Annonce

Annonce

Bakke med økologiske jordbær fra dansk økolog

De smager af sol og sommer, men du skal være hurtig, hvis du vil nå smage de økologiske jordbær fra danske avlere, som netop er kommet i handlen. Om tre-fire uger er sæsonen slut. Foto: Jakob Brandt

Du skal være hurtig, hvis du vil nå at smage de danske øko-jordbær

I løbet af den seneste uge har de første økologiske frilandsjordbær fra danske avlere fundet vej til dagligvarehandlen, men med udsigt til mere regn, er det måske en god ide at gå på jordbærjagt i det lokale supermarked eller hos de økologer, som tilbyder selvpluk, da sæsonen kan blive kort.

Nu er de første økologiske jordbær i handlen

Produktchef for bær Jørn Laursen fra Gasa Nord Grønt oplyser, at 2022 indtil videre har været et godt år for den hjemlige bærproduktion:

”De økologiske jordbær er i år klar til salg fem-seks dage tidligere end normalt,” fortæller han til Økologisk Nu.

Men det solrige forårsvejr er ingen garanti for, at jordbærsæsonen bliver lang, advarer Jørn Laursen, som den seneste uge har leveret årets første økologiske frilandsjordbær fra Hyldetoftegård, der ligger ved Skælskør på Sydvestsjælland.

Prisen for en bakke med 350 g økologiske jordbær lød i en aarhusiansk Meny-butik på 35 kr. Det svarer til en kilopris på 100 kr. Til sammenligning sælger discountkæden Lidl i denne uge 500 g danske, konventionelle jordbær for 20 kr. Det er en prisforskel, der kan mærkes, men så er man også garanteret et produkt, som er fri for sprøjterester.

Det er langt fra altid tilfældet, når man køber konventionelle bær. På baggrund af de årlige pesticidrapporter lavede DTU Fødevareinstituttet i 2021 beregninger, der viste, at konventionelle jordbær er blandt de frugter, der bidrager mest til pesticidresterne i danskernes kost – især hvis de er importeret fra udlandet.

Vi har helt bevidst fravalgt at dyrke økologiske jordbær på friland, da det er vanskeligt at styre produktionen i forhold til at dyrke i tunneller.

— Henriette Hunsballe, Hunsballe Grønt

Ønsket om rene råvarer er en af flere årsager til, at forbrugerne skal betale mere for de økologiske bær.  

Det ved ejerne af Hunsballe Grønt ved Skælskør alt om. Allerede i starten af maj leverede den sjællandske storproducenten af bær årets første danske øko-jordbær. De bliver dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbær-produktion, hvilket gør det nemmere at styre produktionen. Men når de i denne uge høster væksthusets sidste ”forårsjordbær”, er gartneriet ikke leveringsdygtigt i økologiske jordbær, før væksthuset er klar med et nyt hold planter midt i august og fem-seks uger frem.

”Vi har helt bevidst fravalgt at dyrke økologiske jordbær på friland, da det er vanskeligt at styre produktionen i forhold til at dyrke i tunneller,” siger Henriette Hunsballe, der driver det sjællandske gartneri sammen med Claus Hunsballe.

Hun vurderer, at økologiske jordbær skal koste 40-50 pct. mere end konventionelle, da udbyttet er markant lavere.

”Vi høster ca. 4 kg på de økologiske planter, mens de konventionelle giver ca. 6,5 kg. Det skyldes bl.a. at økologer skal bruge barrodsplanter, og der er også udfordringer med at optimere tildelingen af gødning til de økologiske planter,” siger Henriette Hunsballe.

En anden udfordring er, at økologerne ikke har mulighed for at sprøjte mod gråskimmel og meldug, som ifølge Jørn Laursen er en af jordbærrenes værste fjender.

”Hvis vejret arter sig, varer den danske sæson for økologiske jordbær yderligere tre-fire uger, men hvis der kommer en periode med slagregn og meget frugt, kan den slutte i løbet af et par uger,” siger han og peger på prispres som en anden udfordring for de hjemlige producenter.

Dermed sigter han til, at landets tre største frilandsproducenter af økologiske jordbær skal konkurrere med billige udenlandske varer, som typisk kommer fra lande med lempeligere regler og lavere lønninger.

Under alle omstændigheder opfordrer han de økologiske forbrugere til at kende deres besøgelsestid, hvis de vil være sikre på at sætte tænderne i danske øko-bær, før sæsonen er slut.

Flere artikler fra samme sektion

EU støtter kampagne for økologisk ost

Ny kampagne sætter fokus på, hvorfor forbrugerne tilsyneladende foretrækker uforarbejdede økologiske fødevarer og køber mælk i stor stil, mens det er vanskeligere at afsætte de økologiske oste.

06-12-2022 3 minutter Mejeri

Burgerkæde tilbyder nu øko-plantebøffer i samtlige burgere

Gasoline Grill og Matr har indgået et samarbejde, som betyder, at burgerkædens kunder fremover kan vælge en økologisk plantebaseret bøf lavet af bl.a. frasorterede grønsager.

02-12-2022 3 minutter Plantebaserede fødevarer

Lektor råder landbruget til at satse mere på planteproduktion

Dansk landbrug skal satse mere på innovation og udvikling inden for teknologi og bæredygtige dyrkningsmetoder, hvis ikke det skal gå glip af et væksteventyr, mener lektor.

01-12-2022 2 minutter Eksport,   Plantebaserede fødevarer