Annonce
Annonce
Naturmælk har udset sig to lande, som kan være potentielle markeder for mere økologi: Tyskland og Japan. PR-foto: Naturmælk
Naturmælk giver det udenlandske marked en ny chance
Mejeriselskabet Naturmælk har tidligere forsøgt sig på det udenlandske marked, men uden held. Nu prøver det igen.
Flere
danske mejerier har bidt sig fast i det udenlandske marked, men det er ikke
lykkedes for det danske mejeriselskab Naturmælk endnu. Med en omsætning på 389
mio. kr. mener ledelsen nu, at den har opnået en ”fair del” af det danske marked, og det er tid til at afsøge det udenlandske.
Mejeriselskabet har tidligere forsøgt sig i udlandet, men uden held. Strategien for succes denne gang er blandt andet at samarbejde med kolleger, som allerede har fået fundet fodfæste på det udenlandske marked, skriver AgriWatch.
Naturmælk har udset sig to lande, som kan være potentielle markeder for mere økologi. Det ene er Tyskland, og det andet er Japan.
"Der er ikke rigtig kommet gang i det tyske foodservicemarked for økologi. Det er vi meget opmærksomme på, at det kan komme, og så får vi måske en mulighed. Jeg har også sat radaren ind på Japan, fordi de er meget inspireret af os i Norden. Samtidig er der en stærk købekraft, så det kan godt blive interessant for os," siger Leif Friis Jørgensen til AgriWatch.
Grunden til, at udvidelsen kommer nu, skal ifølge Leif Friis Jørgensen findes i regnskabet for 2018/2019, hvor overskuddet gik fra 6,4 mio. kr. til 2,1 mio. kr.:
"Vi ligger en smule efter vores budget lige nu, men vi er tæt på. Det er vi tilfredse med, når vi ser, at der er nogle tendenser, der er på strandhugst i vores kerneforretning. Vi har rigtig meget fokus på at få en sundere bundlinje. Den kommer blandt andet i kraft af at investere i besparelser og effektivitetsforbedringer på den korte bane."
Flere artikler fra samme sektion
Ny kampagne tæppebomber forbrugerne med én enkelt opskrift på bælgfrugter
Forbrugerrådet Tænk og en række supermarkedskæder søsætter kampagne, som skal få flere folk til at skifte en del af kødet ud med bælgfrugter.
Mejeriforeningen overtager Økodag fra Økologisk Landsforening
Økodag, hvor folk kan se øko-køerne komme på græs, blev stiftet i 2005 og har siden været arrangeret af Økologisk Landsforening. Fra og med næste år står Mejeriforeningen i spidsen for det. Branchen har været splittet, siden Arla meldte sig ud i protest.
Vestpå måtte Mikkel Berggreen se langt efter økologiske råvarer, så nu dyrker han dem selv - og forærer dem væk
"Hvis jeg vil have virkelig gode råvarer, må jeg selv dyrke dem," siger Mikkel Berggreen, som i sin tid tog hjem midt under studenterkørslen for at hyppe kartofler. Gode råvarer er så vigtige for ham, at han giver dele af sin høst gratis væk, så også familien og venner får glæde af den.