Annonce
Annonce

Da Louise Brandt fra Ma-Mam fik besøg af en indkøber fra verdens næststørste dagligvarekoncern vidste hun godt, at hun var overmatchet, men efter fire dage på Biofach-messen har de sjællandske producenter af plantebaseret og frysetørret babymad lært vildt meget om, hvordan det økologiske marked er skruet sammen uden for Danmark, og det får de brug for. Foto: Jakob Brandt
De danske udstillere tog trætte, men tilfredse hjem efter fire dage på Biofach
Når Biofach-messen lukker fredag, er det en flok tilfredse danske udstillere, som drager hjem fra Nürnberg med nye interessante kontakter og en styrket tro på, at det lysner på de økologiske eksportmarkeder.
I løbet af de seneste dage har den danske stand haft besøg af indkøbere fra alle de økologiske kæder i Tyskland og mange af de største tyske dagligvarekæder har også kigget forbi. Dertil kommer diverse indkøbere fra foodservicebranchen.
Der bliver meget af følge op på, lyder budskabet fra de udstillere, som Økologisk Nu talte med på messens sidste dag.
Vi har måske haft lidt færre gæster, end vi er vant til, men til gengæld har vi haft de rigtige gæster på messen. Meldingen fra virksomhederne er, at de er meget tilfredse med den opmærksomhed, de har fået fra de udenlandske indkøbere, lyder den fælles vurdering fra Malene Aaris fra eksportnetværket Bio Aus Dänemark og Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening, som sammen har stået for den danske fællesstand.
Lige nu er vi udfordret på alle niveauer af aftalen med Albert Heijn, så det er ikke underligt, hvis jeg får et par ekstra grå hår, men vi når det.
— Iben Büchert, ejer af krydderifabrikken Mill & Mortar
Biofach har altid været en messe med mange agendaer og spændende møder mellem små og store producenter og indkøbere fra det meste af verden. I år er ingen undtagelse, og selv om fire dages messe kan være en hård tjans for udstillerne, kan mange af dem se frem til, at det største arbejde venter på den anden side af messen.
Det gælder bl.a. for Northern Greens, hvis flasker med flydende urter i dag bliver forhandlet i ca. 20 lande.
”Vi har haft ekstremt travlt i år. I Tyskland er vi allerede inde i flere discountkæder, og i år har vi haft nogle mere nuancerede samtaler med nogle kæder, som vi har jagtet i lang tid,” siger salgsdirektør Søren Terndrup Hansen, som forventer, at der snart skal sendes flydende urter til nye adresser i udlandet.
”Det er især vores nye 120 ml-flasker af recycled PET, som vi lancerer i foråret, som skaber øget interesse om vores produkter,” siger Søren Terndrup Hansen, som roser den nye åbne indretning af den danske stand.
”Det signaler, at vi er åbne og inviterer folk til at komme ind og snakke med os,” siger salgsdirektøren, som allerede nu er klar til at booke en stand til 2026.
”Vi kommer helt sikkert igen til næste år."
Nyt gennembrud
Det samme gør Iben Büchert, der driver krydderivirksomheden Mill & Mortar. Hun henter allerede hovedparten af omsætningen i udlandet, og sidste år blev hun belønnet for mange års deltagelse på diverse internationale messer, da hun lavede en aftale med Delhaize-kæden. Den driver 600 high-end supermarkeder i Belgien.
”Det var mit første store gennembrud i udlandet,” siger Iben Büchert, som fortæller, at Biofach i år er gået bedre end hun havde forventet. Men det er alligevel ikke navnene på ’nye interessante kontakter’, som hun har fået under messen, der optager hende mest.
For aftalen med Delhaize har ikke alene skabt stor travlhed hjemme på den sjællandske krydderifabrik. Ifølge Iben Büchert har den formentlig også været en medvirkende årsag til, at Mill & Mortar nu står foran sit næste store gennembrud på eksportmarkedet.

Om en måned lander de første sorte dåser med økologiske krydderier i Albert Heijn-kæden i Holland.
"Med 800 supermarkeder er der lidt flere butikker end i Delhaize-kæden, men til gengæld har hollænderne taget et lidt smallere sortiment på 12 forskellige produkter,” siger Iben Büchert, hvis største bekymring er, at produktionen hjemme på den lille krydderifabrik i Vedbæk er presset til sit yderste.
”Lige nu er vi udfordret på alle niveauer af aftalen med Albert Heijn, så det er ikke underligt, hvis jeg får et par ekstra grå hår, men vi når det,” siger hun med adresse til den hollandske ordre, som snart skal skippes afsted.
Ma-Mam mødte en af de helt store
Et andet sted på den danske stand debuterer de to iværksættere bag det unikke babymadskoncept Ma-Mam på Biofach, hvor de har fået meget positiv feedback på konceptet og smagen af den frysetørrede, plantebaserede babymad.
”Vi har fået vildt meget ud af messen, og vi har fået bekræftet, at vi laver noget helt unikt, som ikke findes andre steder,” siger Louise Brandt, som etablerede firmaet i 2022 sammen med Kirsten Ravnbøl.
Som sidegevinst har de fire dages eksportarbejde og samtaler med de mere garvede udstillere på standen lært dem meget om, hvordan det økologiske marked er skruet sammen uden for Danmarks grænser. Det har stor værdi, når man er ny på eksportmarkedet.
”Samtidig har vi fået kontakt med et netværk og en masse indkøbere, som det ville være vanskeligt at komme i dialog med, hvis vi selv havde kontaktet dem direkte,” siger Louise Brandt, som ikke lægger skjul på, at de får brug for deres nye udenlandske netværk.
”I Danmark bliver der kun født 55.000 babyer om året. Hvis vi skulle leve af dem, skulle de alle købe vores babaymad, så det er i udlandet, at vores brand skal leve. Nu glæder vi os til at følge op på alle kontakterne,” siger Louise Brandt, og fortæller om en tysk indkøber, som umiddelbart virkede spændende.
Hun var glad for produkterne og var meget interesseret i, om produktionen kan skaleres. Det var først, da hun var gået, at de opdagede, at der stod Lidl International på hendes kort.
”De er vist for store for os (Lidl driver over 12.000 butikker på globalt plan, red), og det vil nok være en rigtig god ide, hvis vi finder en lidt mindre kunde at øve os på først,” erkender Louise Brandt, som kommer hjem med kontakter fra både Asien, Mellemøsten og Europa.
Friland kiggede forbi

Danmarks meget åbne stand, som er helt uden skillevægge, gjorde det naturligt for mange at kigge forbi på standen. Den mulighed benyttede Friland-direktør Søren Tinggaard sig af. Da DC-datterselskabet i år har valgt ikke at have en stand på Biofach, var han i stedet for taget til Nürnberg for at møde nogle af Frilands eksisterende kunder, og spørge lidt ind til, hvad de tænker om det fremtidige marked for økologisk kød.
”For os er det en god måde at tage temperaturen på markedet, og efter at have snakket med seks-syv kunder, tegnede der sig et billede, som vi kan navigere i,” siger Søren Tinggaard, som kan berolige de økologiske kødproducenter i Danmark med, at de formentlig har udsigt til en stabil periode.
”For selv om vi i øjeblikket befinder os i et marked med stor prisforskel på økologisk og konventionelt kød, kigger vi ikke ind i forandringer på den mellemlange bane,” lyder direktørens analyse på baggrund af kundernes tilbagemeldinger.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.