Annonce

Annonce

Grønsager i et industrikøkken

Fra 2016 til 2018 er andelen af økologiske mejeriprodukter leveret af Arla til danske storkøkkener vokset med hele 22 pct. Foto: Colourbox

Storkøkkenerne er storforbrugere af økologi

Nu slår økologien også for alvor igennem i de danske storkøkkener. Arlas salg af økologiske mejeriprodukter til danske storkøkkener er vokset markant på to år.

Spiser du på hospitalets cafe eller i kantinen på din skole, så er der stor sandsynlighed for, at måltidet er økologisk. Det viser helt nye tal fra Arla. 

Fra 2016 til 2018 er andelen af økologiske mejeriprodukter leveret af Arla til danske storkøkkener nemlig vokset med hele 22 pct.

"Vi mærker absolut en øget efterspørgsel på økologiske produkter fra kantiner, cafeer og restauranter landet over. Hvis de professionelle køkkener skal arbejde økologisk, så er de afhængige af økologiske varianter af de produkter, de skal bruge i dagligdagen. Derfor betragter vi også udviklingen som et tegn på, at vi lykkes med at honorere det behov," siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Offentlige storkøkkener er i front

De offentlige storkøkkener er især blevet flittige aftagere af økologiske fødevarer de senere år. Køkkenerne på blandt andet efterskoler, hospitaler og børnehaver køber kun en femtedel af alle føde- og drikkevarer, der sælges til danske storkøkkener. 

Alligevel står de for næsten halvdelen af salget af de økologiske føde- og drikkevarer, der sælges til storkøkkenerne. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

”Både offentlige og private storkøkkener har fået øjnene op for økologi. Men kigger vi på den samlede andel af økologiske varer i danske storkøkkenerne uanset produktkategori, kan vi se, at de offentlige storkøkkener foreløbigt har et økologisk forspring i forhold til de private,” siger Jakob B. Knudsen.

Spisemærket har styrket økologien

Ifølge Arla har danskernes generelle begejstring for økologi påvirket storkøkkenernes indkøbsvaner. Men også en populær, økologisk mærkningsordning har bidraget til den økologiske bølge, mener Jakob B. Knudsen:

"Det Økologiske Spisemærke har over et årti givet køkkener på såvel cafeer som hospitaler et incitament til at skifte produkterne på lageret ud med økologiske varianter. Det er en mulighed, som rigtig mange benytter sig af, fordi det dels sender et positivt signal til de spisende, men også fordi de på den måde er med til at gøre en forskel,” siger Jakob B. Knudsen.

Selvom de offentlige storkøkkener kun står for 21 pct. af det samlede salg af føde- og drikkevarer til foodservice, så er deres andel af salget af økologiske føde- og drikkevarer ifølge Danmarks Statistik på hele 44 pct. Foto: Økologisk Landsforening

Spisemærket fylder i år 10 år, og jubilæet er blandt andet blevet markeret på tre store messer hos landets foodservicegrossister i årets første måneder, hvor Rikke Grønning, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, foodservice, deltog. 

Hun bekræfter tendensen fra Arla, og melder om en voksende interesse for økologien blandt landets storkøkkener.

Hun er også enig i, at spisemærkerne har udviklet sig til et effektivt redskab for omlægningen af de professionelle køkkener.

"Vi er oppe på godt 2.700 køkkener med spisemærket, og jeg forventer at vi runder 3.000 i år," siger Rikke Grønning.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel