Annonce
Annonce
Økologisalget er flere steder stormet frem under corona-krisen
Den stigende efterspørgsel på økologi under corona-pandemien giver udfordringer for leverandørerne.

Kæder i flere lande melder om markant stigende salg af økologiske varer, men tallene skal ses, i lyset af at mange har hamstret fødevarer i marts. Foto: Russ Allison Loar/flickr/CC 2.0
Salget af økologi rundt om i verden er steget markant under corona-pandemien. Det viser en ny analyse fra det britiske analysebureau Ecovia Intelligence samt nye salgstal fra USA.
Ifølge Ecovia Intelligence er det onlinebutikker, der har oplevet den største vækst, og efterspørgslen har været så høj for Whole Foods - en af verdens største forhandlere af økologiske varer - at kæden nu har sat en begrænsning på, hvor mange varer kunderne må købe.
Britiske Abel & Cole, der leverer økologiske vegetariske måltidskasser, har oplevet en salgsfremgang på 25 pct., mens konkurrenten Riverford også har vækst. Nourish Organic, en indisk online-forhandler af økologivarer, har øget salget i marts med 30 pct., mens visse økologiske forhandlere i Frankrig har øget salget med over 40 pct.
Ifølge analysebureauet får krisen folk til at købe mere økologi og generelt sundere mad i håbet om at styrke deres immunforsvar.
Den stigende efterspørgsel giver dog udfordringer for leverandører, der bl.a. hæmmes af karantæner og restriktioner rundt om i verden. Eksempelvis er dele af forarbejdningsprocessen af økologisk te og krydder i Indien lukket ned pga. corona-pandemien.
Nye tal fra USA viser, at salget af økologisk frugt og grønt er steget med 22 pct. i marts og 8 pct. i 1. kvartal. Målt i dollars steg forbruget i marts 22,1 pct. i forhold til året forinden. Til sammenligning steg det konventionelle salg af frugt og grønt med 20,7 pct.
Tallene er udgivet i den nye rapport '2020 Q1 Organic Produce Performance Report' fra Nielsen.
"Salget af økologisk frugt og grønt i årets 1. kvartal var stærkt, og effekten af COVID-19 i marts skubbede yderligere til tallene," siger Matt Seeley, CEO for økologiorganisationen Organic Produce Network, i en udtalelse ifølge supermarketnews.com og tilføjer:
"Vi ser fortsat, at salget af økologisk frugt og grønt øger afstanden til vækstraten af konventionelt frugt og grønt målt i dollars og volumen."
Rapporten påpeger dog, at tallene for både de økologiske og konventionelle varer er påvirket af, at mange har hamstret fødevarer i løbet af marts.
Tidligere på måneden beskrev Irish Times desuden, hvordan den økologiske leverandør af frugt og grønt Beechlawn Organic Farm har været nødt til at lukke for leveringen til nye kunder, efter at ordrerne steg med 300-400 pct. Samtidig har man øget antallet af medarbejdere med en femtedel.
"Det har været ekstremt hektisk. Vi leverer til supermarkeder og restauranter, men leveringen til private er eksploderet for vores forretning," sagde medstifteren Pádraig Fahy til Irish Times.
Også herhjemme er der sket en vækst i salget for dele af den økologiske branche. Flere økologiske gårdbutikker har meldt om en stigende efterspørgsel fra private - omvendt er salget til restaurationsbranchen faldet grundet nedlukningen af restauranter og caféer.
Det er heller ikke alle økologiske foretagender, der har oplevet fremgang den seneste tid. Eksempelvis har den svenske øko-kæde Paradiset måttet begære sig konkurs, Søgaard Saft i Tønder har standset produktionen, og både Them Mejeri og Naturmælk har skåret i afregningen til landmanden.
Flere artikler fra samme sektion
Trumps toldhammer rammer næppe den økologiske eksport særlig hårdt
Mens udsigten til en global handelskrig mellem USA og resten af verden får aktiekurserne til at falde, er humøret stadig intakt hos de danske eksportører af økologi til USA.
Dyrevenner tropper op med kaffe på OK's hovedkvarter for at få turbokyllingen ud af Coop
Coop har længe vaklet med at udfase turbokyllingen fra sit sortiment, og Anima har derfor sat sig med informationsmateriale og kaffe foran OK's hovedkontor for at komme i dialog med koncernens direktør, som også er næstformand i Coop Danmarks bestyrelse.
Vild start for Madmarked: Det overgår vores vildeste fantasier
Over 10.000 glade kunder lagde vejen forbi Alma på Sylows Allé i løbet af butikkens første fire åbningsdage.