Annonce

Annonce

Ansat ved tappeanlæg på mejeri

Med afsæt i det seneste års høje vækst i detailsalget af økologiske varer i Storbritannien forventer Arla UK, at det er muligt at øge salget på det vigtige marked med 50 pct. i løbet af fem år. Foto: Arla Foods

Arla forventer massiv vækst i det økologiske salg i Storbritannien

Mejeriselskabet sigter mod at øge salget af økologiske mejeriprodukter i britiske butikker og foodservice med 50 pct. i løbet af de kommende fem år.

Økologien oplever medvind i Storbritannien og Arla Foods sigter nu mod at øge omsætningen på det britiske marked med 50 pct. frem mod 2026. Det fremgår af oplysninger fra Dairy Reporter og Arla UK.

Heraf fremgår det, at Arla sigter mod at øge indvejningen fra de nuværende 180 mio. kg til 270 mio. kg i 2026, og mejeriselskabet forventer, at det stort set kan ske ved at de nuværende mælkeleverandører skruer op for produktionen.

Arlas optimistiske forventninger til det fremtidige salg af økologiske mejeriprodukter kommer efter et år, hvor det økologiske fødevaresalg i Storbritannien er vokset med 9,6 pct. mens væksten i det konventionelle salg lå på 5,6 pct. 

Trods fremgangen halter Storbritannien økologiske fødevaresalg stadig langt efter mange andre lande i Europa. Kun 1,2 pct. af dagligvarerne i Storbritannien er økologiske. I Frankrig er 6,1 pct. af dagligvaresalget økologisk, mens andelen i Danmark ligger på ca. 13 pct.

Men det seneste år er Storbritanniens økologiske mejerisalg vokset med fire pct., og ifølge Dairy Reporter har Arla UK de seneste fem år oplevet tocifret vækst i det økologiske salg, og Ash Amirahmadi, der er direktør for Arla UK, tror at den positive udvikling fortsætter:

"Som det sker i andre dele af Europa, tror vi på, at tendensen med voksende salg af økologiske mejeriprodukter vil fortsætter i Storbritannien, og med vores nye forbedrede økologiske standarder vil vi gøre det endnu mere attraktivt for britiske forbrugere at vælge økologiske varianter, når de køber mejeriprodukter," siger Ash Amirahmadi i en pressemeddelelse.

De positive forventninger til det fremtidige salg bliver lanceret parallelt med at Arla i denne uge introducerede Økologi 2.0-standarder, som alle selskabets andelshavere skal leve op til fra årsskiftet. De skal både gøre produktionen mere klimavenlig og øge dyrevelfærden.

I Storbritannien sælger Arla sine økologiske mejeriprodukter til en række restauranter og fødevarekæder i foodservicesektoren under mærket Arla Organic®, mens selskabets salg af økologisk mælk, smør og ost til dagligvarehandlen sker via brandet Yeo Valley® og private label.

Flere artikler fra samme sektion

Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne

Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.

02-05-2024 4 minutter Forbrug,   Grøntsager

Økologisk Landsforening uddeler atter gratis blomsterfrø landet over

Den 5. maj kan man hente en gratis pose blomsterfrø i Føtex og Bilka landet over. Økologisk Landsforening uddeler i alt 38.000 poser for at give bierne mere mad og sætte fokus på de truede arter.

30-04-2024 5 minutter Biodiversitet

Nyt ejerskab skal stoppe slingrekurs, så Coop kan fokusere mere på kerneværdierne

Efter præsentationen af endnu et katastroferegnskab og med energiselskabet OK som ny medejer, har Coop lagt sig fast på en ny kædestruktur, som skal være med til at gøre Danmarks største salgskanal for økologiske fødevarer til en god forretning.

30-04-2024 6 minutter Detailhandel