Annonce

Annonce

Kokkene i Scandic-kædens køkkener er vant til at arbejde med økologi, da de alle har Det Økologiske Spisemærke i bronze, og de seneste år er der blevet skruet op for forbruget af plantebaserede fødevarer, som efter planen skal udgøre mindst 60 pct. i 2025.

Scandic udvider partnerskab med Planteslagterne

Danmarks største hotelkæde Scandic udvider samarbejdet med startup-virksomheden Planteslagterne og forventer hurtigere at nå målet om, at 60 pct. af hotellernes samlede fødevareforbrug skal være plantebaseret.

Scandic udvider nu sit gastronomiske samarbejde med iværksættervirksomheden Planteslagterne, der både producerer økologiske grøntsagsprodukter til detail- og foodservicemarkedet. To nye produkter fra Planteslagterne skal fremover supplere svampebøffer, dilddeller og veggie-balls, der i hænderne på Scandics køkkenchefer indgår i grøntsagsretterne på hotellernes menukort.

De to nye produkter er en nordisk falafel af økologiske flækærter fra Lolland samt en risottokugle med blomkålscreme og spinat, som ifølge Scandics F&B-direktør, Karsten Felvang Nielsen skal være med til at løfte indholdet af plantebaserede varer på menukortet hos Scandic.

Med aftalen regner han med, at Scandics målsætning om, at 60 pct. af hotellernes samlede fødevareforbrug er plantebaseret i 2025, bliver i realiseret tidligere end planlagt:

”I 2022 var 54,4 pct. af vores fødevarer plantebaserede. Med vores køkkenchefers store fokus på at udvikle nye grønne retter og med vores samarbejde med Planteslagterne, når vi med stor sandsynlighed målet om de 60 pct. inden 2025,” siger han i en pressemeddelelse.

Planteslagterne vandt i 2021 prisen som ”Årets Grønne Iværksætter”, og modtog også en produktpris ved Plant Based Expo i 2022.

”Samarbejdet med Scandic har stor betydning for en grøn startup-virksomhed som os. Scandic kræver kvalitet, og sammen med deres kokke kan vi højne kvaliteten af grønne madoplevelser, så flere får øjnene op for, hvor godt det kan smage at spise klimaklogt,” siger Henrik Have Christensen, som er direktør for Planteslagterne.    

Afgrøder dyrket lokalt, med kort vej fra jord til bord, er en vigtig del af både Planteslagternes og Scandics filosofi. Den nye falafel, der lanceres sammen med Scandic, er den første falafel tilberedt af danske bælgfrugter. 

Alle Scandics danske 30 hoteller har det økologiske spisemærke i bronze og at udvide samarbejdet med Planteslagterne har ikke været en svær beslutning for hotelkæden, som har en målsætning om at 80 pct. af råvarerne i hotelkøkkenerne i 2026 skal være danske. I dag er andelen oppe på 70 pct.

”Som Danmarks største hotelkæde har vi et ansvar i forhold til at skubbe til den bæredygtige dagsorden. Med vores volumen kan og skal vi støtte lokalt og søsætte nye initiativer, der kan gøre en positiv forskel. Samarbejdet med Planteslagterne gør det nemt for vores gæster at tage et mere klimavenligt madvalg, og jeg kan godt lide, at de laver en ærlig vare. Sammen kan vi få flere til at elske smagen af ærlig mad skabt af lokale råvarer,” siger Karsten Felvang Nielsen.

Flere artikler fra samme sektion

Bælgfrugternes utopia ligger i Holstebro

På Cafe Utopia i Holstebro æder bælgfrugterne sig mere og mere ind på menukortet og ind i dagligdagen for de 30 ansatte, hvoraf de fleste er psykisk sårbare. Her balancerer kokken og ildsjælen Mette Nygaard Nielsen med udviklingen af sunde og klimavenlige retter tilberedt helt fra bunden, som også de sårbare medarbejdere kan håndtere. Og bælgfrugterne kan faktisk hjælpe til at give enkle og overskuelige anretninger.

28-03-2024 8 minutter

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise