Annonce
Annonce
Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen har efter tre årtier i kødbranchen kastet sig over at producere økologiske planteproteiner. De frygter, at markedet for plantekød ellers oversvømmes af konventionelt plantekød fra især USA. Foto: Jakob Stigsen Andersen
Ægtepar gik fra at være kød- til plantepushere
Efter tre årtier i den økologiske kødbranche kunne Hanegals stiftere egentlig gå på pension. I stedet har de investeret det meste af deres formue på at udfordre konventionelle plantebaserede fødevarer.
Artiklen er også bragt i magasinet 'Økologisk' nr. 47, som kan læses her
Prisen er formet som en stor trægaffel. To spirende blade gror ud af gaflens skæfte. Nederst er Ulrich Kern-Hansens navn ridset ind i en sort plade. Oven over hans navn står der ”Årets planteiværksætter”.
Gaflen står nu i den fabrikshal i Hedensted, hvor Organic Plant Protein har hjemmebane, efter at Ulrich Kern-Hansen i februar fik overrakt prisen til en prisuddeling arrangeret af initiativet PlanteVækst.
På den ene side er det en hæder, han er stolt af. På den anden hugger iværksætterprisen gaflen lige ned i kernen af det dilemma, der driver det økologiske planteeventyr, han har sat til forspiring sammen med Fie Graugaard – hans partner i flere forstande.
"Jeg havde det dobbelt med at modtage prisen," slår Ulrich Kern-Hansen fast.
Vi overvejede, om vi skulle sige nej tak til prisen. Men vi valgte at modtage den for at fortælle, hvor vigtigt det er, at vi får økologien ind på banen.
— Ulrich Kern-Hansen, medstifter af Organic Plant Protein
Han forklarer, at eventen 'Plantepriserne' er støttet af Beyond Meat. Det er en af de ti store amerikanske plante-virksomheder, som bare i 2018 fik tilført 5,6 mia. kr. fra private investorer og kapitalfonde.
"For de virksomheder er økologi og bæredygtighed helt underordnet. Nu skulle jeg være en marionet i deres cirkus," siger Ulrich Kern-Hansen på sin stilfærdige, men intense facon.
Ordene hvisler ud igennem de lidt sammenbidte tænder, mens hans højre hånd slår usynlige søm ned i pointerne i luften foran hans åbentstående læderjakke.
"Vi overvejede, om vi skulle sige nej tak til prisen. Men vi valgte at modtage den for at fortælle, hvor vigtigt det er, at vi får økologien ind på banen," siger Ulrich Kern-Hansen.
Han forklarer, at Beyond Meat til prisoverrækkelserne i februar havde scenen ikke mindre end en halv time til at fortælle om fortræffelighederne ved deres konventionelle planteerstatninger foran frontpersoner fra politiske partier og detailhandelen.
Ulrich – du er 69 år. Du og Fie har lige solgt en stor del af jeres aktier i
Hanegal, og det har I tjent et stort millionbeløb på. Hvorfor er I ikke bare
gået på pension?
"Det ville da være kedeligt, ikke?" siger han med et af sine stille grin og fortsætter:
"Sagen er, at både jeg og Fie føler en forpligtelse til at komme med et økologisk alternativ inden for markedet for plantekød. Ellers risikerer vi, at økologien bliver kørt i grøften af den amerikanske fødevareindustri, der ikke ligger på den lade side. Mit skrækscenarie er, at de kommer til at fylde det hele på hylderne i supermarkedet, når omstillingen til mere plantemad tager fart."
Han fremhæver, at amerikanske Impossible Foods alene i 2018 fik en saltvandsindsprøjtning på cirka en mia. kr. til at udbrede plantekød-produkter fra deres investorer.
"Når vi nu har kapitalen og en enestående teknologisk viden, føler vi altså en forpligtelse til at få økologien på banen," siger Ulrich Kern-Hansen og tilføjer, at de da er blevet drillet med at være verdens ældste iværksættere i en purung plantekødsbranche.
Iværksætterne har på europæiske fagmesser oplevet vild efterspørgsel efter deres vegetariske proteiner med økologiske stamtavler, når de har stået ved deres stand for at præsentere den granulat, de chunks og snacks, fabrikken har sat i masseproduktion.
Organic Plant Protein er en fabrik, der især skal levere råvarer til vegetariske og veganske færdigretter, som andre producenter står for.
Efterspørgslen er der i den grad, men for Ulrich Kern-Hansen og Fie Graugaard er det et kapløb med tiden. De konventionelle mega-producenter tæsker af sted i fuld fart i kampen om at erstatte oplevelsen af at spise kød med planter.
