Annonce

Annonce

En kvinde hælder drikkevarer op i champagneglas

Der var høj stemning da den danske fællesstand på BioFach-messen blev åbnet. Her skal 23 danske udstillere fremvise deres produkter i løbet af fire dage i Nürnberg. Foto: Jakob Brandt

3, 2, 1: Snoren er klippet til rekordstor messe, der skal øge dansk økologieksport

Tusindvis af økologiske indkøbere fra europæiske dagligvarekæder og foodservicebranchen strømmer netop nu mod messehallerne i Nürnberg for at købe ind hos de ca. 2.500 udstillere på verdens største økologiske fødevaremesse.

NÜRNBERG

Tirsdag morgen åbnede den økologiske fødevaremesse BioFach i Nürnberg. De næste fire dage skal de 23 danske udstillere på den danske fællesstand bruge den internationale messe til skabe nye kontakter og partnerskaber, som kan sikre, at Danmarks økologiske eksport fortsætter sin nuværende vækstkurve.

Som verdens største messe for økologiske fødevarer tiltrækker BioFach hvert år tusindvis af besøgende fra alle hjørner af kloden. Siden den første messe i 1990 har den tyske messe udviklet sig til det vigtigste mødested for både økologiske producenter og købmænd fra hele verden, og optimismen er i de danske udstillere.

Lige op til åbningen var den danske fællesstand præget af en særlig stemning, som var krydret med en del forventninger. Både standpersonalet fra Bio Aus Dänemark og Økologisk Landsforening og flere udstillere havde travlt med at få styr på de sidste detaljer på standene, inden de kl. ni samlede sig til åbningen af standen.

En stigende formkurve

Her ventede Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop Danmark. Han havde taget turen fra Danmark for at åbne fællesstanden, som han betragter som et vigtigt visitkort, der viser, hvad Danmark kan tilbyde på den økologiske front.

”I kan være enormt stolte over det, I kan tilbyde gæsterne på messen. Økologien har haft mange op- og nedture, men hver gang har I fundet løsningerne. Det er derfor, at økologien bliver ved med at vokse,” sagde Thomas Roland, inden han klippede snoren.

Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop Danmark og formand for Fonden for Økologisk Landbrug, klippede snoren til BioFach 2025
Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop Danmark og formand for Fonden for Økologisk Landbrug, klippede snoren til BioFach 2025. Foto: Jakob Brandt

Åbningen har ofte været en opgave for den siddende fødevareminister, men som formand for Fonden for Økologisk Landbrug har Thomas Roland selv været repræsentant for at finansiere det danske eksportfremstød, så ifølge de danske arrangører var han selvskrevet til at føre saksen. Den vurdering var Thomas Roland enig i.

”Fonden er hovedsponsor for den danske BioFach-stand, så for mig er det er spændende at komme med ned og se, hvordan penge bliver brugt,” sagde Thomas Roland til Økologisk Nu, inden han selv tog på rundtur i de mange haller for at tjekke de nyeste bæredygtige produkter, som måske kan få en plads på Coops hylder, hvor salget af økologi går bedre og bedre.

”Vores tal viser, at økologisalget i 2024 gik bedre end i 2023, og vi er inde i en stigende formkurve, så jeg forventer, at salget fortsætter med at stige i 2025,” sagde Thomas Roland.

X-faktor på den danske stand

”Det er rigtig glædeligt, at Thomas Roland kom til åbningen, og jeg håber, at han som formand for FØL kan mærke den X-faktor, som fonden er med til at skabe med sin bevilling,” siger Malene Aaris, CEO i Bio Aus Dänemark.

Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening, hæfter sig i den forbindelse ved, at FØL i år har valgt at øge støtten til eksporten. I en tid, hvor Tyskland er ramt af økonomisk krise, mener han, at det er et stærkt signal at sende til de danske producenter, som vender tilbage til BioFach år efter år.

”Eksportarbejder handler om det lange seje træk, og når du udstiller på udenlandske messer, er det vigtigt, at du kommer tilbage igen og igen. På den måde viser du, at du er en seriøs samarbejdspartner. Hvis du et år vælger ikke at deltage på en messe, taber du det momentum, du allerede har bygget op,” siger Dennis Hvam.

Han advarer om, at det især kan blive dyrt at være usynlig på det tyske marked, som aftager halvdelen af Danmarks økologiske eksport.

Med 120 fag-sessioner er der masser af viden at hente på Biofach
Med 120 fag-sessioner er der masser af viden at hente på Biofach. Foto: BioFach

Nu er det op til de danske udstillere at overbevise indkøberne om, at der er gode grunde til, at Danmark har udviklet sig til et globalt foregangsland for økologi.

Hvis udstillerne eller messegæsterne trænger til et break i løbet af de lange messedage fra 09-18, kan de deltage i en af de ca. 120 sessioner på Biofach Congress LINK, som i år har temaet ’Regenerative Practices: Building a Resilient Food Future’. Her leverer eksperter hver dag oplæg og deltager debatter om aktuelle emner som nye trends, certificering, regenerative dyrkningsmetoder og det globale marked for økologi m.m.

BioFach 2025

  • Messen holder åbent i Messecenter Nürnberg fra den 11. til den 14. februar.
  • Den danske fællesstand er resultatet af et mangeårigt samarbejde mellem danske eksportvirksomheder, Økologisk Landsforening og eksportnetværket Bio Aus Dänemark.
  • Messen fylder ni haller med ca. 2500 udstillere fra 94 lande.
  • Standen er finansieret af Den Europæiske Union NextGenerationEU administreret af Fonden for økologisk landbrug.

De danske udstillere:
Agrain v/ Circular Food Technology, Aurion, Berrifine, Chocolate and Love, CO-RO, Good Sodas®, Kombucha Time, København Kombucha, Ma-Mam, Matr Foods, Mill & Mortar Trading Company, My Glutenfree Bakery, Naturfrisk Group, Nocla, Northern Greens, Oialla, Organic Plant Protein, Perfectseason, Rawbite, Reduced, Rømer Vegan, Thise Mejeri og Uhhmami.

Flere artikler fra samme sektion

Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder

Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.

20-02-2025 6 minutter Dagligvarehandel

Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris

Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.

19-02-2025 5 minutter Øko-prisen

Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage

Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.

17-02-2025 2 minutter Grise,   Økonomi