Annonce

Annonce

Arla mælketankere

Arla har udskudt sit klimamærke på ubestemt tid. Foto: Arla

Udfordringer rammer Arlas og Danish Crowns klimamærker

Arla udskyder sit klimamærke, og Danish Crown erkender, at det er en "kæmpe mundfuld" at udvikle et klimamærke.

Det er svært at dokumentere klimabelastningen fra fødevareprodukter, og derfor ser Arla sig nu nødsaget til at udskyde sit klimamærke. 

Mejerikoncernen lancerede i foråret sin klimaplan og har desuden annonceret, at man ville se på en klimamærkning af en række produkter, men lanceringen er nu udskudt på ubestemt tid, skriver finans.dk.

Arla ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvilke udfordringer der står i vejen for mærket.

Også Danish Crown, der i foråret fremlagde en klimaplan, erkender nu, at det er svært at få dokumentationen på plads.

"Klimaudfordringen og hele klimadiskussionen er en kæmpe mundfuld. Der er enormt mange facetter og overvejelser," siger Danish Crowns markedsdirektør, Søren Tinggaard, til finans.dk.

En udfordring er, at man har beregnet CO2-udledningen fra den danske svineproduktion, men man kan ikke finde tilsvarende beregninger fra andre EU-lande, og dermed har Danish Crown ikke noget at måle sig imod.

Søren Tinggaard understreger dog, at selskabet er godt i gang med arbejdet.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel