Annonce

Annonce

Grøntafdeling i Meny

Meny-butikkernes kommende korps af klimaambassadører, skal rådgive kunderne om, hvordan de sammensætter en mere klimavenlig kost, og et oplaqgt sted at starte kunne være i butikkernes velassorterede grøntsagsafdelinger. Foto: Meny

Meny-kæden sender de ansatte i klimamad-skole

Dagrofa-kæden vil uddanne 200 klimaambassadører, som kan lære kunderne at tage det klimarigtige valg, når de fylder indkøbskurven med madvarer

I stedet for at tænke bøf med salat vil Dagrofa-kæden Meny have kunderne til at tænke salat med bøf, når de køber ind til aftensmaden. Derfor bliver 200 ansatte snart sendt på skolebænken, så de kan lære at lave klimavenlig mad. Det skal ruste dem til at give kunderne en 'klimakærlig' rådgivning ude i butikkerne.

Menys klimainitiativ følger direkte i kølvandet på myndighedernes 22 klimatiptil, hvordan man kan spise lidt grønnere, som fødevareministeren og klimaministeren lancerede tidligere på ugen i en ny fælles kampagne. Begge initiativer sigter mod at gøre danskernes madvaner mere klimavenlige.

Med det nye initiativ melder Meny sig aktivt ind i klimakampen, og de nye klimamad-guider bliver klædt på til at udfordrer nogle af de danske favoritretter som frikadeller med brun sovs og kartofler, som relativt nemt kan få en grønt klimatvist ved at blande grøntsager i farsen. 

Klimakærlige råd i Meny

  • Fra uge 40 er Menu-butikkerne klar med klimamad-rådgivning til kunderne i kædens godt 110 butikker.

  • Inden da har 200 ansatte deltaget i et dagkursus, som er udviklet i tæt samarbejde med den selvejende vidensinstitution Madkulturen, som hører under Miljø- og Fødevareministeriet.

  • Projektet er støttet med midler fra den erhvervsdrivende fond, KFI.

"I Meny er vi allerede gode til at møde vores kunder med personlig rådgivning. Det styrker vi nu, så rådgivningen også bliver 'klimakærlig'. Dvs. at danskerne kan forvente at få tips og tricks til, hvordan de med udgangspunkt i madglæde, kvalitet og smag kan begynde at spise lidt mere klimavenligt," siger Kenneth Holmen Pedersen, kædedirektør i Meny i en pressemeddelelse.

I den opfordrer Meny danskerne til at gentænker bøffen til aftensmad ved at skære én god bøf i skiver og servere en salat med bøf i stedet for bøf med salat.

Sammen med dagligvarebranchens øvrige initiativer til at nedbringe CO2-udslippet håber Kenneth Holmen Pedersen, at Meny på den måde kan bidrage til at mindske den del af danskernes klimabelastning, som stammer fra fødevareforbruget. Tænketanken Concito har tidligere beregnet, at fødevareforbruget alene bidrager med ca. 20 procent af den samlede klimaudledning for en dansk forbruger.

Danskerne mangler vejledning

En ny undersøgelse foretaget af videns- og forandringsinstitutionen, Madkulturen, viser, at 66 pct. gerne vil spise mere klimavenligt, men 55 pct. mangler tips til, hvordan de gør deres yndlingsretter mere klimavenlige.

Judith Kyst, direktør i Madkulturen, mener, at resultaterne taler et tydeligt sprog. "Med den rette vejledning kan vi gøre meget for at hjælpe hverdagsmaden i en mere klimavenlig retning. Og vejledningen skal være let at omsætte til handling med det samme. Derfor er jeg enormt begejstret for, at MENYs 'madarbejdere' snart er i stand til at rådgive helt ude i indkøbs-frontlinjen, hvor beslutningen om aftensmaden ofte tages," siger hun.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion