Annonce

Annonce

Mælk hælde fra karton til glas.

Thise og Coop fjerner de nye skruelåg og vender tilbage til den gamle måde at åbne mælkekartonerne på. Foto: Coop

Thise og Coop lytter til kunderne og fjerner fastmonteret plastlåg

Krav fra EU får Coop og Thise Mejeri til helt at fjerne plastlåg fra kartonerne med de fem bedst sælgende mælketyper.

Et nyt krav om, at plastlåg på mejeriernes kartoner skal være fastmonteret har givet så meget kritik fra kunderne, at Coop og Thise nu er blevet enige om helt at fjerne plastlågene fra de fem kartonner, som der bliver solgt flest af.

Det skriver Coop i en pressemeddelelse.

EU har bestemt, at alle plastlåg på drikkeflasker og kartoner skal være fastmonteret. Det er besluttet for at minimere det plastik, der ender i naturen.

”Vi er glade for, at vi så hurtigt har kunnet indgå denne aftale med Thise Mejeri. For så kan vi efterkomme et stort ønske fra vores kunder, og vi kan spare miljøet for meget plast,” siger ansvarlighedschef i Coop, Thomas Roland.

Kunderne slipper dog ikke for de "besværlige" låg her og nu. Det sker først, når det nuværende lager af producerede kartoner er brugt. Det forventes at ske omkring 1. marts næste år, hvor mejeriet vender tilbage til den gamle måde at åbne mælken på, nemlig ved at åbne selve kartonen.

”Vi er begejstrede for, at vi i samarbejde med Coop nu fjerner skruelågene fra Änglamark og 365 øko mælken. Vi har ikke skruelåg på vores egne Thise mælkevarianter og bifalder anvendelsen af mindre plast, da det passer godt ind i vores bæredygtighedsagenda,” siger adm. direktør Svend Schou Borch, Thise Mejeri.

Da skruelågene giver længere holdbarhed og gør det muligt at kartonerne kan ligge ned i køleskabet, vil specialprodukter fortsat blive solgt med skruelåg, da de sikrer længere holdbarhed og dermed også er med til at mindske madspild, og Thises nye direktør undrer sig over, at sagen med de fastmonterede skruelåg har givet anledning til så meget kritik.

"Jeg er en smule overrasket over, at det er blevet så stor en sag på de sociale medier, og for Arla er det blevet en shitstorm, men vi lytter selvfølgelig til forbrugerne, og der er både plusser og minusser ved lågene. Men jeg vil ikke lægge skjul på, at vi mest har hørt fra folk, der gerne ville have det nye låg afskaffet, fortæller han til Skive Folkeblad.

Plastlågene fjernes fra disse et-liters kartoner, som er langt de mest solgte:

Øko 365 Skummetmælk og Minimælk, der sælges i 365discount og Økologisk Änglamark Minimælk, skummetmælk og letmælk, der sælges i Kvickly/SuperBrugsen og Dagli´Brugsen/Brugsen.

Flere artikler fra samme sektion

»For os er økologi en helt naturlig selvfølge«

Den økologiske madvirksomhed Rødder stod bag en langbordsmiddag for 175 gæster til årets Heartland Festival. Det var tredje år i træk, at Rødder var med på festivalen, og det er festivalens fokus på bæredygtige råvarer, der trækker.

19-06-2024 4 minutter Bæredygtighed,   Events

Festivalchef: Ordentlige mennesker og forretninger har en ambitiøs bæredygtighedsstrategi

Flere og flere festivaler lægger vægt på bæredygtighed. Det er både fornuftigt og god business, fortæller Heartland Festivals madansvarlige. Men de grønne bedrifter kan være svære at dokumentere.

19-06-2024 8 minutter Bæredygtighed,   Events

Politikere vil undersøge, om økologiske plantedrikke kan beriges med vitaminer

Plantebranchen vil arbejde for, at økologiske plantedrikke kan blive en del af skolemælksordningen, og at de i fremtiden må beriges med vitaminer og mineraler i modsætning til nu. Et nyt forlig åbner døren for muligheden.

17-06-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer