Annonce
Annonce
I efteråret 2021 har Dansk Vegetarisk Forening undersøgt 14 supermarkeder, herunder 12 supermarkedskæder og to online supermarkeder. Undersøgelsen er foretaget af DVFs medarbejdere i tre butikker i hver kæde fordelt på samme områder i landet. De to online supermarkeder er ligeledes undersøgt i tre omgange, men på forskellige tidspunkter. PR-foto: Bilka
Salling Group-kæde tager igen prisen som 'Årets plantebaserede supermarked'
‘Årets plantebaserede supermarked’ er det samme for tredje år i træk - men der ses en generel fremgang i det plantebaserede udvalg de fleste steder, viser DVF's årlige undersøgelse af de danske supermarkeder.
For tredje år i træk kan Bilka bryste sig af at være kåret som 'Årets plantebaserede supermarked' - en pris, der bliver uddelt af Dansk Vegetarisk Forening (DVF).
”Vi er superglade for prisen, som er en dejlig anerkendelse af vores arbejde med plantebaserede fødevarer. Vores fokus på området er ikke nyt, og det gør derfor kun glæden større, at det er tredje gang, vi modtager prisen,” siger Henrik Frost, Head of retail Fresh food i Bilka, som tirsdag aften modtog prisen i forbindelse med DVF's 125-års jubilæumsfest i Kødbyen i København.
Dansk Vegetarisk Forening har testet 14 supermarkeder og målt dem på på 111 parametre, heraf 50 typer af plantebaserede fødevarer. Bilka opnår med 82,5 point ud af 100 mulige den højeste score - det skyldes især, at butikkerne har et stort udvalg af plantebaserede produkter samt en god placering af produkterne.
En anden konklusion, der kan udledes af undersøgelsen er, at der er en generel tendens til, at supermarkederne har fået bedre og billigere plantebaseret sortimenter. Generelt er supermarkederne steget i point siden sidste år med en gennemsnitlig stigning på 9,6 pct. i point fra sidste år til i år.
Vinderen af ‘Bedst-i-pris’ er i år også Bilka, og det er første gang, at det ikke er et discountsupermarked, som vinder Bedst-i-pris testen. Bilka er 1,72 kr. billigere end sidste års vinder Netto, der kommer ind på 2. og 6,55 kr. billigere end Føtex på 3. pladsen. I de ni supermarkeder, der havde alle 13 basisvarer, er der en prisforskel på intet mindre end 53,39 kr. Det er især varer som plantebøffer, falafler og ost, hvor prisforskellen fra den billigste til den dyreste variant er størst.
Netto blev igen i år kåret som ‘Årets plantebaserede discount-supermarked’ med 65,8 point. Kæden udmærker sig især ved at have bredt sortiment i forhold til tilgængelig hyldeplads, og at den har sin egen veganske private label serie Spir.
Føtex er steget med 33 pct. siden sidste år og bliver dermed ‘Årets højdespringer’. Det skyldes især en udvidelse af sortimentet, at flere produkter er at finde i alle de undersøgte butikker, samt at flere varer er blevet billigere end sidste år.
“Vi er meget glade for, at supermarkederne generelt har fået et bredere udvalg og billigere varer. Det hjælper både veganere og vegetarer såvel som alle andre, der gerne vil skære ned på kødet, med at vælge grønne alternativer. Vi ved, at det er vigtigt, at forbrugerne bliver inspirerede til at vælge grønt og klimavenligt, når de køber ind, så det er godt, at supermarkederne er med i udviklingen. Vi håber, at supermarkederne fortsat vil arbejde på at udvide sortimentet og gøre de grønne produkter mere tilgængelige for alle,” siger Dansk Vegetarisk Forenings erhvervschef Mie Nordly.
Om undersøgelsen
I efteråret 2021 har Dansk Vegetarisk Forening undersøgt 14 supermarkeder, herunder 12 supermarkedskæder og to online supermarkeder. Undersøgelsen er foretaget af DVFs medarbejdere i tre butikker i hver kæde fordelt på samme områder i landet. De to online supermarkeder er ligeledes undersøgt i tre omgange, men på forskellige tidspunkter.
Supermarkederne er i alt blevet målt på 111 parametre, herunder er over 50 varer blevet undersøgt. Max-score i undersøgelsen er 100 point.
Yderligere bliver størrelsen af udvalget, prisen, hvorvidt der er en økologisk variant samt placeringen vurderet for flere produktkategorier; eksempelvis plantedrikke og plantebaserede bøffer.
Varer som linser, bønner, nødder, kerner og økologisk frugt og grønt i sæson også en del af undersøgelsen.
I undersøgelsen medtages hverken spot- eller tilbudsvarer. For at finde supermarkedet, som er ‘Bedst-i-pris’, har vi sammenlignet prisen på 13 basisvarer, som ethvert supermarked bør have, hvis de vil tiltrække de grønne forbrugere. Alle supermarkeder har sendt priser på de 13 varer til DVF, som herefter er dobbelttjekket i supermarkederne. Efterfølgende har supermarkederne haft to uger til at godkende priser, hvor der var uoverensstemmelse. Har et supermarked ikke alle 13 basisvarer, kan de ikke vinde årets 'Bedst-i-pris'.
Ti supermarkeder placerer sig mellem 78 og 61 point, mens de tre resterende placerer sig mellem 56,5 og 45.
Prisen som Årets Grønne Iværksætter gik til Planteslagterne, der har sat sig som mål at udbrede plantebaserede måltider lavet på økologiske råvarer, og der er allerede nye produkter på trapperne, forlyder det.
Naturli' løb med to priser, idet den økologiske Smørbar blev kåret som årets mest populære plantebaserede produkt, mens den nye økologiske havrekakao fik prisen som årets nye økologiske plantebaserede produkt.
Årets nye plantebaserede produkt - altså ikke-økologisk - var Magnums Vegan Sea Salt Caramel.
Kåringerne er udvalgt på baggrund af ca. 4.000 stemmer fra Dansk Vegetarisk Forenings netværk.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.