Annonce

Annonce

Scandic udvider partnerskab med Planteslagterne

Danmarks største hotelkæde Scandic udvider samarbejdet med startup-virksomheden Planteslagterne og forventer hurtigere at nå målet om, at 60 pct. af hotellernes samlede fødevareforbrug skal være plantebaseret.

22. februar 2023
Læsetid: 3 minutter

Kokkene i Scandic-kædens køkkener er vant til at arbejde med økologi, da de alle har Det Økologiske Spisemærke i bronze, og de seneste år er der blevet skruet op for forbruget af plantebaserede fødevarer, som efter planen skal udgøre mindst 60 pct. i 2025.

Scandic udvider nu sit gastronomiske samarbejde med iværksættervirksomheden Planteslagterne, der både producerer økologiske grøntsagsprodukter til detail- og foodservicemarkedet. To nye produkter fra Planteslagterne skal fremover supplere svampebøffer, dilddeller og veggie-balls, der i hænderne på Scandics køkkenchefer indgår i grøntsagsretterne på hotellernes menukort.

De to nye produkter er en nordisk falafel af økologiske flækærter fra Lolland samt en risottokugle med blomkålscreme og spinat, som ifølge Scandics F&B-direktør, Karsten Felvang Nielsen skal være med til at løfte indholdet af plantebaserede varer på menukortet hos Scandic.

Med aftalen regner han med, at Scandics målsætning om, at 60 pct. af hotellernes samlede fødevareforbrug er plantebaseret i 2025, bliver i realiseret tidligere end planlagt:

”I 2022 var 54,4 pct. af vores fødevarer plantebaserede. Med vores køkkenchefers store fokus på at udvikle nye grønne retter og med vores samarbejde med Planteslagterne, når vi med stor sandsynlighed målet om de 60 pct. inden 2025,” siger han i en pressemeddelelse.

Planteslagterne vandt i 2021 prisen som ”Årets Grønne Iværksætter”, og modtog også en produktpris ved Plant Based Expo i 2022.

”Samarbejdet med Scandic har stor betydning for en grøn startup-virksomhed som os. Scandic kræver kvalitet, og sammen med deres kokke kan vi højne kvaliteten af grønne madoplevelser, så flere får øjnene op for, hvor godt det kan smage at spise klimaklogt,” siger Henrik Have Christensen, som er direktør for Planteslagterne.    

Afgrøder dyrket lokalt, med kort vej fra jord til bord, er en vigtig del af både Planteslagternes og Scandics filosofi. Den nye falafel, der lanceres sammen med Scandic, er den første falafel tilberedt af danske bælgfrugter. 

Alle Scandics danske 30 hoteller har det økologiske spisemærke i bronze og at udvide samarbejdet med Planteslagterne har ikke været en svær beslutning for hotelkæden, som har en målsætning om at 80 pct. af råvarerne i hotelkøkkenerne i 2026 skal være danske. I dag er andelen oppe på 70 pct.

”Som Danmarks største hotelkæde har vi et ansvar i forhold til at skubbe til den bæredygtige dagsorden. Med vores volumen kan og skal vi støtte lokalt og søsætte nye initiativer, der kan gøre en positiv forskel. Samarbejdet med Planteslagterne gør det nemt for vores gæster at tage et mere klimavenligt madvalg, og jeg kan godt lide, at de laver en ærlig vare. Sammen kan vi få flere til at elske smagen af ærlig mad skabt af lokale råvarer,” siger Karsten Felvang Nielsen.

Flere artikler fra samme sektion

Rekordmange har allerede tilmeldt sig Klimahandledagen

To uger inden det landsdækkende klimaevent har over 133.000 tilmeldt sig til de hundredvis af forskellige aktiviteter, hvoraf mange er gratis at deltage i.

10-04-2025 2 minutter Klima,   Events

For første gang afholder Kalø Økologisk Landbrugsskole Økodag - og det er ikke kun for gæsternes skyld

De færreste landbrugselever har råd til at etablere sig som selvstændige på et storlandbrug. Derfor skal de lære at være landbrugere på en ny måde - og Økodag er et vigtigt led i den læring. Landbrugsskolen på Kalø vil nu udvide sin gårdbutik og fremover holde flere åbne arrangementer.

08-04-2025 9 minutter Økodag,   Kvæg,   Dyrevelfærd,   Uddannelse

Nocla-stifterne: Forskellighed er en af vores styrker

Nocla er stiftet af et dedikeret founderteam med meget forskellige kompetencer, men de er enige om kursen.

08-04-2025 4 minutter Virksomheder,   Eksport