Solhjulet ser lyst på fremtiden trods øget konkurrence
Trods stagnerende vækst venter Solhjulet fortsat vækst i foodserviceforretningen.

Gennem mange år kunne man næsten ikke tale om økologisk foodservice uden også i samme sætning at nævne grossistvirksomheden Solhjulet, men i dag finder økologien vej til markedet ad flere kanaler. Det har skærpet konkurrencen, men selv om der udadtil de senere år har været mere stille omkring Solhjulet i Silkeborg, snurrer hjulene lystigt rundt i den 48-årige gamle engrosvirksomhed.
Det kan man læse i det nye nummer af Food Professional.Heraf fremgår det, at Solhjulets omsætning ligger i underkanten af 100 mio. kr. om året, og den økologiske pionérvirksomhed står dermed for ca. en tredjedel af den totale årsomsætning i engrosvirksomhed HCH Gruppen, som overtog Solhjulet i 2013.
Selv om den økologiske andel i foodservicebranchen i Danmark siden er vokset til ca. 10 pct., har Solhjulet oplevet en skærpet konkurrence de senere år.
"Lige nu er væksten stagnerende, fordi der er stor så konkurrence. Tidligere har konkurrenterne jo kun haft konventionelle varer, men alle har også fundet ud af, at det er spændende med økologiske varer. Det var engang et marked, Solhjulet nærmest havde for sig selv i rigtig mange år. Men derfor er konkurrence alligevel sundt. Det er med til at udvikle os, og Solhjulet er fortsat pionér," siger Peter Edwards Jørgensen, marketingskonsulent i Solhjulet, til Food Professional.
Han tror på
fortsat vækst men oplyser samtidig, at det kniber med at finde nok økologiske produkter fra danske producenter.