Impossible Foods bruger for eksempel genmodificeret sojaprotein til få deres burgerbøffer til at bløde livagtigt og give forbrugerne den jernagtige, mørke smagsoplevelse af kød.
Beyond Meat har ansat en ingeniør kun til at udvikle den helt korrekte 'szzzhhhyyy'-lyd, når plantebøffen rammer panden ude i køkkenerne.
Fødevaregiganten Nestlé er også på vej ind i plantebranchen. Den forventer at lancere sin egen kødfri Incredible Burger i år.
Plantebaseret kød har indtil nu kun erobret 0,1 pct. af det ca. 12 billioner kroner store globale marked for kød, fisk og mejeriprodukter, men salget stiger eksplosivt
De store spillere har indtil videre koncentreret sig om det amerikanske marked. Nu vender de for alvor blikket mod Europa. Der var derfor heller ikke langt fra tanke til handling hos Fie Graugaard og Ulrich Kern-Hansen, da ideen til Organic Plant Protein spirede mellem hænderne på dem.
Plante-storforbrugere støtter varmt økologien
Grønne kostvaner og økologi hænger tæt sammen. Det viste en undersøgelse fra 2019 udført for Dansk Vegetarisk Forening blandt 4.000 forbrugere, der enten er flexitarer, vegetarer eller veganere. 84 procent af forbrugerne svarede, at mindst 40 procent af deres indkøb er økologisk. At det er en forbrugergruppe, der deler værdier med det økologiske tankesæt, kom også til udtryk ved, at hele 77 procent svarede, at de mener, at fremtidens danske landbrug bør være økologisk.
Fie Graugaard fortæller, at de i Hanegal havde svært at skaffe de økologiske planteproteiner, de ønskede til deres vegetariske retter. Derfor måtte de lave dem selv.
Via et samarbejde med Teknologisk Institut i Sdr. Stenderup mødte de Per Lang Sørensen, som har så stor erfaring med at håndtere de såkaldte extrudere, at Ulrich Kern-Hansen ikke tøver med at kalde ham en af verdens førende eksperter.
Per Lang Sørensen blev ansat som teknisk direktør i Organic Plant Protein A/S, som efterfølgende blev stiftet i januar 2019. Dernæst solgte Fie og Ulrich en god del af deres aktier i Hanegal, og nu har de investeret over 40 mio. kr. i plantefabrikken.
Fie Graugaard siger, at konventionel planteproduktion snævert set måske er lidt mere CO2-venlig pga. større udbytter per hektar.
"Men for os er det ufatteligt vigtigt at bruge økologiske proteiner. Laver man køderstatning på konventionelt dyrkede planter, så løser det for eksempel ikke problemerne med den biologiske mangfoldighed, fordi man stadig sprøjter med pesticider."
Fie Graugaard er også kritisk over for de proteinstoffer som eksempelvis isolater samt tilsætningsstoffer, der bruges i de konventionelle produkter. Og meget skeptisk over for den store brug af soja, der ofte gror på marker i Sydamerika, hvor der tidligere var regnskov, og hvor markerne nu dyrkes med heftig brug af gensplejsning og sprøjtegifte.
"Det giver meget mere mening at finde planteproteiner, der dyrkes meget tættere på. Lige nu får vi vores råvarer fra nordiske lande inklusive Baltikum, men vi vil meget gerne være med til at udvikle den økologiske primærproduktion af planteprotein i Danmark," understreger Fie Graugaard.
Historien om Organic Plant Protein er spækket af kontraster. Kender man lidt til fortiden for den bygning, der nu huser planteproteinfabrik lige op ad motorvej E45 mellem Horsens og Vejle, har man et klokkeklart eksempel. Fabrikken er nemlig startet op i en af de bygninger, som et af de fire kontroversielle Månegris-projekter gik konkurs med i 2016.
Det spillede også en rolle i dommernes begrundelse for Planteiværksætterprisen:
'Idéen om at skabe en produktion af planteprotein i en gammel svinestald er lige så eventyrlig, visionær og metaforisk smuk som de bedste af H. C. Andersens eventyr'.
Eventyret startede i 1993. Dengang stiftede parret en af de første økologiske slagteri- og forarbejdsningsvirksomheder. Siden har de sendt hundredtusindvis af økologiske leverposteje og pølser ud til danskerne.
Kødfolkene er blevet plantepushere. Udefra set kan det virke som en transformation af de helt store.
Den overskrift er Fie Graugaard dog ikke med på, mens hun viser rundt på fabrikken.
"Neeej, der er ikke helt tale om en transformation. Som økologisk kødproducent har vi i Hanegal i mange år sagt: 'Spis mindre kød'," siger hun og understreger, at når forbrugerne så vælger ”lidt kød”, bør det være i den gode kvalitet og historie, der er bag den økologiske produktion.
