Annonce
Annonce
I 2024 steg dagligvaresalget af økologiske grøntsager med 9 pct., mens frugtsalget tog et hop på 13 pct. Tilsammen står frugt og grønt dermed for 31 pct. af den økologiske omsætning. Foto: Moment Studio
Øget salg af frugt og grønt løftede det økologiske salg til nye rekordhøjder i 2024
Efter tre år med stagnation voksede det økologiske salg i 2024 med 7,5 pct., viser et estimat, som Økologisk Landsforening har lavet på basis af data fra Kauzas husstandspanel.
Det går igen den rigtige vej for salget af økologiske føde- og drikkevarer, viser nye tal fra analysevirksomheden Kauza. Væksten skyldes især et øget salg af økologisk frugt & grønt samt mejeri-varer, som betød at det økologiske dagligvaresalg satte rekord i 2024.
Fra 2023 til 2024 steg markedsandelen for grøntsager ifølge Kauza fra 31,3 pct. til 34,2 pct. Det er den højeste andel nogensinde. Frugtandelen voksede fra 21,5 pct. til 24,3 pct., mens mejeriprodukternes økologiandel voksede til 20,2 pct.
Det var nogle af de vigtigste nøgletal fra et webinar, hvor Økologisk Landsforening onsdag gav den første af årets kvartalsvise markedsopdateringer. Den havde særlig fokus på salgsudviklingen i 2024, hvor økologien kom tilbage på vækstsporet efter nogle år med stagnation.
Vi glæder os over at se en vækst i salget af økologi, for det er det, vi arbejder for hver dag. Samtidig er det helt afgørende, at vi ikke nu læner os tilbage og hviler på de økologiske laurbær.
— Carsten Ahrenfeldt, markedschef, Økologisk Landsforening
Samlet viste Kauza-tallene, at det økologiske salg sidste år gik frem med 7,5 pct., og på den baggrund estimerer markedsafdelingen i Økologisk Landsforening, at det økologiske salg i 2024 rundede 16,6 mia. kr. Det er 600 mio. kr. mere end den hidtidige rekord fra 2021, og den positive udvikling glæder Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening, der deler regeringens målsætning om en markedsandel på 25 pct. økologi i 2030.
»Vi glæder os over at se en vækst i salget af økologi, for det er det, vi arbejder for hver dag. Samtidig er det helt afgørende, at vi ikke nu læner os tilbage og hviler på de økologiske laurbær,« siger han og tilføjer:
»Vi oplever heldigvis, at kæderne giver økologi plads og taletid i butikkerne og i deres salgsaviser. Vi ser f.eks., at Aarstidernes økologiske produkter flytter ind på hylderne i Meny, og at Salling Group har lavet en aftale med Tjele Gods om at tage et bredt økologisk varesortiment ind. Alt sammen vil det være med til at skubbe mere økologi ud til forbrugerne.«
Vækst i de fleste kategorier
Ifølge Kauza-tallene, som er baseret på data fra 10.000 danske husstande, betyder væksten, at økologiandelen i dagligvarehandlen vokser fra 11,7 pct. i 2023 til 12,2 pct. i 2024, og det betyder, at der skal speedes kraftigt op for økologisalget for at nå foreningens 2030-mål.
Carsten Ahrenfeldt hæfter sig i den forbindelse ved, at det på mange parametre går den rigtige vej.
»Der er økologisk vækst i de fleste kategorier, men det er særligt økologisk frugt og grønt, der har drevet væksten i økologisalget i 2024. Frugt og grønt er – sammen med mejeri – de store økologiske kategorier, og vi ved fra tidligere, at når forbrugeren tilvælger økologien dér, så følger en lidt forsinket vækst med i de andre kategorier. Det tror vi på, at vi kommer til at se resultaterne af i år, hvor der igen vil være fokus på den grønne omstilling,« siger markedschefen.
Positive signaler
»Kædernes engagement i økologien kan vi kun hylde og bakke op om. For på grund af den stagnation i salget af økologi, der var i corona-årene og tiden derefter, er der forsvundet mange økologiske varenumre fra hylderne,« beklager Carsten Ahrenfeldt, som glæder sig over de positive signaler, der i øjeblikket kommer fra markedet.
»Vi ser nu, at forbrugerne vil økologien, og skal væksten fortsætte, skal vi have et bredt sortiment og udvalg i alle kategorier. Den bevægelse har producenterne, grossisterne, supermarkederne og forbrugerne et fælles ansvar for at løfte, og i Økologisk Landsforening skubber vi selvfølgelig også på for at få mere økologi på hylderne og i indkøbskurvene,« siger han.
Han pointerer, at økologien er en del af svaret på tidens udfordringer, og derfor både håber og tror han, at økologiens nuværende momentum fortsætter i 2025.
Flere artikler fra samme sektion
35 år med økologien har sikret bedre velfærd for 42 mio. dyr i dansk landbrug. Det skal fejres
Økologisk Landsforening planlægger en kampagne og inviterer producenter og kæder til at deltage i fejringen af Ø-mærkets 35-års jubilæum.
Aarstiderne introducerer MåltidsPosen
Med nye ejere ved roret er der sat yderligere gang i produktudviklingen hos måltidskasseproducenten, som i denne uge introducerer MåltidsPosen, der rummer en opskrift alle ingredienser til ét måltid.
Coop indleder offensiv for det økologiske grisekød sammen med Friland
Poppelgrisen fra Hestbjerg Økologi skal vænne sig til at dele pladsen i Coops kølediske med en større mængde af økologiske basisprodukter fra Friland, som netop har lavet en ny aftale med dagligvarekoncernen.