Annonce

Annonce

Klimasky ændrer kundernes adfærd i Netto

Netto’s klimamærkning giver kunder lyst til at handle mere klimavenligt, og det går bl.a. ud over salget af kød, pålæg og avokado.

30. september 2021
Læsetid: 3 minutter

Nettos klimamærkning får kunderne til at handle mere klimavenligt, viser erfaringerne fra det første halve år, hvor udvalgte butikker har skiltet med 'klimasky'.

Kunderne i udvalgte Netto-butikker er i løbet af det seneste halve år stødt på en lille, diskret lyseblå sky, når de har stået og overvejet råvareindkøbet til aftensmaden foran køledisken eller ledt efter indholdet til børnenes madpakker i frugt og grønt-afdelingen.

Salgstallene tyder på, at klimamærkningen har haft en positiv effekt, oplyser Salling Group, som driver Netto-kæden, som er den dagligvarekæde i Danmark, der sælger mest økologi. Med afsæt i den ændrede adfærd vurderer Salling Group, at der bør være basis for at etablere en egentlig klimamærkning.

Interviews blandt Netto-kunder i de udvalgte butikker viser nemlig, at klima-skiltning er efterspurgt blandt forbrugerne. 86 pct. af kunderne mener, at klimamærkning er en god ide, og under 2 pct. føler, den er generende.

"Det har været meget interessant at følge, hvordan og i hvilket omfang klimamærkningen har påvirket kundernes indkøbsmønstre og adfærd. Med mærkningen har vi forsøgt at hjælpe kunderne med at navigere i den komplekse information om produkters klimaaftryk. Ultimativt har håbet været, at mærkningen kunne inspirere til at vælge et mere klimavenligt alternativ, end det man normalvis vælger," siger Michael Løve, direktør i Netto.

Det altoverskyggende formål med 'Skyen' har været at inspirere kunderne til at kigge mod mere klimavenlige alternativer, og det viser sig, at 18 pct. af de kunder, som lagde mærke til klimaskyen, efterfølgende ændrede valg af vare, oplyser Netto.

Generelt har kunderne stor lyst og motivation til at handle klimavenligt. Det gælder særligt indenfor kategorierne frugt og grønt, kød samt mejerivarer. Konkret er salget af avocado faldet med 5,5 pct., oksekød 4,1 pct., mens salget af skiveskåret pålæg har oplevet en nedgang på 6,3 pct. sammenlignet med landets øvrige Netto-butikker uden klimamærkning.

Erfaringerne fra testen bliver nu givet videre til politikere, kunder og den øvrige branche. I Netto og resten af Salling Group håber man, at det kan være et skridt mod en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen.

Men der er et stykke vej endnu, lyder det fra Michael Løve.

"Grundlæggende er der brug for at højne den datakvalitet, som ligger bag mærkningen. I sidste ende bør der være en national standard for, hvordan klimaaftrykket opgøres," siger han til Detailfolk.dk, om ambitionerne om at etablere en fælles klimamærkning, som bl.a. Økologisk Landsforening hidtil har været modstander af.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events