Annonce

Annonce

Portræt af de tre planteslagtere

Plantenørderne Henrik Have Christensen (tv), Emil Andersen og Emil William Götze (th) har drevet Planteslagterne siden 2018, og med en ny investor på holdet, håber de, at deres økologiske planteprodukter snart finder vej til udlandet. PR-foto

Ny investor skal hjælpe danske økodeller til udlandet

Kale United har investeret 750.000 kr. i den danske startup Planteslagterne, som skal bruge investeringen til at sparke hul til det engelske og svenske marked for plantebaserede fødevarer.

Står det til Kale United og Planteslagterne, skal engelske og svenske forbrugere snart vænne sig til at spise økologiske dilddeller, rødbedebøffer og plantedeller fra Danmark.

Svenske Kale United har netop investeret 750.000 kr. i den danske startup, som har specialiseret sig i at udvikle plantebaserede alternativer til kød.

”Planteslagterne er Kale Uniteds første investering i Danmark. Vi har længe holdt øje med det, der sker på det danske marked inden for plantebaserede fødevarer, og ventet på, at vi skulle finde den virksomhed, som vi troede 100 pct. på. Og vi tror på, at Planteslagterne kan levere plantemad, der opfylder andre behov sammenlignet med mærker som Beyond Meat og lignende erstatningsprodukter," siger Måns Ullerstam, stifter af Kale United, som bl.a. har hjulpet brands som Astrid & Aporn og Heura og Bärta ud over grøntsagsrampen.

Kale United er et svensk distributionsselskab, der arbejder på at skabe et globalt økosystem, som skal hjælpe plantebaserede virksomheder med at vækste. Selskabet blev lanceret i 2018 og har ved brug af crowdfunding som mission at øge den globale tilgængelighed af og opmærksomhed omkring plantebaserede produkter, og selskabet ser et stort potentiale i Planteslagterne.

”Planteslagterne fokuserer på den gode smag ligesom fx Beyond gør det. Men de bruger gode gammeldags ingredienser med meget lidt forarbejdning. Og det, mener vi, er en vigtig del af fremtiden i plantebaserede fødevarer,” siger Måns Ullerstam i en pressemeddelelse om den nye investering.

Et hop over corona-muren

Den svenske investor beskriver Planteslagternes plantebaserede convenience-produkter som plantemad version 3.0, som passer perfekt ind i den plantebaserede bølge, som i øjeblikket skyller ind over det svenske og britiske marked.

For iværksættertrioen, der etablerede Planteslagtere i 2018, har hverdagen i Kødbyen i København i nogen tid budt på grønne drømme om på et tidspunkt at komme uden for landets grænser. Men tiden har ikke været til det – før nu, og via samarbejdet med Kale United håber Planteslagterne, at det bliver muligt at få gang i eksporten.

”Med den nye investering kan vi som grøn dansk startup komme ud over de danske grænser og indtage landene omkring os. Indtil for nyligt er vi kun stødt på en corona-mur blandt indkøberne, som ikke har turdet satse på nye produkter i en tid, hvor der har været så meget usikkerhed omkring nedlukninger og indkøbsmønstre. Det kræver virkelig meget at indtage et nyt marked, så det skal understøttes af aktiviteter, der øger kendskabsgraden omkring vores produkter og de rene råvarer, og det er der nu endelig mulighed for,” siger Henrik Christensen fra Planteslagterne.

Tidligere i år vandt Planteslagternes Dild-dellen prisen som Årets Veganske produkt 2021, og Planteslagterne er desuden netop blevet kåret som Årets Planteiværksættere 2021.

Speciale i veganske brands

  • Svenske Kale United har specialiseret sig i at hjælpe veganske brands ud over rampen, og selskabet har bl.a. investeret i spanske Heura og været med til at løfte det svenske brand Astrid & Aporna tilbage i butikkerne.
  • Herudover har de bl.a. brands som Veganz og Eat Just i porteføljen, men det er første gang, de investerer i et dansk brand.
  • Kapitalen til investeringerne rejser Kale United blandt en bred vifte af private investorer, hvor alle kan være med, da den mindste investering er på 100 euro.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion