Annonce

Annonce

Kokkene i Scandic-kædens køkkener er vant til at arbejde med økologi, da de alle har Det Økologiske Spisemærke i bronze, og de seneste år er der blevet skruet op for forbruget af plantebaserede fødevarer, som efter planen skal udgøre mindst 60 pct. i 2025.

Scandic udvider partnerskab med Planteslagterne

Danmarks største hotelkæde Scandic udvider samarbejdet med startup-virksomheden Planteslagterne og forventer hurtigere at nå målet om, at 60 pct. af hotellernes samlede fødevareforbrug skal være plantebaseret.

Scandic udvider nu sit gastronomiske samarbejde med iværksættervirksomheden Planteslagterne, der både producerer økologiske grøntsagsprodukter til detail- og foodservicemarkedet. To nye produkter fra Planteslagterne skal fremover supplere svampebøffer, dilddeller og veggie-balls, der i hænderne på Scandics køkkenchefer indgår i grøntsagsretterne på hotellernes menukort.

De to nye produkter er en nordisk falafel af økologiske flækærter fra Lolland samt en risottokugle med blomkålscreme og spinat, som ifølge Scandics F&B-direktør, Karsten Felvang Nielsen skal være med til at løfte indholdet af plantebaserede varer på menukortet hos Scandic.

Med aftalen regner han med, at Scandics målsætning om, at 60 pct. af hotellernes samlede fødevareforbrug er plantebaseret i 2025, bliver i realiseret tidligere end planlagt:

”I 2022 var 54,4 pct. af vores fødevarer plantebaserede. Med vores køkkenchefers store fokus på at udvikle nye grønne retter og med vores samarbejde med Planteslagterne, når vi med stor sandsynlighed målet om de 60 pct. inden 2025,” siger han i en pressemeddelelse.

Planteslagterne vandt i 2021 prisen som ”Årets Grønne Iværksætter”, og modtog også en produktpris ved Plant Based Expo i 2022.

”Samarbejdet med Scandic har stor betydning for en grøn startup-virksomhed som os. Scandic kræver kvalitet, og sammen med deres kokke kan vi højne kvaliteten af grønne madoplevelser, så flere får øjnene op for, hvor godt det kan smage at spise klimaklogt,” siger Henrik Have Christensen, som er direktør for Planteslagterne.    

Afgrøder dyrket lokalt, med kort vej fra jord til bord, er en vigtig del af både Planteslagternes og Scandics filosofi. Den nye falafel, der lanceres sammen med Scandic, er den første falafel tilberedt af danske bælgfrugter. 

Alle Scandics danske 30 hoteller har det økologiske spisemærke i bronze og at udvide samarbejdet med Planteslagterne har ikke været en svær beslutning for hotelkæden, som har en målsætning om at 80 pct. af råvarerne i hotelkøkkenerne i 2026 skal være danske. I dag er andelen oppe på 70 pct.

”Som Danmarks største hotelkæde har vi et ansvar i forhold til at skubbe til den bæredygtige dagsorden. Med vores volumen kan og skal vi støtte lokalt og søsætte nye initiativer, der kan gøre en positiv forskel. Samarbejdet med Planteslagterne gør det nemt for vores gæster at tage et mere klimavenligt madvalg, og jeg kan godt lide, at de laver en ærlig vare. Sammen kan vi få flere til at elske smagen af ærlig mad skabt af lokale råvarer,” siger Karsten Felvang Nielsen.

Flere artikler fra samme sektion

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion

Efter et par trange år har griseproducenterne kurs mod lysere tider

Efterspørgslen efter økologisk grisekød er nu vokset så meget, at der igen er penge i at producere økologiske grise, viser en analyse fra Innovationscenter for Økologisk Landbrug.

22-11-2024 4 minutter Grise,   Kødproduktion