Annonce
Annonce
Arla og Thise Mejeri har kig på plantebaserede alternativer til mælk
For at imødegå konkurrencen ser landets største mejerier nu med interesse på markedet for plantebaserede alternativer til mælk.
Producenter som Naturli' Foods - her ses adm. direktør Henrik Lund - er nogle af de store producenter af plantebaserede alternativer til mælk. Både Arla og Thise Mejeri har snakket om muligheden for at gå ind på markedet. Foto: Jakob Brandt
Flere af Thises andelshavere ser med interesse på mulighederne i at supplere mælkeproduktionen med produktion af råvarer til plantebaserede alternativer.
Også Arla holder et vågent øje med potentialet i at udvikle produkter til den voksende kategori af plantedrikke. Det skriver Fødevarewatch.
I forbindelse med Mejeriforeningens nyligt afholdte bæredygtighedskonference kommenterede Poul Pedersen, adm. direktør i Thise Mejeri, truslen fra de plantebaserede drikkevarer:
"If you can't beat them, join them," sagde han, og oplyste, at flere andelshavere allerede har udtrykt interesse for kategorien.
På samme måde som mejeriet via samarbejdet med Coop om Thise & Ko med succes afsætter andelshaveres kød, betragter han det som en oplagt mulighed, at landmændene også kan bidrage med råvarer til plantedrikke.
"Det skal give mening for vores andelshavere," understreger Poul Pedersen.
Hos Arla har ledelsen diskuteret muligheden, men ifølge FødevareWatch har hverken Arla eller Thise aktuelle planer om at igangsætte en produktion af plantedrikke.
Udfordret af voksende marked
Salget af drikkemælk bliver da også udfordret i disse år, og Henrik Lund, adm. direktør i Naturli’ Foods, er en af de seriøse udfordrere.
Han fik masser af opmærksomhed, da han for få uger siden på Nordic Organic Food Fair i Malmø præsenterede to plantebaserede alternativer til mælk. Der er tale om to ’lightudgaver’ af selskabets traditionelle UHT-behandlede havre- og mandeldrik.
"I modsætning til vores langtidsholdbare produkter, kommer vores nye drikkevarer i løbet af 2019 ud at stå i køledisken sammen med mælken i alle de danske dagligvarekæder,” sagde Henrik Lund.
Billigere havredrik på vej
Naturli' Foods, der er ejet af norske Orkla, er i forvejen blandt de helt store producenter på markedet for plantedrikke, herunder havredrik, som selskabet sælger for 20 kr. pr. liter.
Mens de nuværende priser på selskabets drikkevarer således ligger væsentlig højere end prisen på traditionel komælk, forventer Henrik Lund, at de nye produkter kan sælges for 14,95 kr. plus pant.
Dermed kommer prisen tættere på komælken, og i en tid, hvor klimadebatten gløder, kan plantedrikken hurtigt udvikle sig til en konkurrent, som mejerierne er nødt til at forholde sig til.
Plantedrikke udgør ca. 2 pct. af markedet for mælk, men alene i Dansk Supermarked steg salget af plantedrikke med over 50 pct. sidste år.
Flere artikler fra samme sektion
Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.
De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine
Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.