Annonce

Annonce

Mark med salat

Salget af conveniencesalat blev i høj grad påvirket af coronakrisen, som gjorde det vanskeligt for Yding Grønt at opretholde indtjeningen i 2020. Foto: Colourbox

Røde tal hos Yding Grønt

Corona kostede på bundlinjen for den østjyske producent af salater og krydderurter, da foodservicemarkedet blev hårdt ramt af corona-pandemien i 2020.

Salat- og grøntleverandøren Yding Grønt, måttet tage nogle solide hug i 2020 på grund af coronakrisen, skriver Food Supply

For fire år siden ændrede Ydun Grønt strategi og valgte at satse målrettet på convenience-salater. Det viste sig at være en god disposition for selskabet, som afsætter ca. 40 pct. af produktionen til foodservicemarkedet.

Men sidste år blev den jyske virksomhed ramt af de usædvanligt store udsving på markedet, da corona i perioder lammede store dele af foodservicebranchen. Det satte negative aftryk i årsregnskabet hos Yding Grønt, som kom ud af 2020 med et underskud på 2,7 mio. kr. mod et plus på 5,3 mio. kr. i 2019, som ledelsen primært tilskriver corona

"Covid-19 pandemien har imidlertid påvirket resultatskabelsen i negativ retning i lyset af den voldsomme markedsturbulens og generelle uforudsigelighed. Eksternt givne vilkår skabte planlægningsmæssige udfordringer hen over hele værdi- og forsyningskæden i bestræbelserne på at balancere udbud og efterspørgsel. I en håndsrækning til kunderne har selskabet i flere tilfælde endt i for lave seriestørrelser og for mange skift i produktionen," hedder det i ledelsesberetningen til årsregnskabet, som ledelsen giver stemplet "utilfredsstillende".

Et stort bump på vejen

Jens Eijby, seniordirektør hos Yding Grønt oplyser, at knap en tredjedel af råvarerne hos Yding Grønt er økologiske, men at andelen vokser år for år:

"Når vi blive ramt i solar plexus, rammer det selvfølgelig også økologien," siger Jens Ejby, som glæder sig over, at markedet begynder at falde tilbage i mere normale folder i talt med, at corona-restriktionerne bliver udfaset.

Yding Grønt har dog fortsat en solid økonomi med en egenkapital på 32,4 mio. kr., og ledelsen, som er anført af direktør og ejer Søren Flink Madsen, håber at 2020 var et stort bump på vejen, som bliver afløst af et år med mindre markedsturbulens og større forudsigelighed.

Forventningerne for 2021 lyder på en "moderat salgsvækst og et væsentligt forbedret positivt resultat før skat på niveau 1-3 mio. kr."

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion