Annonce

Annonce

frugter

Analyser af både konventionelle citrusfrugter, æbler, pærer og bananer har afsløret rester af chlorpyrifos, men insektgiften er ikke fundet i så store mængder, at alle kæder på nuværende tidspunkt er klar til at udfase de pågældende produkter fra deres sortiment. Foto: Colourbox

Flere dagligvarekæder holder fast i de sprøjtede bananer

Da de første dagligvarekæder for år tilbage droppede burægget, udløste det en dominoeffekt i hele dagligvarebranchen. Det samme kan ske med konventionelle bananer, men her og nu er ingen kæder klar til at følge i Coops og Salling Groups fodspor.

Onsdag meddelte Coop og Salling Group, at kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Irma samt Fakta, Føtex, Netto, Bilka og Salling Super alle vil udfase de konventionelle bananer i 2020 for at undgå det omstridte sprøjtemiddel chlorpyrifos og afarten chlorpyrifos-methyl, der begge er under mistanke for bl.a. at kunne skade udviklingen hos fostre og børn.

Den type offensive udmeldinger har det ofte med at udløse en dominoeffekt i hele dagligvarebranchen, hvor de færreste aktører ønsker at stå tilbage, som en af de få detailkæder, der ikke reagerer på forskernes advarsler om et farligt giftstof.

Da Okologisk.nu kontaktede de dagligvarekæder, som endnu ikke havde meldt ud, om de ville fortsætte med at sælge sprøjtede bananer, var svarene dog noget afventende. Omvendt er det tydeligt, at landets to største dagligvarekoncerners beslutning om at boykotten konventionelle bananer er blevet hørt hos alle konkurrenterne.

"Vi følger situationen nøje," lyder det både fra discountkæden Lidl og netbutikken Nemlig.com, som begge både har økologiske og konventionelle bananer på hylderne.

Sidstnævnte oplyser, at man endnu ikke har taget endelig stilling til, om Nemlig.com skal følge eksemplet fra Salling Group og Coop. Størstedelen af Nemlig.coms bananer er desuden allerede økologiske, og selskabet forklarer, at det vil kræve en nærmere dialog med leverandørerne af bananer, før netbutikken kan komme med en klar udmelding om, hvordan det fremtidige banansortiment bliver skruet sammen.

Kvalitetschef i Aldi, Trine Raftopol forklarer, at discountkæden i forvejen stiller strenge krav til leverandørernes brug af pesticider.

"Vi arbejder globalt på at reducere alle former for stoffer, som kan have negativ effekt på mennesker og miljøet. Det gælder også chloroyrifos. Aldis interne krav til leverandører er pesticid-grænser, der ligger 20-30 pct. under lovkravene fra EU og Danmark," siger Trine Raftopol.

Hun pointerer i den forbindelse, at chloroyrifos er en af de mest anvendte midler til insektbekæmpelse i verden, og at det ikke kun anvendes til bananer men til mange andre frugter – herunder også vindruer, blommer, appelsiner, klementiner og mandariner.

"Hos Aldi har vi valgt at fortsætte med at tilbyde vores kunder både økologiske og konventionelt producerede bananer. Og vi vil fokusere vores indsats på en udfasning af brugen af de midler i den konventionelle produktion, som er under mistanke for at være skadelige – herunder chloroyrifos – på tværs af frugt og grønt-kategorien, i samarbejde med både danske og EU-myndigheder," siger Trine Raftopol.

Rema 1000 har en nultolerance overfor brug af stoffet chlorpyrifos.

"Så hvis vi ikke kunne skaffe konventionelle bananer, der var produceret uden brug af chlorpyrifos, ville vi også fravælge at sælge disse. Men vores leverandør har garanteret os, at chlorpyrifos ikke indgår i produktionen af vores konventionelt producerede bananer, og derfor vil vi også fortsat tilbyde vores kunder disse bananer – ligesom vi naturligvis også sælger masser af økologiske bananer. Men vi følger varerne tæt og tager løbende kontroller for at sikre os, at de konventionelt producerede bananer lever op til vores politik om nultolerance overfor chlorpyrifos," oplyser discountkæden til Okologisk.nu.

Koncernkvalitetschef i Dagrofa, Karin Frøidt oplyser, at det for længst er blevet præciseret over for leverandørerne, at Dagrofa ikke vil acceptere stofferne i hverken bananer eller andet frugt og grønt.

"Leverandører, der ikke lever op til vores krav og den kommende EU-lovgivning, vil vi naturligvis ikke købe varer fra," siger hun.

Dagrofa leverer bl.a. til Meny- og Spar-butikkerne.

Salget af økologiske grøntsager steg med 18 pct. fra 2017 til 2018 og økologisk frugt med 11 pct. Den samlede detailomsætning af økologisk frugt og grønt er dermed mere end tredoblet på seks år fra 1,3 mia. kr. i 2012 til 4,3 mia. kr. i 2018.

Med en markedsandel på næsten 48 pct. er gulerødder suverænt det produkt, som ifølge Økologisk Landsforenings markedsnotat for 2019 har den højeste økoandel i dagligvarekædernes frugt- og grøntsalg. Bananer kommer ind på andenpladsen med en økoandel på 31 pct., og da det årlige salg af bananer i Danmark løber op i over en mia. kr., vil Coops og Sallings Groups beslutning om at stoppe importen af konventionelle bananer give et markant løft af det økologiske frugtsalg i 2020.

Det Europæiske Fødevaresikkerhedsagentur, EFSA, har i en undersøgelse anbefalet, at EU næste år fjerner chlorpyrifos fra listen af godkendte insektmidler, og i den forbindelse proklamerede fødevareminister Mogens Jensen (S) i august, at han hurtigst muligt vil have et forbud mod stoffet.

Nu er flere af landets største dagligvarekæder kommet ministeren og EU i forkøbet, og tiden vil vise, om flere dagligvarekæder følger efter.

Flere artikler fra samme sektion

Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere

Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.

22-11-2024 6 minutter Plantebaserede fødevarer

Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig

Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.

22-11-2024 5 minutter Skovbrug og juletræer,   Forbrug,   Miljø

Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S

Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.

22-11-2024 5 minutter Kødproduktion