Annonce
Annonce
Arla sælger hvert år 90 mio. liter mælk i Arla ØKO-serien, der bliver til drikkemælk, yoghurt og smør. Det svarer til en samlet udledning på 123.000 tons CO2e, som Arla nu kompenserer for via såkaldte klimakreditter. PR-foto: Arla
Arla klimakompenserer 90 millioner liter økologisk mælk
Investeringer i skovprojekter i Østafrika, Indonesien og Brasilien skal sikre, at klimaregnskabet bag Arlas økologiske brand bliver klimaneutralt.
Arla er i fuld gang med at reducere sin klimapåvirkning gennem en lang række initiativer hele vejen fra gård til forbruger. I dag oplyser mejeriselskabet, at alt mælken til 'Arla ØKO'-brandet fremover bliver CO2e-neutral ved hjælp af klimakompensation.
Det betyder i praksis, at udledningen fra 90 mio. liter mælk udlignes gennem investeringer i udenlandske skovprojekter, oplyser mejeriselskabet i en pressemeddelelse.
Arla har en ambition om at producere mælk helt uden klimapåvirkning i 2050, men det er en proces, der tager tid. Umiddelbart er det vanskeligt at ændre på de biologiske processer, som fører til at køerne fx bøvser metan ud i atmosfæren. Ændringerne i fodersammensætningen kan være en del af løsningen, og mens Arla og forskerne arbejder på at finde de rigtige knapper at skrue på, tager andelsmejeriet hele tiden små og store skridt for at holde maksimal fart på klimarejsen.
Et af de skridt, Arla nu tager, er at klimakompensere aftrykket fra de 90 mio. l økologisk mælk, som hvert år bruges til at producere økologiske mælk, yoghurt og smør i Arla ØKO-serien, som bliver CO2e-neutral ved hjælp af investering i klimakreditter. Det betyder, at hele udledningen fra Arla ØKO fremover udlignes gennem investeringer i skovprojekter i Østafrika, Indonesien og Brasilien. Skovene binder lige så meget CO2e, som Arla udleder i produktionen. Hele vejen fra koen til køleskabet.
”Hver eneste dag arbejder Arla og vores landmænd benhårdt på at reducere klimapåvirkningen fra enhver Arla-gård. Vi er godt på vej og er blandt verdens mest klimaeffektive mælkeproducenter. Klimakompensation er et mindre, men oplagt skridt. Ved at klimakompensere kan vi fra i dag give danskerne mulighed for at vælge CO2e-neutrale produkter. Og det er vi rigtigt glade for. For vi ved, at rigtigt mange efterspørger det,” siger Hanne Søndergaard, koncerndirektør for global marketing og innovation i Arla.
I første omgang er der dermed tale om, at Arla køber klimakompensering for knap 19 pct. af mejeriets samlede økologiske indvejning, som årligt ligger på ca. 484 mio. kg mælk.
Arlas klimainitiativ er et skridt i den rigtige retning, mener Michael Minter, der er programleder for den grønne tænketank Concitos program om Fremtidens fødevarer. Når man som Arla arbejder med en animalsk produktion, som det formentlig aldrig vil være muligt at gøre fuldstændig klimaneutral, er det ifølge Michael Minter oplagt at investere i projekter, der kan opveje den uundgåelige udledning, men det må ikke blive en sovepude i forhold til reduktion af selve produktionens klimaaftryk.
Hvis man skriver, at mælken er klimaneutral, er det vigtigt, at det tydeligt fremgår, at det ikke er mælken som sådan, der er klimaneutral, men at der er investeret i klimakompensationer for at nå målet.
— Michael Minter, Concito
"Kompensation er en vigtig finansieringskilde til klimaprojekter ude i verden, og så længe Arla fastholder en seriøs reduktionsstrategi for selve produktionen i Danmark, er det fint, at selskabet bidrager til at løse en del af klimaudfordringerne andre steder ved at investere i projekter, der bidrager til at optage CO2," siger Michael Minter.
Han har set Arlas klimastrategi og pointerer, at det er vigtigt, at Arla er omhyggelig med at informere forbrugerne om, at det ikke er selve mælken eller yoghurten, som er klimaneutral.
"Hvis man skriver, at mælken er klimaneutral, er det vigtigt, at det tydeligt fremgår, at det ikke er mælken som sådan, der er klimaneutral, men at der er investeret i klimakompensationer for at nå målet. Kompensationen ændrer nemlig ikke på, at mejerivarer generelt er noget, vi bør indtage i moderate mængder," siger han.
I den forbindelse kan Arla trække på erfaringerne fra Sverige, hvor Arlas svenske datterselskab i efteråret 2019 kom i modvind efter lanceringen af et sortiment af 'klimaneutrale', økologiske mejeriprodukter. Der falder formentlig snart dom i en retssag, som afgør om Arlas markedsføring på den anden side af Øresund gik over stregen.
Af samme grund har Arla gjort sig ekstra umage med kommunikationen ved den danske lancering.
”Det er vigtigt for os, at forbrugerne får klar besked. De må ikke være i tvivl om, at der er udledt CO2e under produktionen, og at vi gennem klimakompensation udligner al udledning fra ko til forbruger. Derfor har vi gjort os umage med at forklare, hvad produkterne er – og ikke er,” siger Hanne Søndergaard.
Gennem den seneste tid har danske medier afdækket forskellige svindelsager om udenlandske klimaprojekter, der ikke lever op til det, de lover, så for at gardere sig bedst muligt har Arla valgt en certificering fra 'øverste hylde' har Arla med egne ord valgt
Arla har valgt projekter, der er certificerede med Verified Carbon Standard, som er en globalt anerkendt standard inden for klimakompensation. Det sikrer ifølge Arla, at de tre projekter lever op til de højeste krav til klimakompensation på markedet.
Det er Arlas garanti for, at CO2e-udligningen reelt finder sted og gør en forskel for klimaet her og nu, skriver Arla, som desuden oplyser, at det har været vigtigt for Arla at vælge projekter, som lokalbefolkningen også vinder på ved fx at blive uddannet i skovbrug og biodiversitet.
Flere artikler fra samme sektion
Føtex Kokkedal genåbner butik med skærpet sundhedsprofil
Efter en gennemgribende ombygning genåbningen Føtex i Kokkedal i dag og giver samtidig et bud på, hvordan man i fremtiden kan blive bedre til at guide kunderne til at tage det ernæringsrigtige valg.
De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test
Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade, og testen viser ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet eller certificeringer.
Økologi styrker dit grønne regnskab
I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.