Annonce
Annonce
Solhjulet har været frontkæmper for økologiske fødevarer gennem 48 år, og omsætningen nærmer sig 100 mio. kr.
Solhjulet ser lyst på fremtiden trods øget konkurrence
Trods stagnerende vækst venter Solhjulet fortsat vækst i foodserviceforretningen.
Gennem mange år kunne man næsten ikke tale om økologisk foodservice uden også i samme sætning at nævne grossistvirksomheden Solhjulet, men i dag finder økologien vej til markedet ad flere kanaler. Det har skærpet konkurrencen, men selv om der udadtil de senere år har været mere stille omkring Solhjulet i Silkeborg, snurrer hjulene lystigt rundt i den 48-årige gamle engrosvirksomhed.
Det kan man læse i det nye nummer af Food Professional.Heraf fremgår det, at Solhjulets omsætning ligger i underkanten af 100 mio. kr. om året, og den økologiske pionérvirksomhed står dermed for ca. en tredjedel af den totale årsomsætning i engrosvirksomhed HCH Gruppen, som overtog Solhjulet i 2013.
Selv om den økologiske andel i foodservicebranchen i Danmark siden er vokset til ca. 10 pct., har Solhjulet oplevet en skærpet konkurrence de senere år.
"Lige nu er væksten stagnerende, fordi der er stor så konkurrence. Tidligere har konkurrenterne jo kun haft konventionelle varer, men alle har også fundet ud af, at det er spændende med økologiske varer. Det var engang et marked, Solhjulet nærmest havde for sig selv i rigtig mange år. Men derfor er konkurrence alligevel sundt. Det er med til at udvikle os, og Solhjulet er fortsat pionér," siger Peter Edwards Jørgensen, marketingskonsulent i Solhjulet, til Food Professional.
Han tror på
fortsat vækst men oplyser samtidig, at det kniber med at finde nok økologiske produkter fra danske producenter.
Flere artikler fra samme sektion
Godsejer ser spændende perspektiver i partnerskabet med Salling Group
Ditlev von Lüttichau, som ejer Tjele Gods, ser frem til samarbejdet med landets største dagligvarekoncern, som er parat til at markedsføre flere forskellige produkter, der er baseret på råvarer fra det jyske gods.
Nordjysk sommerland vil have øko-fritter i gryden, men det har været svært at finde nok
Fårup Sommerlands seks sæsonåbne spisesteder har nu Det Økologiske Spisemærke, men det har været en udfordring at få nok økologiske pommes frites. I 2025-sæsonen tager parken næste skridt og udfordrer markedet for is.
Kokke i offensiv for økologiske bælgfrugter
For tredje år i træk har en gruppe kokke bidraget til den grønne omlægning ved at udvikle nye retter med klimavenlige bælgfrugter som en vigtig ingrediens.