Annonce
Annonce
Coronakrisen har skabt øget travlhed i Wefoods madspildsbutikker, som sidste år bidrog med to mio. kr. til projekter for verdens fattigste. Fortsætter de nuværende høje salgstal, bliver det tal formentlig højere i indeværende år. Foto: Mikkel Østergaard
Madspildsbutikkerne har aldrig haft mere travlt
Siden statsminister Mette Frederiksen lukkede Danmark ned, er omsætningen i Wefoods tre københavnske butikker øget med 40 pct.
Kølediskene i madspildsbutikkerne i Wefood bugner i disse uger med varer, da dagligvarekæderne under coronakrisen donerer langt flere og mere attraktive varer end under normale omstændigheder. Det har de seneste uger løftet omsætningen med 40 pct. i forhold til sidste år, oplyser Folkekirkens Nødhjælp, som driver Weefood.
”Vi
har de sidste uger solgt 40 pct. mere end på samme tid sidste år. Det er
fantastisk, for det betyder, at vi sammen med vores gode samarbejdspartnere og
leverandører kan være med til at mindske det danske madspild. Men det betyder
også, at vi sammen kan sikre endnu flere penge til vores projekter i verdens
fattigste lande. Det er der stort behov for lige nu. Om lidt rammer corona-pandamien
for alvor det afrikanske kontinent, og her kan krisen hurtigt blive en stor
katastrofe,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte
Qvist-Sørensen i en pressemeddelelse.
Kort om Wefood
- Folkekirkens Nødhjælp åbnede den første Wefood-butik i 2016. I dag er der tre butikker i København og en butik i Aarhus, og planen er at åbne yderligere to butikker i år.
- Wefood sælger varer, som almindelige supermarkeder ofte kasserer. Det er varer, som er bestilt hjem i for store mængder, er ude af sæson, har overskredet bedst-før-datoen eller har ødelagt emballage. Men varer, som ingenting fejler.
- Wefood-butikkerne drives af frivillige, og overskuddet går til projekter i verdens fattigste lande.
I marts modtog Wefood-butikkerne mellem 28-30 tons overskudsvarer. Det er næsten ti tons flere varer end på en almindelig måned. Blandt de største leverandører er nemlig.com, der i løbet af de sidste uger har doneret langt flere varer til Wefood end normalt.
”Som onlinesupermarked har vi mindre madspild end et almindeligt supermarked, men siden udbruddet af Covid-19, har vi måtte donere flere varer på grund af danskernes ændrede indkøbsvaner. Vores samarbejde med Wefood sikrer heldigvis, at varerne ikke går til spilde, men i stedet sælges i Wefood-butikkerne og støtter et godt formål,” siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.
Jan-Martin Mikkelsen, som er ansvarlig for Wefood butikkerne, oplyser, at han ikke har valide data for økologiprocenten.
"Men vi vil meget gerne have økologiske varer, da de indbringer lidt flere penge til verdens fattigste mennesker," siger Jan-Martin Mikkelsen.
I 2019 solgte Wefood 249 t fødevarer mod 175 t året før. Det gav et overskud på to mio. kr., som gik til Folkekirkens Nødhjælps projekter i udlandet.
"Fortsætter salget som nu, sætter vi ny rekord i år," siger Jan-Martin Mikkelsen, som netop i disse dage er på jagt efter det næste sted at åbne en Wefood-butik.
"Det skal være i en af de større byer, hvor det er muligt at finde nok frivillige til at drive butikken. Det kunne være i Odense, Vejle eller Aalborg," siger Jan-Martin Mikkelsen, som er en af to eneste lønnede ansatte, mens det øvrige personale består af ca. 200 frivillige.
”Vi havde egentlig forudset, at vi var nødt til at lukke Wefood-butikkerne
under corona-krisen. Vi har stor forståelse for, hvis vores mange
hårdtarbejdende frivillige ikke kan eller ønsker at arbejde i de her tider. Men
i stedet har mange af dem insisteret på, at Wefood skal holde åbent for at
kunne bekæmpe den stigende madspild. Det er utrolig prisværdigt og har stor
betydning for Folkekirkens Nødhjælps arbejde,” siger generalsekretær Birgitte
Qvist-Sørensen.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.