Naturmælk giver det udenlandske marked en ny chance

Mejeriselskabet Naturmælk har tidligere forsøgt sig på det udenlandske marked, men uden held. Nu prøver det igen.

09. marts 2020
Læsetid: 2 minutter
Mælketankbil holder parkeret foran Naturmælk.
Naturmælk har udset sig to lande, som kan være potentielle markeder for mere økologi: Tyskland og Japan. PR-foto: Naturmælk

Flere danske mejerier har bidt sig fast i det udenlandske marked, men det er ikke lykkedes for det danske mejeriselskab Naturmælk endnu. Med en omsætning på 389 mio. kr. mener ledelsen nu, at den har opnået en ”fair del” af det danske marked, og det er tid til at afsøge det udenlandske.

Mejeriselskabet har tidligere forsøgt sig i udlandet, men uden held. Strategien for succes denne gang er blandt andet at samarbejde med kolleger, som allerede har fået fundet fodfæste på det udenlandske marked, skriver AgriWatch.

Naturmælk har udset sig to lande, som kan være potentielle markeder for mere økologi. Det ene er Tyskland, og det andet er Japan.

"Der er ikke rigtig kommet gang i det tyske foodservicemarked for økologi. Det er vi meget opmærksomme på, at det kan komme, og så får vi måske en mulighed. Jeg har også sat radaren ind på Japan, fordi de er meget inspireret af os i Norden. Samtidig er der en stærk købekraft, så det kan godt blive interessant for os," siger Leif Friis Jørgensen til AgriWatch.

Grunden til, at udvidelsen kommer nu, skal ifølge Leif Friis Jørgensen findes i regnskabet for 2018/2019, hvor overskuddet gik fra 6,4 mio. kr. til 2,1 mio. kr.:

"Vi ligger en smule efter vores budget lige nu, men vi er tæt på. Det er vi tilfredse med, når vi ser, at der er nogle tendenser, der er på strandhugst i vores kerneforretning. Vi har rigtig meget fokus på at få en sundere bundlinje. Den kommer blandt andet i kraft af at investere i besparelser og effektivitetsforbedringer på den korte bane."