Annonce
Annonce
Efter fire travle dage på BioFach er de 28 udstillere på den danske fællesstand vendt hjem tli Danmark med mange nye kontakter, som skal veksles til fremtidige eksportordrer. Foto: Sarah Schelde
BioFach er meget mere end et udstillingsvindue for økologiske varer
Verdens største økologimesse var igen i år et stort ta-selv-bord for økologiske købmænd og foodservicegrossister, men den var også et mødested for politikere, som søgte inspiration til omlægning af private og offentlige køkkener.
»BioFach blev en stor succes på flere fronter, og jeg er meget imponeret over messen,« sagde Dennis Hvam, international markedschef i Økologisk Landsforening, da han gjorde status efter hjemkomsten fra en megatravl uge op til og under verdens stør-ste økologimesse i Nürnberg.
Det er første gang, at han har stået i spidsen for den danske fællesstand sammen med Malene Aaris fra Bio Aus Dänemark, og de er begge meget begejstrede for både samarbejdet og udbyttet af den fire dage lange fagmesse, som i år blev besøgt af ca. 35.000 indkøbere og andre med interesse i økologi, som kom fra 128 lande.
Interessante kontakter
»Selv om arrangørerne oplyser, at der i år var lidt færre gæster end sidste år, er det mit indtryk, at langt de fleste af vores udstille-re fik mange interessante kontakter med hjem, som de nu kan arbejde videre med,« siger Dennis Hvam og beskriver den tyske messe som årets ubetinget vigtigste event i den økologiske eksportkalender.
På den kommercielle front glæder både han og Malene Aaris sig over besøg af de vigtigste aktører fra det tyske dagligvare-marked.
»Vi fik besøg fra de store kæder: Lidl, Norma, Penny, Rewe, Edeka, Aldi, Rossmann og flere mindre regionale kæder som Tegut og Citti,« siger Malene Aaris.
Samtidig fik standen besøg af flere store foodservicegrossister fra Tyskland, som især er interessante, da den tyske regering i forbindelse med indførelsen af et økologisk spisemærke efter dansk model har besluttet, at økologiprocenten i de offentlige køkkener i 2030 skal op på 30 pct.
»De danske udstillere gennemførte møder med 120 aktører fra den tyske foodservicebranche, som var med til at skabe mas-ser af aktivitet på standen,« siger Dennis Hvam.
Stor interesse for Danmark
Ud over aktiviteterne i de tyske messehaller bød BioFach i år på et stort program af faglige indlæg om økologisk landbrug, klimaudfordringer og fakta om det globale marked, og ifølge messearrangørerne deltog ca. 8.000 gæster i et eller flere af de 170 sessioner under BioFachs kongresprogram, som en del gæster betragter som en vigtig del af messen, hvor det er muligt at blive ført ajour med den nyeste viden og nye trends.
»BioFach er meget mere end et udstillingsvindue for økologiske fødevarer. Det er også et mødested for diverse interesseor-ganisationer, beslutningstagere på mange niveauer og journalister, og vi kunne tydeligt mærke, at FiBL’s årlige rapport om den globale økologi igen i år positionerede Danmark som et økologisk foregangsland. Det bliver der lagt mærke til, og interessen for at tale med os var utrolig stor,« siger han.
På den danske messestand var Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i Økologisk Landsforening, mødt op for at tale med nogle af de internationale delegationer, som ville høre mere om den danske model for at få inspipration, som de kan bruge i deres hjemlande.
Hun holdt bl.a. et langt møde med den irske minister for biodiversitet og arealanvendelse, Pippa Hackett fra The Green Party. Hun driver selv et økologisk landbrug og ville gerne hente inspiration til at udvikle Irlands økologiske fødevaresektor.
Det blev til en længere snak om, hvordan ØL ser den fremtidige indretning af EU’s landbrugsstøtte og behovet for at sikre ret-visende produktionsomkostninger og dermed ægte priser på mad.
»Det er helt nødvendigt, at vi får omkostningsægte priser på alle fødevarer. Vi kan ikke komme i mål med et bæredygtigt landbrug, hvis forbrugerne ikke vil betale mere for deres mad og vi kan slet ikke nå i mål med en fordobling af det økologiske areal og marked, med det nuværende prisforhold mellem økologi og konventionelle produkter,« sagde Sybille Kyed bl.a. til de irske gæster.
Tætpakket mødekalender
Dennis Hvam havde med egne ord en tætpakket kalender med ’væg-til-væg’ møder under messen, og både han og Malene Aaris tog hjem fra Nürnberg med interessante kontakter og masser af ideer til, hvordan dansk økologi og de danske udstillere i fremtiden kan få endnu mere ud af at deltage på BioFach, men dem er de endnu ikke klar til at fortælle om.
BioFach 2025 bliver afviklet 11. - 14. februar.
Den danske fællesstand er finansieret af Den Europæiske Union NextGenerationEU
Flere artikler fra samme sektion
Rammer hylderne næste år: Nye økologiske planteproteiner er lige så sunde som kød og mætter mere
Et nyt forskningsprojekt har banet vejen for økologiske plantebaserede fødevarer, som ernæringsmæssigt er på fuld omgangshøjde med animalske produkter. Solsikker fik en hovedrolle i projektet, og nye produkter kommer i supermarkederne i 2025.
Her kan du købe økologiske juletræer - men du skal skynde dig
Efterspørgslen på økologiske juletræer er høj, og flere melder allerede om udsolgt. Man skal være opmærksom på faldgruber, hvis man vil have et økologisk juletræ og undgå at blive snydt.
Forbrugerne vender tilbage og skaber fremgang for Friland A/S
Selv om antallet af slagtninger er faldet det seneste år, har Friland øget omsætningen med 46 mio. kr., og voksende priser har gjort det muligt at skrue op for afregningen til leverandørerne af økologiske grise.