Annonce

Annonce

Hånd med bakke med hakket oksekød over køledisk.

Selv om klimadebatten har sendt kødet i skammekrogen, oplever Friland, at kunderne har fået mere appetit på økologi og god dyrevelfærd. Foto Moment Studio

Food Festival giver Friland blod på tanden

Mødet med de engagerede forbrugere på Food Festival styrker ifølge Friland-direktør Claus Hein troen på, at der fortsat er et marked for økologi og god dyrevelfærd.

I en meddelelse til andelshaverne i Friland oplyser selskabets direktør Claus Hein, at afsætningen af økologisk oksekød og grisekød ligger på et fornuftigt niveau, men han lægger ikke skjul på, at der fortsat venter en lang sej kamp for at øge afsætningen til niveauet før inflationen ramte landet.

”Den aktuelle situation er, at vi både på afsætningen af økologisk oksekød og grisekød ligger på et fornuftigt niveau. Vi mangler fortsat at se, at forbruget vokser, og det handler blandt andet om, at forbrugsvanerne ikke er tilbage på det niveau, vi så, før inflationen steg voldsomt. Når det er sagt har kunderne fået mere appetit på økologi og god dyrevelfærd, hvorfor vi også har kunnet fastholde og udbygge det økologiske tillæg.

Uddelte 14.000 smagsprøver

For økologiske grise har vi i en periode oplevet faldende tilførsler, hvilket er helt i tråd med det forventede. Dette giver samtidig også en bedre balance imellem udbud og efterspørgsel, oplyser direktøren som oplyser at selskabet tankede ny optimisme på Food Festival i Aarhus, som han beskriver mødet med nogle meget engagerede forbrugere som en stor succes.

”Vi delte over 14.000 smagsprøver ud, og set i lyset af cirka 28.000 gæster på festivalen, så siger det lidt om, at vores produkter er eftertragtede. Det giver os blod på tanden, i forhold til, at der er et marked for økologi og god dyrevelfærd. Den efterspørgsel skal vi jagte og lukrere på, selvom det bliver det lange, seje træk med det marked, vi er i.”

Billedet ser lidt anderledes ud på afsætningen af Frilandsgris, hvor vi har set et lavere aktivitetsniveau, men vi forventer, at vi blandt andet på eksport kan løfte salget i den kommende periode.

Flere artikler fra samme sektion

’Smag på Overskuddet' skal lære flere børn, hvordan de undgår madspild

Sidste år deltog 10.345 skoleelever i det gratis undervisningsinitiativ, som er udviklet af Madkulturen, Too Good To Go og Lidl, og i år er det ambitionen at nå endnu flere børn og skoler.

22-10-2024 3 minutter Madspild

Nordjysk forlystelsespark etablerer eget økologisk ismejeri

Fårup Sommerland sender i løbet af de kommende måneder seks medarbejdere på ismejerikursus i Italien, så parken næste år kan fejre sit 50 års jubilæum ved at servere is fra parkens eget økologiske ismejeri.

14-10-2024 4 minutter Mejeri,   Foodservice

Danish Crown fyrer 500 ansatte

Datterselskabet Friland ved endnu ikke, hvordan det bliver ramt af moderkoncernens spareplan, som samlet skal reducere omkostningerne med en halv mia. kr.

11-10-2024 3 minutter Kødproduktion