Annonce

Annonce

Kasse fra Amazone

Da Amazon ikke er i stand til at hamle op med de eksisterende distributionskanaler for økologiske fødevarer, får selskabet i første omgang næppe den store betydning for økologi salget i Danmark. Foto: Colourbox

Nu kommer Amazon til Norden

I første omgang får online-mastodonten Amazon ikke den store betydning for salget af økologiske fødevarer, vurderer Jens Madsen, formand for Virksomhedsudvalget i Økologisk Landsforening.

Onlinegiganten Amazon tromler videre på den globale scene. I marts indtog selskabet Holland med en komplet markedsplatform, og i sidste uge oplyste selskabet, at en lancering i Sverige er nært forestående.

Men ifølge Dansk Industri afslører et jobopslag samtidig, at Danmark også skal begynde at ruste sig til, at Amazon etablerer sig i Danmark.

Der har været sagt og skrevet meget om Amazons fremmarch gennem de seneste år, men ifølge Jens Madsen, eksport- og foodservicedirektør i Dava Foods, vil Amazons indtog i Norden i første omgang næppe få den store betydning for salget af økologiske fødevarer.

Det begrunder han blandt andet med, at Amazon først og fremmest har succes med at sælge elektronik, tekstiler og andre nonfoodprodukter, og i øjeblikket endnu ikke er i stand til at håndtere kølevarer.

"Når det gælder søgninger på varer er Amazon større end Google i Tyskland, men Amazon har ikke knækket koden for køledistribution i landet, og i Danmark tror jeg kun, at platformen bliver en drillepind for lokale webshops, som handler med tørvarer," siger Jens Madsen, som er formand for Virksomhedsudvalget i Økologisk Landsforening.

Dava Food har gennem nogle få år solgt enkelte ikke kølekrævende æg-produkter via Amazons platform i henholdsvis Østrig og Tyskland, og Jens Madsen oplyser, at selskabet også har kig på flere sydeuropæiske lande og at de pågældende varer også bliver tilgængelige på den kommende svenske platform. Men med over 50.000 økologiske varenumre, er der få huller i sortimentet hos Amazon.

Dawa Foods økologiske proteindrik WhitePro er et eksempel på et produkt, der er velegnet til salg via Amazon, da der ikke findes så mange lignende produkter.

"Amazons største styrker er, at det er en 'one-stop-butik', hvor man kan få det hele, og at selskabet via et såkaldt prime-medlemskab tilbyder kunderne forskellige fordele i form af gratis fragt og billige musik- og filmtjenester. Men Amazons er kun ideel, hvis du har et unikt produkt, som kan klare sig i den internationale konkurrence, så det kommer op i top 10 på Amazons rankingliste. Ellers bliver dine varer ikke set," siger Jens Madsen.

På den baggrund opfordrer de økologiske producenter til at tage det med ro og se, hvad der sker, når Amazon lander i Norden. Efter hans vurdering, er der ikke grund til søvnløse nætter på over udsigten til, at Amazon etablere sit første skandinaviske brohoved i Sverige.

"Amazon er kommet for at blive, og de kommer til at tage markedsandele, men de kan slet ikke matche den distribution af fødevarer, som de danske dagligvarebutikker har opbygget," siger han.

Flere artikler fra samme sektion

Bælgfrugternes utopia ligger i Holstebro

På Cafe Utopia i Holstebro æder bælgfrugterne sig mere og mere ind på menukortet og ind i dagligdagen for de 30 ansatte, hvoraf de fleste er psykisk sårbare. Her balancerer kokken og ildsjælen Mette Nygaard Nielsen med udviklingen af sunde og klimavenlige retter tilberedt helt fra bunden, som også de sårbare medarbejdere kan håndtere. Og bælgfrugterne kan faktisk hjælpe til at give enkle og overskuelige anretninger.

28-03-2024 8 minutter

Miljøstyrelsen finder pesticidrester fra konventionel kartoffeldyrkning i grundvandet

Miljøstyrelsen har i prøver fra sidste år fundet stoffet DMSA i grundvandet. DTU kan ikke udelukke, at midlet skader arveanlægget og har nævnt, at der ikke findes data til en egentlig risikovurdering for sundhed.

20-03-2024 2 minutter Pesticider

Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening anker greenwashing-dom mod Danish Crown til Højesteret

Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen mener, at afgørelsen i Vestre Landsret om Danish Crowns markedsføring af "klimakontrollerede" grise efterlader for mange spørgsmål om, hvor grænsen går, når virksomheder markedsfører sig som grønne.

20-03-2024 4 minutter Forbrug,   Klima,   Grise