Annonce
Annonce
Fra 2016 til 2018 er andelen af økologiske mejeriprodukter leveret af Arla til danske storkøkkener vokset med hele 22 pct. Foto: Colourbox
Storkøkkenerne er storforbrugere af økologi
Nu slår økologien også for alvor igennem i de danske storkøkkener. Arlas salg af økologiske mejeriprodukter til danske storkøkkener er vokset markant på to år.
Spiser du på hospitalets cafe eller i kantinen på din skole, så er der stor sandsynlighed for, at måltidet er økologisk. Det viser helt nye tal fra Arla.
Fra 2016 til 2018 er andelen af økologiske
mejeriprodukter leveret af Arla til danske storkøkkener nemlig vokset med hele
22 pct.
"Vi mærker absolut en øget efterspørgsel på økologiske produkter fra kantiner, cafeer og restauranter landet over. Hvis de professionelle køkkener skal arbejde økologisk, så er de afhængige af økologiske varianter af de produkter, de skal bruge i dagligdagen. Derfor betragter vi også udviklingen som et tegn på, at vi lykkes med at honorere det behov," siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.
Offentlige storkøkkener er i front
De offentlige storkøkkener er især blevet flittige aftagere af økologiske fødevarer de senere år. Køkkenerne på blandt andet efterskoler, hospitaler og børnehaver køber kun en femtedel af alle føde- og drikkevarer, der sælges til danske storkøkkener.
Alligevel står de for næsten halvdelen af salget af de økologiske føde- og drikkevarer, der sælges til storkøkkenerne. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
”Både offentlige og private storkøkkener har fået øjnene op for økologi. Men kigger vi på den samlede andel af økologiske varer i danske storkøkkenerne uanset produktkategori, kan vi se, at de offentlige storkøkkener foreløbigt har et økologisk forspring i forhold til de private,” siger Jakob B. Knudsen.
Spisemærket har styrket økologien
Ifølge Arla har danskernes generelle begejstring for økologi påvirket storkøkkenernes indkøbsvaner. Men også en populær, økologisk mærkningsordning har bidraget til den økologiske bølge, mener Jakob B. Knudsen:
"Det Økologiske Spisemærke har over et årti givet køkkener på såvel cafeer som hospitaler et incitament til at skifte produkterne på lageret ud med økologiske varianter. Det er en mulighed, som rigtig mange benytter sig af, fordi det dels sender et positivt signal til de spisende, men også fordi de på den måde er med til at gøre en forskel,” siger Jakob B. Knudsen.
Spisemærket fylder i år 10 år, og jubilæet er blandt andet blevet markeret på tre store messer hos landets foodservicegrossister i årets første måneder, hvor Rikke Grønning, chefkonsulent i Økologisk Landsforening, foodservice, deltog.
Hun bekræfter tendensen fra Arla, og melder om en voksende interesse for økologien blandt landets storkøkkener.
Hun er også enig i, at spisemærkerne har udviklet sig til et effektivt redskab for omlægningen af de professionelle køkkener.
"Vi er oppe på godt 2.700 køkkener med spisemærket, og jeg forventer at vi runder 3.000 i år," siger Rikke Grønning.
Flere artikler fra samme sektion
Godsejer ser spændende perspektiver i partnerskabet med Salling Group
Ditlev von Lüttichau, som ejer Tjele Gods, ser frem til samarbejdet med landets største dagligvarekoncern, som er parat til at markedsføre flere forskellige produkter, der er baseret på råvarer fra det jyske gods.
Nordjysk sommerland vil have øko-fritter i gryden, men det har været svært at finde nok
Fårup Sommerlands seks sæsonåbne spisesteder har nu Det Økologiske Spisemærke, men det har været en udfordring at få nok økologiske pommes frites. I 2025-sæsonen tager parken næste skridt og udfordrer markedet for is.
Kokke i offensiv for økologiske bælgfrugter
For tredje år i træk har en gruppe kokke bidraget til den grønne omlægning ved at udvikle nye retter med klimavenlige bælgfrugter som en vigtig ingrediens.