Annonce
Annonce
Dagrofa rykker dele af Aarstidernes økologiske sortiment ind i Meny-kædens grøntafdelinger, og flere andre tiltag er på vej for at styrke Dagrofa-koncernens økologiske profil. Foto: Meny
Aarstidernes økologiske produkter flytter fra måltidskasserne til butikshylderne i Meny
Overtagelsen af Aarstid-erne betyder, at Dagrofa-koncernen kan styrke det økologiske sortiment i flagskibskæden Meny.
Flere har gisnet om, hvordan Dagrofa kunne opnå synergieffekter fra overtagelsen af den økologiske måltidskasseproducent Aarstiderne. Nu giver Dagrofa selv svaret på i en pressemeddelelse, hvor dagligvarekoncernen fortæller, at en række af måltidskasse-virksomhedens økologiske sortimenter af frugt og grønt samt flere af Aarstidernes private label-produkter i fremtiden vil finde vej til hylderne i Meny-butikkerne.
I praksis betyder det, at Meny-kunderne vil møde Aarstidernes frugt og grønt i grøntafdelingen, mens en række specialprodukter bliver samlet i en nyudviklet Aarstiderne shop-in-shop-løsning.
Det bliver det første i en række af tiltag, som Dagrofa og Aarstiderne har på tegnebrættet for at styrke den økologiske profil og tiltrække nye kunder til begge koncepter.
Han ser store perspektiver i samarbejdet:
”Vi ser virkelig frem til at få bredt Aarstiderne ud til endnu flere danskere. Fokus på det lokale, på danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en vigtig del af vores nye offensive strategi, ’Gro´27 - vækst på vores måde’. Derfor glæder jeg mig over, at vi nu kan komme i gang. Aarstidernes shop-in-shop eksklusivt i Meny, og tilsvarende private label-serie eksklusivt for Meny, giver rigtig god mening i den henseende. For vi vil være bedst i Danmark på økologi, danske varer og højkvalitetsvarer. Dette er bare første skridt,” siger han.
Meny får unikke varer
Kædedirektør i Meny, Richo Boss, er ligeledes begejstret over udsigten til at få varene fra Aarstiderne ind i sortimentet:
”I Meny ser vi os selv som Danmarks Madmarked, og jeg er meget glad for, at vi får muligheden for at lægge kvadratmeter til produkter fra Aarstiderne. Vi er lige blevet kåret til Årets Supermarked af B.T.s læsere for andet år i træk,” siger Richo Boss og fortsætter:
Men udviklingen stopper ikke her.
”Vi skal hele tiden udvikle os og kunne levere de bedste varer til vores kunder – her passer Aarstiderne perfekt ind. Vi får en række gode og helt unikke varer, som danskerne ikke kan få andre steder i dagligvarehandlen,” siger han.
Aarstiderne når nye højder
Hos Aarstiderne ser man samarbejdet som en naturlig udvikling i ambitionen om at bringe økologisk kvalitet til flere:
"Vi har i Aarstiderne længe ønsket at komme tættere på kunderne og gøre vores kvalitetsprodukter let tilgængelige i en travl hverdag. Det bliver muligt nu, hvor vores økologiske frugt, grønt og andre specialvarer får plads i Meny-butikker over hele landet. Med vores produkter på hylderne og en shop-in-shop eksklusivt i Meny er vi med til at give kunderne en unik indkøbsoplevelse, der gør det nemt og inspirerende at vælge en grønnere hverdag og livsstil,” siger Heidi Boye, CEO i Aarstiderne, som pointerer, at alle Aarstidernes varer fortsat vil være økologiske.
I november 2024 opkøbte Dagrofa Aarstiderne, og handlen blev endeligt godkendt af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i december samme år. Dagrofa ejer flere supermarkedskæder, herunder Meny, Let-Køb og Min Købmand, samt engrosforretningen Dagrofa Foodservice.
Flere artikler fra samme sektion
Aarstiderne introducerer MåltidsPosen
Med nye ejere ved roret er der sat yderligere gang i produktudviklingen hos måltidskasseproducenten, som i denne uge introducerer MåltidsPosen, der rummer en opskrift alle ingredienser til ét måltid.
Coop indleder offensiv for det økologiske grisekød sammen med Friland
Poppelgrisen fra Hestbjerg Økologi skal vænne sig til at dele pladsen i Coops kølediske med en større mængde af økologiske basisprodukter fra Friland, som netop har lavet en ny aftale med dagligvarekoncernen.
EU-projekt viser, at det er muligt at øge økologisalget markant via nudging
Et finsk forsøg med nudging fik salget af økologiske gulerødder til at vokse med 253 pct. blot ved at give dem en bedre placering i butikken og skilte med de mange fordele ved økologiske fødevarer.