Annonce
Annonce
Kæmpe fremgang for Naturmælk
Overtagelsen af Øllingegaard Mejeri bidrager til rekordår for det sønderjyske mejeri, som runder en omsætning på 372 mio. kr.

Naturmælks omsætning er det seneste år vokset med 17 pct. i et marked, hvor mejerisalget er faldende. Foto: Naturmælk
Naturmælk oplever et massivt vokseværk i disse år. I forrige regnskab voksede omsætningen fra 254 mio. kr. til 319 mio. kr. I år tog det økologiske mejeri med hovedsæde ved Tinglev endnu et spring, da omsætningen løftede sig til 372 mio. kr.
Dermed er omsætningen på to år vokset med 46 pct., og ud over den massive vækst kan mejeridirektør Leif Friis-Jørgensen i det seneste regnskabsår glæde sig over et rekordresultat på 6,5 mio. kr.
Han er især tilfreds med, at mejeriet kan præsentere så flotte tal i et år, hvor mejeribranchen oplever stagnation.
"Vores omsætning er det seneste år vokset med 17 pct. i et marked, hvor mejerisalget er faldende, men hvor økologien bliver ved med at vokse," siger Leif Friis-Jørgensen.
Vellykket integration
Naturmælks rekordregnskab kan dog langt fra kun tilskrives den generelle vækst i økologisalget.
Naturmælk overtog i januar 2017 det nordsjællandske mejeri Øllingegaard, og købet var i fjor med til at sende 2016/2017-regnskabet i et minus på 2,6 mio. kr. Bundlinjen er dermed samlet øget med godt ni mio. kr. Og da landmændene har fået samme afregningspris for mælken i de to regnskabsår, er der tale om en reel fremgang.
”I det forrige regnskab talte Øllingegaards omsætning kun med i ni måneder, mens det bidrog med 12 måneder til det nye regnskab, og Øllingegård bidrager med ca. 80 pct. af den samlede fremgang,” siger Leif Friis-Jørgensen.
Som direktør for det fælles selskab har han de seneste år brugt mange kræfter på at sikre en vellykket integration af Øllingegaard Mejeri og sikre en optimal udnyttelse af de synergier, det giver at drive et mejeriselskab med to stærke brands.
”Vi overtog Øllingegaard på et tidspunkt, hvor der var en del uro på mejermarkedet, og jeg har brugt megen tid i maskinrummet for at skabe ro om selskabet. Nu skulle der gerne blive tid til at tænke lidt mere langsigtet,” siger Leif Friis-Jørgensen.
Men integrationen er ikke i mål.
”Vi har kun høstet de lavesthængende frugter i form af at køre fælles administration og logistik, og nu bidrager begge mejerier til bundlinjen, men i forhold til de drømme, vi har, er vi langt fra i mål.
Vi har to bundlinjer
En af de større punkter på agendaen i 2019 bliver at opgradere tappeanlæggene på begge mejerier, men ellers forventer Leif Friis-Jørgensen at tage det lange lys på.
”Jeg synes, at vi ligger ok med afregningen til vores 42 andelshavere, men vi har altid opereret med to bundlinjer. Der er en til landmanden, og så er der mejeriets bundlinje, og det er nødvendigt at sikre den fornødne balance mellem de to bundlinjer, hvis vi skal sikre virksomheden i fremtiden," siger Leif Friis-Jørgensen.
Mens Naturmælk traditionelt har stået stærkt på cateringmarkedet, har Øllingegaard stået stærkest på detailmarkedet, men Leif Friis-Jørgensen forventer, at også Øllingegaard i fremtiden vil få en mere skarp profil på cateringfronten.
Flere artikler fra samme sektion
Tre nominerede dyster om Kantineprisen 2025
To jyske og en københavnsk kantine er nomineret til Kantineprisen 2025, og du kan møde dem på Madens Folkemøde, hvor de deltager i en 'Cook Off'.
Danskerne køber nu økologi for 16 mia. kr.
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailsalget af økologiske fødevarer i 2024 voksede med 3 pct. Men trods fremgangen faldt økologiprocenten en anelse fra 11,8 pct. til 11,6 pct., da det konventionelle fødevaresalg sidste år voksede endnu hurtigere.
Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter
Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.