Landets første CO2-neutrale ølproduktion er økologisk

Efter flere års målrettet arbejde med bæredygtig omstilling, bliver Svaneke Bryghus hjemsted for Danmarks første CO2-neutrale øl-produktion.

27. april 2021
Læsetid: 2 minutter
Svaneke Bryghus med solceller på taget.
Solcellerne på taget dækker en tredjedel af strømforbruget hos Svaneke Bryghus, som nu kan kalde brygprocessen bag den bornholmske ølproduktion for CO2-neutral. Foto: Kristoffer Linus

Svaneke Bryghus har i mange år arbejdet med bæredygtighed som et væsentligt pejlemærke, og arbejdet kulminerede sidste år, da det økologiske bryggeri fik installeret et genvindingsanlæg til kuldioxid.

Ved at genanvende sin egen overskydende kuldioxid i tappeprocessen og sælge det overskydende i kulsyreflasker til egne kunder med fadølsanlæg, kan virksomheden som det første danske bryghus bryste sig af en CO2-kompenseret brygproces.

Den grønne milepæl fejrer bryggeriet nu meget passende med lanceringen af en ny øl med navnet "Game Changer". Samtidig oplyser bryghuset, at rejsen mod mere bæredygtighed ikke stopper her. Nu er det ambitionen at sikre, at emballage og råvarer også på sigt bliver CO2-neutrale.

Game Changer er en ny øl, som Svaneke Bryghus lancerer for at markere den grønne milepæl, som det er at kunne producere CO2-neutalt
Game Changer er en ny øl, som Svaneke Bryghus lancerer for at markere den grønne milepæl, som det er at kunne producere CO2-neutalt

At brygge CO2-neutralt øl har i flere år stået højt på bryggeriets ønskeliste, og derfor har virksomheden løbende implementeret tiltag, der kan understøtte den ambition. I 2018 tog bryggeriet det første skridt ved at blive 100 pct. økologisk. Året efter fulgte andet skridt ved at introducere dåser med markant lavere miljøbelastning end engangsflasker. I 2020 blev oliefyret skrottet og samme år skiftede Svaneke Bryghus fra naturgas til biogas.

Siden årets begyndelse er al øl i Svaneke dermed brygget CO2-neutralt, hvilket bryggeriet fik verificeret af Force Technology i januar. Nu er bryggeriet klar til at rulle det grønne budskab ud i markedet, hvor selskabets direktør Steen Jespersen håber, at kunderne vil belønne det grønne initiativ:

"Vores nye genvindingsanlæg er prikken over i’et og game changeren i rejsen mod at brygge CO2-neutralt. Vi er meget stolte af vores grønne fortælling, og er sikre på, at det vil blive et endnu vigtigere salgsparameter i fremtiden”, siger direktøren i en pressemeddelelse, hvori han udtrykker håb om, at landets øvrige bryggerier vil følge trop i den bæredygtige udvikling.