Annonce

Annonce

Knud Laustsen t.v. og sønnerne, Jesper Laustsen og Dennis Laustsen foran Spar-butikken i Borup

Dette års vindere af Spar-kædens interne DM i økologi blev Spar Borup, som drives af Knud Laustsen t.v. og sønnerne, Jesper Laustsen og Dennis Laustsen. PR-foto: Spar

Spar Borup vinder kædens interne konkurrence i økologi

Spar-kæden har brugt fire uger på at kåre den butik, som har været bedst til at løfte det økologiske salg.

Fra uge 16 til uge 19 har alle Spar-butikker konkurreret om at blive kædens bedste til at sælge økologi, og vinderen blev Spar i Borup, der drives af Knud Laustsen og hans to sønner

”Vi er ekstremt stolte i Spar Borup, og alle vores medarbejdere har ydet en enestående præstation og udvist et imponerende engagement i at fremme økologisalget. Jeg synes virkelig, vi i hele butikken har omfavnet kampagnen, og det har vores kunder kvitteret positivt for,” siger Dennis Laustsen i en pressemeddelelse.

Økologi er et område med stort potentiale, oplyser Spar-kæden, som oplever en stigende interesse for de ø-mærkede produkter. Som en del af Dagrofas CSR-strategi stræbes dagligvarekoncernen efter at øge salget af økologiske fødevarer med 10 pct. årligt fra 2021 til 2024 i både foodservice og detailhandel, og den interne konkurrence er en af vejene til at nå koncernens samlede økologimål.

Fokus på Grøn Balance

En af de produktserier, der har været det naturlige omdrejningspunkt igennem kampagneperioden, har været Dagrofas eget brand, Grøn Balance, oplyser private label chef i Dagrofa, Steffen Winther.

”Vi arbejder løbende med at udvikle og synliggøre Grøn Balance brandet, derfor er det skønt at se Spar butikkerne og ikke mindst vores kunder bakker så flot op om initiativet. For er der et sted, vi kan gøre vores kunder mere opmærksomme på de mange gode produkter i vores Grøn Balance serie – så er det i butikken,” siger Steffen Winther.

Baggrunden for kåringen af butikken i Borup er flere innovative initiativer, som købmandsfamilien Laustsen har lavet for at sætte ekstra spot på økologien. De tæller bl.a. salg af økologiske kødpakker, nudging via strategisk placering af økologiske produkter i hele butikken samt oprettelse af flere Facebook-opslag, der sætter fokus på de økologiske varegrupper. Derudover har butikken været værter for flere økologiske smagningsevents, som altid er populære hos kunderne.

Eleverne viste flaget

Foruden Spar Borup har andre butikker også gjort sig bemærket, da Spar igen i år valgte at afholde en mindre elevkonkurrence, hvor butikselever landet over skulle sætte fokus på de økologiske mejeriprodukter. Her oplevede tre butikker en betydelig stigning i salget af deres økologiske mejeriprodukter.

Sofie Sabrina Nielsen fra Spar Høng, Markus Pedersen fra Spar Sdr. Nærå og Silas Konradsen fra Spar Klitmøller blev alle kåret som vinder af Spars elevkonkurrence. 

Flere artikler fra samme sektion

Der var økologi i gryderne, da nordsjællandske spejdere tog på sommerlejr

550 spejdere fra Ege Divisionen satte økologien øverst på menukortet, da de indledte sommerferien med en uge i det fri.

08-07-2024 3 minutter Foodservice

Forbrugerekspert: Økologi skal være en hverdagsven i klimakampen

Økologien skal oppe sig på convenience og være mere tydelig i sit klimabudskab, mener Flemming Birch, analytiker og forbrugerekspert i Birch & Birch.

08-07-2024 5 minutter

Rødt kød og kaffe kan øge dit indtag af PFAS-stoffer

Gravide, som indtog høje mængder af bl.a. hvide ris, æg, rødt kød og kaffe, havde typisk et højere niveau af PFAS-stoffer i deres brystmælk og blod end dem, som havde et lavere indtag, viser en ny undersøgelse.

05-07-2024 3 minutter PFAS,   Forskning