Annonce
Annonce
Dagrofa sætter klimaet på skoleskemaet
Et klimamodul bliver en fast del af salgsassistentelev-uddannelsen i alle dagligvarekoncernens kæder.

Butikspersonale skal blive bedre til at rådgive om klima til kunderne. Derfor indfører Dagrofa nu klima på skoleskemaet, når salgseleverne bliver uddannet. Foto: Jens Panduro
Dagrofa, som står bag kæderne Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, indfører nu et klimamodul på salgsassistentelev-uddannelsen. Det skal give medarbejderne bedre forudsætninger for at rådgive kunderne og sikre de ansatte redskaber til at gøre butikkerne mere klimavenlige.
Formålet med et klimamodul på elevuddannelsen er at inddrage klimadagsordenen helt fra starten af salgsassistenternes karriere og give den næste generation af salgsassistenter og kommende købmænd de bedste forudsætninger for at nedbringe klimaaftryk i detailhandlen.
Udover andre tiltag som samarbejde med madspildsordninger, mere grønt og økologi, tror vi på, at dialog er vejen frem for at nedbringe klimaaftrykket og vores medarbejdere er uddannelsesmæssigt tænkt med på rejsen.
— Laura Marie Larsen, HR-direktør hos Dagrofa
Med den ambition hægter Dagrofa sig på en udviklingstrend i retning af et øget politisk fokus på mere grøn omstilling og bæredygtighed i uddannelsessektoren.
Dagrofas klimamodul
-
Via det nye klimamodul lærer eleverne ikke kun, hvordan de skal rådgive kunder, men også hvordan de selv kan minimere klimaaftrykket ude i deres butikker.
-
En del af modulet går ud på, at eleverne skal lave en case i den butik, hvor de arbejder, og hvor de kan bruge deres viden og værktøjer i praksis.
Ifølge Madkulturen, som er en videns- og forandringsorganisation under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, vil over halvdelen af alle danskere gerne leve mere klimavenligt, men mangler viden om hvordan.
"I Dagrofa ser vi en klar tendens til, at vores kunder bliver mere og mere bevidste om, hvordan de med deres indkøb kan påvirke klimaet. For os handler det om at matche medarbejdernes viden og kompetencer med kundernes ønsker og behov, og her spiller vores medarbejdere en vigtig rolle. Med vores klimamodul for vores elever lægger vi endnu et lag på vores ambition om at have de mest kompetente medarbejdere," siger Laura Marie Larsen, HR-direktør hos Dagrofa i en pressemeddelelse.
Personlig rådgivning er vigtigt
Ca. 20 pct. af Danmarks samlede klimabelastning stammer fra danskernes fødevareforbrug, og derfor mener Dagrofa, at det er vigtigt at salgsassistenterne bliver bedre klædt på til at inspirere og vejlede forbrugerne til at tage mere klimavenlige valg, når de køber ind.
"Udover andre tiltag som samarbejde med madspildsordninger, mere grønt og økologi, tror vi på, at dialog er vejen frem for at nedbringe klimaaftrykket og vores medarbejdere er uddannelsesmæssigt tænkt med på rejsen. Kunderne vil gerne leve mere klimavenligt, men har brug for personlig vejledning, og det klæder vi vores personale grundigt på til med klimamodulet," siger Laura Marie Larsen.
Flere artikler fra samme sektion
Rekordmange har allerede tilmeldt sig Klimahandledagen
To uger inden det landsdækkende klimaevent har over 133.000 tilmeldt sig til de hundredvis af forskellige aktiviteter, hvoraf mange er gratis at deltage i.
For første gang afholder Kalø Økologisk Landbrugsskole Økodag - og det er ikke kun for gæsternes skyld
De færreste landbrugselever har råd til at etablere sig som selvstændige på et storlandbrug. Derfor skal de lære at være landbrugere på en ny måde - og Økodag er et vigtigt led i den læring. Landbrugsskolen på Kalø vil nu udvide sin gårdbutik og fremover holde flere åbne arrangementer.
Nocla-stifterne: Forskellighed er en af vores styrker
Nocla er stiftet af et dedikeret founderteam med meget forskellige kompetencer, men de er enige om kursen.