Naturmælk efterlyser flere prisstigninger

I forhold til prisstigningerne på fødevarer i andre lande halter Danmark langt efter, mener Naturmælks, der beskriver det danske marked som trægt.

15. juni 2022
Læsetid: 2 minutter
Kunde fisker en yoghurt fra Naturmælk i køledisken.
Naturmælks adm. direktør Leif Friis Jørgensen frygter, at de nødvendige prisstigninger på økologiske mejeriprodukter vil få forbrugerne til at fravælge økologien til fordel for billigere produkter. Foto: Moment Strudio

Trods det som adm. direktør for Naturmælk, Leif Friis Jørgensen, over for Agriwatch betegner som ”rimelig markante prisforhøjelser” på den økologiske mælk, påpeger han, at den seneste tids positive prisudvikling langt fra er nok, da det kun er en lille del af prisstigningerne, som lander hos de økologiske landmænd.

Mejeriets andelshavere har efter hans vurdering behov for en endnu højere merpris for at dække ekstraordinært store udgifter til både foder, energi og brændstof, og direktør er bekymret over, om de nødvendige prisstigninger vil gøre de økologiske produkter så dyre, at kunderne fravælger økologien, når de fylder indkøbskurven.

”Udfordringen er, at hvis vi hæver mælkeprisen ud til en kunde med 10 øre, så hæver de måske deres pris med 20 øre. Og så skal Mette Frederiksen jo også have 20 øre af hver krone. Så det er ikke kun mælkeproducenterne, der får den merpris,” siger Leif Friis Jørgensen til Agriwatch.

Han forklarer i den forbindelse at fødevarepriserne i udlandet er vokset betydeligt mere end i Danmark, og han peger på, at trægheden i den danske prisudvikling fremover kan gøre det vanskeligt at mønstre nye producenter af økologisk mælk.