Salget af Nøglehulsmærkede varer vokser i Føtex, men kæden efterlyser ny mærkningsordning
Siden årsskiftet har Føtex løftet salget af nøglehulsmærkede varer med 10 pct., men kædens direktør drømmer om at indføre en såkaldt Nutri-Score, som omfatter alle fødevarer.

Kort inde i det nye år søsatte Føtex en ny indsats for løfte opmærksomheden og salget af nøglehulsmærkede varer. Det er dels sket ved at prismatche 300 nøglehulsmærkede varer med andre kæder, dels ved generelt at skrue op for markedsføringen af de nøglehulsmærkede varer.
Målet er at øget salget med 40 pct. frem mod 2030. Allerede nu, et halvt år efter indsatsens start, er salget øget med 10 pct., og introduktion af flere nøglehulsmærkede varer skal fortsætte den positive udvikling, oplyser kæden i en pressemeddelse.
”Vi glæder os over, at vi med simple greb formår at flytte salget og inspirere vores kunder til at træffe et andet valg og måske tilvælge et sundere alternativ, end det de plejer. Det bekræfter os i, at vi faktisk kan rykke ved kundernes indkøb mod sundere vaner, og derfor fortsætter vi trykket, således endnu flere kunder vil vælge nøglehulsvarer til,” siger Morten Møberg, direktør i Føtex, som samtidig efterlyser en generel mærkning, der omfatter alle fødevarer.
Efterlyser mærkning af alle produkter
Direktøren betragter Nøglehulsmærket som et glimrende pejlemærke for, om en given vare lever op til De Nationale Kostråd og en række krav om bl.a. indhold af flere kostfibre, mindre sukker, fedt og salt.
Men han oplyser, at Føtex ønsker at tage skridtet videre og kæmper for at kunne oplyse kunderne om sundheden i alle sine produkter på en tydeligere måde.
Ønsker man ikke varen med Nøglehullet, fordi man ønsker en anden smagsvariant, kan det i dag være svært at orientere sig om, hvad det næstbedste alternativ rent sundhedsmæssigt. Derfor kæmper Føtex stadig for en udvidelse af Nøglehulsmærket med en form for et trafiklys eller en indførelse af Nutri-Score, så navigationsredskabet fremover dækker alle fødevarer.
”Nutri-Scoren er en yderst relevant mærkning, der med et overskueligt visuelt udtryk hurtigt kan give kunderne et overblik over hvilke varer, der er sundere end andre. Vi har en ambition om en bedre og tydeligere sundhedskommunikation, og Nutri-Score passer perfekt herind. Vi har testet mærkningen, og feedbacken fra kunderne var overvældende, så vi drømmer om at kunne rulle Nutri-Score ud i alle vores butikker på fast basis,” fortæller Morten Møberg uden nærmere at præcisere, hvornår det vil kunne ske.
