocessen, vi har gennemgået og stadig gennemgår, har været nødvendig. Butikkerne er blevet gjort mere moderne, varesortimentet er øget, og vi har haft stor fokus på efteruddannelse af medarbejdere og bedre logistiske løsninger. Vi er klar til fremtidens detailmarked, men vi kæmper også mod en række fordomme – og det tror vi, at vores tv-reklamer kan rykke lidt ved,” siger Finn Tang.
Flere friske varer
Sideløbende med tv-kampagnen fortsætter Aldi med at lancere nye økologiske produkter, og ifølge Thomas Hedegaard Bang, vicedirektør er Aldi ved at have basissortimentet på plads.
"Det er et spørgsmål om at bygge sortimentet op fra bunden, og vi er i fuld gang med at lancere nye økologiske produkter. Fremadrettet vil vi især fokusere mere på de friske varer som kød, mejeri, frugt og grønt," siger Thomas Hedegaard Bang, som ikke lægger skjul på, at økologien meget gerne skal være med til at bevæge Aldi i retning af det langsigtede mål, som er at gøre Aldi til en overskudsgivende forretning. Hvornår Aldi forventer at nå det mål, holder han for sig selv.
"Lige nu handler det om, at vi får skabt en større kundegennemstrømning og et øget salg per kunde," siger vicedirektøren.
Aldi er på en spændende rejse
Hos Økologisk Landsforening glæder markedschef for detail, Henrik Hindborg sig over, at Aldi ønsker at skærpe sin økologiske profil.
"Det er meget tydeligt for os, der følger detailhandlen, at Aldi gennem de seneste år har fået flere økologiske varer. Siden Finn Tang kom til, er det sket meget på kort tid, og Aldis ansættelse af Coops tidligere økologiansvarlige, Katrine Milman, som CSR-chef viser, at kæden vil noget mere med økologien," siger Henrik Hindborg.
Han peger dog på, at Aldis er udfordret af, at hele det økologiske marked har rykket sig meget gennem de seneste år. Derfor er gabet fra både Lidl og Aldi og op til de øvrige kæder stort set er det samme, som tidligere, vurderer markedschefen, der betegner Aldis udvikling som en spændende rejse. Pejlemærker er der nok af.
"Vores potentialeanalyse, som er lavet på baggrund af GfK-tallene, viser, at Aldi er den dagligvarekæde, som er dårligst til at udnytte sit økologiske potentiale. Aldi ligger på index 52. Hvis de blev lige så gode til at sælge økologiske varer, som de er til at sælge varer generelt, kunne kæden fordoble sit økologiske salg," siger Henrik Hindborg.
Med henholdsvis index 133 og 121 er Fakta og Netto de to kæder discountkæder, som er bedst til at udnytte potentialet, mens Irma topper listen med index 187.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.