Klaus Bondam: Der er turisme i økologien, så skilt nu med jeres økologiske mad

DEBAT: Flere og flere internationale gæster interesserer sig for det, der ligger bag måltidet: Hvor råvarerne kommer fra, hvordan de er produceret, og hvilken påvirkning de har på klima og natur. Det er ikke længere nok, at maden smager godt. Den skal også give mening, skriver Klaus Bondam fra Wonderful Copenhagen.

25. juni 2026
Læsetid: 3 minutter
Portrætfoto af Klaus Bondam
"Hvis flere restauranter, cafeer og bagerier tydeliggør deres økologiske profil – f.eks. gennem Det Økologiske Spisemærke – og hvis vi i endnu højere grad kobler gastronomien med de økologiske producenter og deres historier, kan vi løfte gæsteoplevelsen markant," skriver Klaus Bondam. Foto: PR

Af: Klaus Bondam, direktør for Mobilitet, Kultur og Destinationer i Wonderful Copenhagen, medlem af Økologisk Landsforening og fritidsbonde i Odsherred.

Københavns turisme buldrer derudad. Byen er blevet et globalt hotspot – ikke mindst fordi den formår at kombinere historisk charme, høj livskvalitet og en stærk bæredygtig profil.

Men i stigende grad er det også maden, der trækker.

Nye tal fra VisitDenmark viser, at 41 pc. af turisterne i dag lægger vægt på madoplevelser, når de vælger Danmark som destination – en markant stigning fra tidligere år. I 2025 svarer det til hele 6,4 mio. gæster. Samtidig er gastro-turister en attraktiv målgruppe: De bruger flere penge, er mere tilfredse og vender oftere tilbage.

København og Danmark er i dag blandt verdens førende gastronomiske destinationer. Michelin-restauranterne har sat os på landkortet, men det er bredden, kvaliteten og nysgerrigheden i hele madscenen, der gør forskellen. Fra fine dining over bagerier til caféer og street food.

Men noget nyt er også på spil.

Flere og flere internationale gæster interesserer sig for det, der ligger bag måltidet: Hvor råvarerne kommer fra, hvordan de er produceret, og hvilken påvirkning de har på klima og natur. Det er ikke længere nok, at maden smager godt. Den skal også give mening.

Her står økologien stærkt. Meget stærkt endda.

Økologi er et kvalitetsstempel

Danmark er et af verdens førende økologiske lande, og det er en fortælling, vi med fordel kan bringe endnu tydeligere ind i turismen. Økologi er ikke kun et mærke – det er et kvalitetsstempel, som signalerer ansvarlighed, troværdighed og omtanke.

I Wonderful Copenhagen arbejder vi med initiativer som Planet Copenhagen, hvor ambitionen er klar: Turismen skal bidrage positivt til klima, miljø og lokalsamfund. Vi vil gøre det lettere for gæster at træffe bæredygtige valg – også når de spiser.

Samtidig er fortællingen om København som madby – Craving Copenhagen – båret af netop det, der gør vores scene unik: lokale råvarer, innovation og en stadigt stærkere bevægelse mod plantebaserede og bæredygtige måltider.

Her ligger et oplagt potentiale. Et enormt potentiale.

Hvis flere restauranter, cafeer og bagerier tydeliggør deres økologiske profil – f.eks. gennem Det Økologiske Spisemærke – og hvis vi i endnu højere grad kobler gastronomien med de økologiske producenter og deres historier, kan vi løfte gæsteoplevelsen markant. Når turister får indblik i, hvor maden kommer fra, bliver måltidet en oplevelse i sig selv.

Kort sagt: Økologien er ikke kun en del af fødevareproduktionen i Danmark. Den er en del af turismen i Danmark.

Og hvis vi tør bruge den aktivt, kan den give Danmark et stærkt grønt konkurrencefortrin i en verden, hvor flere og flere rejser efter både smag og samvittighed.

Dette er et debatindlæg og ikke et udtryk for redaktionens holdning. Ønsker du at skrive et debatindlæg til Økologisk så send det til hhk@okologi.dk. Navn og profession skal oplyses. Vi forbeholder os retten til at redigere i rubrik, manchet og mellemrubrik samt at rette sproglige fejl.