Annonce
Annonce
Salget af conveniencesalat blev i høj grad påvirket af coronakrisen, som gjorde det vanskeligt for Yding Grønt at opretholde indtjeningen i 2020. Foto: Colourbox
Røde tal hos Yding Grønt
Corona kostede på bundlinjen for den østjyske producent af salater og krydderurter, da foodservicemarkedet blev hårdt ramt af corona-pandemien i 2020.
Salat- og grøntleverandøren Yding Grønt, måttet tage nogle solide hug i 2020 på grund af coronakrisen, skriver Food Supply
For fire år siden ændrede Ydun Grønt strategi og valgte at satse målrettet på convenience-salater. Det viste sig at være en god disposition for selskabet, som afsætter ca. 40 pct. af produktionen til foodservicemarkedet.
Men sidste år blev den jyske virksomhed ramt af de usædvanligt store udsving på markedet, da corona i perioder lammede store dele af foodservicebranchen. Det satte negative aftryk i årsregnskabet hos Yding Grønt, som kom ud af 2020 med et underskud på 2,7 mio. kr. mod et plus på 5,3 mio. kr. i 2019, som ledelsen primært tilskriver corona
"Covid-19 pandemien har imidlertid påvirket resultatskabelsen i negativ retning i lyset af den voldsomme markedsturbulens og generelle uforudsigelighed. Eksternt givne vilkår skabte planlægningsmæssige udfordringer hen over hele værdi- og forsyningskæden i bestræbelserne på at balancere udbud og efterspørgsel. I en håndsrækning til kunderne har selskabet i flere tilfælde endt i for lave seriestørrelser og for mange skift i produktionen," hedder det i ledelsesberetningen til årsregnskabet, som ledelsen giver stemplet "utilfredsstillende".
Et stort bump på vejen
Jens Eijby, seniordirektør hos Yding Grønt oplyser, at knap en tredjedel af råvarerne hos Yding Grønt er økologiske, men at andelen vokser år for år:
"Når vi blive ramt i solar plexus, rammer det selvfølgelig også økologien," siger Jens Ejby, som glæder sig over, at markedet begynder at falde tilbage i mere normale folder i talt med, at corona-restriktionerne bliver udfaset.
Yding Grønt har dog fortsat en solid økonomi med en egenkapital på 32,4 mio. kr., og ledelsen, som er anført af direktør og ejer Søren Flink Madsen, håber at 2020 var et stort bump på vejen, som bliver afløst af et år med mindre markedsturbulens og større forudsigelighed.
Forventningerne for 2021 lyder på en "moderat salgsvækst og et væsentligt forbedret positivt resultat før skat på niveau 1-3 mio. kr."
Flere artikler fra samme sektion
Dagrofa-koncernen overtager Aarstiderne
Med overtagelsen af den økologiske pionervirksomhed vil dagligvarekoncernen skabe Danmarks stærkeste fællesskab for økologi, lokale varer og højkvalitetsprodukter, og Aarstiderne får en vigtig rolle i den strategi.
Sådan undgår virksomhederne greenwashing
Forbrugerombudsmanden har udarbejdet en ny vejledning, som viser, hvad virksomheder skal være opmærksomme på, når de markedsfører sig med grønne udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.
Usunde varer skal finansiere lavere moms på frugt og grønt
Kædedirektør i Coops discountkæde 365discount mener, at højere afgifter på slik og chips skal finansiere nedsat moms på grøntsager og frugt, som danskerne spiser alt for lidt af.