Fresh.Land får bæredygtighedspris

I forbindelse med den danske udgave af 'Green Impact Week' som slutter fredag, har Fresh.Land fået bæredygtighedsprisen i kategorien 'Fødevarer og Landbrug'.

23. oktober 2020
Læsetid: 2 minutter
Portræt af Mathilde Jakobsen og Filipe Legal, som sammen har stiftet Fresh.Land.
Stifterne af Fresh.Land Mathilde Jakobsen og Filipe Leal håber, at bæredygtighedsprisen ved SDG Tech Awards vil bidrage til at øge kendskabet til modellen bag Fresh.Land, som har store internationale ambitioner. Foto: Fresh.Land

"Det er et kæmpe skulderklap og en bred anerkendelse af det arbejde, vi laver," sagde Mathilde Jakobsen, direktør for Fresh.Land, da det i aftes stod klart, at den digitale platform for salg af økologisk frugt og grønt i konkurrence med en håndfuld andre danske virksomheder blev kåret som vinder af bæredygtighedsprisen i kategorien 'Fødevarer og Landbrug'.

Det skete som kulminationen på Green Impact Week, hvor organisationen Sustainary i aftes afviklede den danske udgave af awardshowet SDG Tech Awards på KPH Volume i København.

Tæt på 300 danske virksomheder har været med i opløbet om priserne i otte forskellige kategorier, og de øvrige nominerede i kategorien Fødevarer og Landbrug var Grim, Faunaphotonics, Plantier IVS og Aliga Aps.

Mathilde Jakobsen glæder sig over prisen, der tildeles virksomheder i fødevareindustrien, som sikrer en mere effektiv brug af ressourcerne.

"Det er en stor ære at modtage bæredygtighedsprisen. Fødevarer og landbrug står tilsammen for 30 pct. af emissionerne på globalt plan. Ved at forkorte rejsen fra gård til gaffel kan vi reducere udledningen væsentligt. Dette er, hvad vi gør hos Fresh.Land. Vores digital platform forbinder landmænd og forbrugere direkte," sagde Mathilde Jakobsen, som håber at prisen kan give selskabet endnu et skub i retning mod målet om at skalere selskabets model til at forbinde millioner af landmænd og forbrugere i EU.