Annonce
Annonce
Nyt EU-direktiv stiller krav om dokumentation, hvis virksomheder markedsfører produkter som klimaneutrale, og det rummer også et forbud mod hjemmelavede bæredygtighedsmærker. PR-foto: Arla
Fra 2026 er det slut med "CO2-neutrale" produkter
Et nyt direktiv fra EU indeholder en række nye regler for markedsføring, der skal komme greenwashing til livs.
CO2-neutral mælk eller flyveture uden CO2-udledning. De seneste år er forbrugerne blevet lokket med løfter om klimavenlige produkter via markedsføring fra virksomheder, der ofte baserede de grønne løfter på køb af klimakreditter.
Snart er den form for markedsføring dog entydigt forbudt, oplyser Forbrugerrådet Tænk med henvisning til, at EU har vedtaget et direktiv, som indeholder regler, der skal gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue producenternes mange grønne løfter.
Hos Forbrugerrådet Tænk bliver de nye regler taget godt imod de nye regler, som træder i kraft fra 2026:
"Det er et godt skridt på vejen til at få ryddet op i det rod, der længe har været i nogle virksomheders grønne markedsføring. Vi håber, at det vil gøre det lettere for forbrugerne at gennemskue, hvilke produkter der rent faktisk er bedre end resten, når det kommer til klima og miljø," siger Vagn Jelsøe, der er chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk, som giver flere konkrete bud på, hvordan man som forbruger undgår at blive snydt af forskellige former for grøn salgsgas.
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.