Thisted Bryghus satser på øl og saft af råvarer fra Thy-egnen

Hos Thisted Bryghus glæder direktør Aage Svenningsen sig over, at Thy-egnen gennem de seneste år har markeret sig stærkt på landkortet som en egn med gode råvarer og dygtige fødevareproducenter.

11. april 2019
Læsetid: 2 minutter
Niels-Christian Bach sidder med datteren Stine Bach Nielsen og produktudvikler Tine Dahl (t.h.) i et lokale, hvor deres flasker står på et bord foran dem
Foto: Thy Økobær

»Der er sket meget, siden Nationalpark Thy blev etableret, og fødevareproducenterne i Thy er blevet rigtig gode til at hjælpe hinanden og samarbejde,« siger Aage Svenningsen, som landede i direktørstolen hos Thisted Bryghus i 2009.

Han kom til et økonomisk trængt bryggeri med et 50 år gammelt og temmelig nedslidt bryganlæg. Siden har en målrettet innovation og lancering af flere nye specialøl i dagligvarehandlen vendt udviklingen. Gennem de seneste seks år har Thisted Bryghus givet overskud, og det har givet muskler til ny produktinnovation og en 30 mio. kr. stor investering i nyt bryganlæg og nye bygninger.

I sidste uge lancerede Thisted Bryghus også en ny serie af økologiske sodavand: Thy Appelsin, Thy Lemon, Thy Rabarber og Thy Hyldeblomst. PR-foto: Thisted Bryghus

»Det er især vores specialøl, som har været med til at vende udviklingen, siger Aage Svenningsen, som bl.a har fået succes med to øl, som er brygget på basis af Thy-malt fra mikromalteriet i Gyrup, fra hvis jord der er udsigt til Thy Økobær, og Aage Svenningsen tror også på, at de økologiske Thy-safter, som bryggeriet markedsfører, kan udvikle sig til en god forretning.

»Det er et godt samarbejde, hvor Thy Økobær producerer bærene og tapper saften på flasker, mens vi står for salg og marketing,« siger bryggeri-direktøren og fortsætter:

»Vi er mest kendt for øl, men vi har også store forventninger til vores Thy-safter. Der er et stort marked, men der er også mange udbydere. Derfor satser vi meget bevidst på den rene vare helt uden E-numre. Thy-saften ligger i den dyre ende af skalaen, og vi tror på, at hvis forbrugerne får noget, der smager godt, så er chancen for genkøb større,« siger han.