Annonce
Annonce
Kapaciteten i Thises osteri bliver udbygget med 50 pct., og sammen med byggeriet af et nyt højlager til emballage, skal det være med til at sikre mejeriet fortsat fremgang i de kommende år. Arkivfoto: Jakob Brandt
Thise Mejeri krydsede milliarden
Thise Mejeri kom ud af 2018 med sit hidtil bedste resultat på 29 mio. kr., men afregningen til landmanden måtte godt være lidt større, mener mejeriets formand Arne Bisgaard.
Tirsdag fik generalforsamlingen i Thise Mejeri fremlagt regnskabet for 2018, og forsamlingen kunne glæde sig over, at virksomheden for første gang nogensinde rundede en milliard kroner i omsætning.
Omsætningen voksede fra 998 mio. kr. i 2017 til 1.045 mia. i 2018. Salling-mejeriet kom desuden ud af året med et solidt resultat på 29 mio. kr. Det er 2,5 mio. kr. over budget, men for de 70 andelshavere ser regnestykket lidt anderledes ud, når de kigger på udviklingen i afregningsprisen.
Afregningen pr. kg mælk faldt fra 3,83 kr. i 2017 til 3,63 kr. sidste år, og ifølge Arne Bisgaard, formand for Thise Mejeri, er det en stor nedgang at sluge for mange mælkeproducenter.
Poul Pedersen, adm. direktør i Thise Mejeri, er da også mest tilfreds med hovedtallene i regnskabet, men han erkender, at det ville være ønskeligt, hvis der var blevet lidt mere til leverandørerne.
”Vi ender på 3,63 kr./kg. Det er mindre end sidste år, og det er en skam. Men det skyldes ikke en manglende evne til at tjene mere. Vi har ikke været dumme og dovne, men markedsprisen på økologisk mælk har været faldende," forklarede Poul Pedersen til Landbrugsavisen.
Lidt malurt i champagnen
”Det er det bedste regnskab, mejeriet nogensinde har lavet, og da vi rundede milliarden, fik vi serveret champagne på bestyrelsesmødet. Det havde direktøren lovet,” siger Arne Bisgaard.
Selv om mejeriet præsterede et resultat, som var 4,3 mio. kr. over 2017-resultatet, er det vanskeligt at betragte de lave afregningspriser som andet end et skud uønsket malurt i champagneglasset.
”Det niveau kan vi ikke blive ved med at ligge på, så jeg håber, at vi får en stigning i løbet af året, men vi budgetterer med samme niveau som i 2018, siger formanden, som i samme åndedræt roser mejeriets ansatte for at levere en solid og dygtig indsats i et vanskeligt marked, hvor mælkeprisen var under pres.
Mejeriets egenkapital voksede sidste år med 17 mio. kr. til 139 mio. kr. og grundlæggende mener Arne Bisgaard, at det er en flot præstation, at Thise, i et år hvor mejeriet investerer mange kræfter og et stort millionbeløb i et større byggeprojekt, alligevel formår at komme ud med en afregning, som er mere end en snes øre højere end Arlas.
”Det er dejligt, at driften kan bære det i et ’byggeår’, hvor vi samtidig er i stand til at konsolidere mejeriet,” siger formanden.
Han ser frem til, at det igangværende byggeri af et nyt fuldautomatisk højlager til emballage og udbygning af osteriet slutter til sommer med de effektivitetsgevinster, det vil give.
Byggeprojekt løber op i ca. 80 mio. kr., og det vil øge mejeriets grundplan fra 10.000 til ca. 14.000 m2.
Forventer ny vækst i 2019
Sidste år voksede indvejningen med tre mio. kg, og trods en øget konkurrence på det nordeuropæiske mælkemarked har Thise Mejeri positive forventninger til indeværende år, hvor andelshavere forventes at øge mejeriets samlede indvejning fra 106 mio. kg mælk i 2018 til ca. 109 mio. kg i 2019.
Trods tørken voksede indvejningen også med tre mio. kg sidste år, og en tilvækst i den størrelsesorden svarer til, at Poul Pedersen skal ud og sælge produkter på basis af yderligere ca. 50.000 liter mælk om ugen, og det anser han ikke som urealistisk.
’Selskabet forventer således gennem øget salg, bedre kvalitet og højere effektivitet at kunne styrke mejeriets indtjening i indeværende år. Det skal ske via et fortsat højt investeringsniveau og en stor produktudviklingsindsats, og mejeriet forventer, at det kan ske samtidig med, at andelshaverne får en konkurrencedygtig pris for deres mælk,’ oplyser Thise i en pressemeddelelse.
Mere salg ude og hjemme
De optimistiske salgsforventninger bygger både på udsigten til en fortsat positiv udvikling i salget på hjemmemarkedet og ambitionen om at sælge flere mejeriprodukter til udlandet.
Mejeriet forventer både vækst på de nære eksportmarkeder og på det stadig mere vigtige kinesiske marked, hvor Thise sidste år solgte mælkepulver for ca. 50 mio. kr., så eksportandelen nærmer sig 30 pct.
”Vi har været meget spændte på Kina, men det ser ud til at være et marked, som vil vokse og udvikle sig til et blivende marked, siger Arne Bisgaard.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.