"Hanegal har gennem tiden også udviklet flere plantebaserede produkter, især inden for postejer og færdigretter. Vi er lykkedes med at lave gode plantebaserede alternativer, der udbredte i handlen," siger hun.
Fie Graugaard er på vej ind i produktionshallen i Hedensted. Hun tager en kittel og et hårnet på. Imens forklarer hun, at fabrikken blandt andet skal levere planteproteiner til den grønne rejse, Hanegal er på. Målet er, at 85 pct. af Hanegals sortiment skal være plantebaseret i 2030.
"Bag det mål læner vi os op ad hollandsk forskning. Den peger på, at når vi skal føde ti milliarder mennesker på Jorden, vil den optimale balance både ernærings- og bæredygtighedsmæssigt være, at vi får 15 pct. af vores proteiner fra animalske kilder. Resten er plantebaserede, og det skal Organic Plant Protein være med til at støtte op om."
Så kødet skal ikke helt ud af vores kost?
"Bestemt nej. Kreaturer er meget udskældte, men de har altså en vigtig rolle som græsædere. De kan eksempelvis udnytte græsarealer på de marginale jorde. Via deres adfærd og den måde, de græsser, skaber kvæg en bedre biodiversitet. Det var vi alle sammen brug for – for eksempel er planteproduktion helt afhængig af bestøvere."
Inde i produktionshallen råber gulvets farve op. Det er malet solgult. I stedet for et trist betongulv, er det for Fie Graugaard rart med ”en fed farve, man bliver glad af”.
Foran hende står en stor maskine. Den første af de i alt seks extrudere, der er plads til, når fabrikken er helt oppe at køre. For fem mio. kr. per styk har man en maskine, der omdanner den sammenslyngede masse af planteproteiner i ærtemelet, forklarer Fie Graugaard, mens hun fletter fingrene sammen som en rodknold.
Efter mødet med extruderen har det færdige granulat eller de større chunks en struktur, der minder om kød.
Granulatet kunne ende i en tomatsovs og blive til en dampende varm grøn kødsovs, mens chunk-stykkerne kunne erstatte okse- eller kyllingekødet i en wok-ret.
Råmaterialet til ærtemelet stammer lige nu fra baltiske og nordiske landbrug. Målet er, at proteinerne i 2021/22 kommer fra danske landbrug, og at de aftager planteråvarer fra 5000 hektar økologiske marker.
Der er dog opstået bump på vejen mod målet. Der er uventede variationer i de råvarer, der er leveret til fabrikken.
"Råvarerne opfører sig simpelt hen forskelligt i maskinerne, og vi er nødt til
at blive klogere på, hvad der sker, før vi kan underskrive kontrakter med
danske producenter. Skyldes udsvingene variation i sorterne? Proteinindholdet i
afgrøden? Vejrliget under dyrkningen?" spørger Fie Gravgaard som led i det
analysearbejde, de er i gang med.
Det nye er, at proteinerne fra de økologiske ærtemarker nu skal bruges til menneskeføde.
"I Baltikum har det været en tradition i århundreder at dyrke bælgfrugter, men i de sidste mange år er den slags råvarer gået til at lave dyre- og pet-foder, hvor variationen i råvaren er mindre vigtig. Nu er det afgørende, at kvaliteten er tip-top. Vi skal grave den gamle viden om sorter og om at dyrke bælgfrugter frem igen. Vel at mærke i en helt ny kontekst," siger iværksætteren.
Det handler for os i høj grad om at sende et signal til blandt andet detailhandlen om, at vi inden for det kommende år vil præsentere nye spændende produkter inden for det plantebaserede felt.
— Fie Graugaard, medstifter af Organic Plant Protein
Uanset udfordringer med råvarerne, så får Organic Plant Protein ”helt overvældende god respons” på kvaliteten af de produkter, de allerede i dag sender ud til deres kunder.
"Mange kunder har efter et par store fagmesser modtaget både granulat og chunks, som de har prøvet af, og de melder meget positivt tilbage. Det har resulteret i flere underskrevne leveringskontrakter, og der er mange flere på vej," siger Fie Graugaard.
Efter besøget på fabrikken i Hedensted, er der også havnet en extruder mere i produktionshallen. Den økologiske oprustning i plantebranchen er i fuld gang.
"Det handler for os i høj grad om at sende et signal til blandt andet detailhandlen om, at vi inden for det kommende år vil præsentere nye spændende produkter inden for det plantebaserede felt, og at vi er seriøse omkring udviklingen af området," slår Ulrich Kern-Hansen fast med sin usynlige hammer.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.