Annonce

Annonce

Arla forventer massiv vækst i det økologiske salg i Storbritannien

Mejeriselskabet sigter mod at øge salget af økologiske mejeriprodukter i britiske butikker og foodservice med 50 pct. i løbet af de kommende fem år.

20. oktober 2021
Læsetid: 2 minutter
Ansat ved tappeanlæg på mejeri

Med afsæt i det seneste års høje vækst i detailsalget af økologiske varer i Storbritannien forventer Arla UK, at det er muligt at øge salget på det vigtige marked med 50 pct. i løbet af fem år. Foto: Arla Foods

Økologien oplever medvind i Storbritannien og Arla Foods sigter nu mod at øge omsætningen på det britiske marked med 50 pct. frem mod 2026. Det fremgår af oplysninger fra Dairy Reporter og Arla UK.

Heraf fremgår det, at Arla sigter mod at øge indvejningen fra de nuværende 180 mio. kg til 270 mio. kg i 2026, og mejeriselskabet forventer, at det stort set kan ske ved at de nuværende mælkeleverandører skruer op for produktionen.

Arlas optimistiske forventninger til det fremtidige salg af økologiske mejeriprodukter kommer efter et år, hvor det økologiske fødevaresalg i Storbritannien er vokset med 9,6 pct. mens væksten i det konventionelle salg lå på 5,6 pct. 

Trods fremgangen halter Storbritannien økologiske fødevaresalg stadig langt efter mange andre lande i Europa. Kun 1,2 pct. af dagligvarerne i Storbritannien er økologiske. I Frankrig er 6,1 pct. af dagligvaresalget økologisk, mens andelen i Danmark ligger på ca. 13 pct.

Men det seneste år er Storbritanniens økologiske mejerisalg vokset med fire pct., og ifølge Dairy Reporter har Arla UK de seneste fem år oplevet tocifret vækst i det økologiske salg, og Ash Amirahmadi, der er direktør for Arla UK, tror at den positive udvikling fortsætter:

"Som det sker i andre dele af Europa, tror vi på, at tendensen med voksende salg af økologiske mejeriprodukter vil fortsætter i Storbritannien, og med vores nye forbedrede økologiske standarder vil vi gøre det endnu mere attraktivt for britiske forbrugere at vælge økologiske varianter, når de køber mejeriprodukter," siger Ash Amirahmadi i en pressemeddelelse.

De positive forventninger til det fremtidige salg bliver lanceret parallelt med at Arla i denne uge introducerede Økologi 2.0-standarder, som alle selskabets andelshavere skal leve op til fra årsskiftet. De skal både gøre produktionen mere klimavenlig og øge dyrevelfærden.

I Storbritannien sælger Arla sine økologiske mejeriprodukter til en række restauranter og fødevarekæder i foodservicesektoren under mærket Arla Organic®, mens selskabets salg af økologisk mælk, smør og ost til dagligvarehandlen sker via brandet Yeo Valley® og private label.

Flere artikler fra samme sektion

De gamle grøntsagssorter er i høj kurs hos kokkene i Bankdatas kantine

Hvis du tror, at en gulerod er en gulerod, kan du godt tro om igen. Det viser erfaringerne fra bistroen i Bankdata, der er ambassadørkøkken for nogle af de gamle hjemmehørende kulturplanter, som mere højtydende sorter har fortrængt fra de danske menukort.

16-04-2025 6 minutter Mere grønt,   Grøntsager,   Det Økologiske Spisemærke

Ambassadørkorps giver nyt liv til gamle grøntsagssorter

Foreningen for OriGENaler har succes med at lave
bevaringsarbejde med kniv og gaffel.

16-04-2025 4 minutter Mere grønt,   Grøntsager

Madland Festival vil samle madsystemets ypperste frontløbere

Fra 1.-4. maj inviterer Danmarks madpolitiske festival til gårdbesøg, samtaler, film, frokostpauser, fredagsbar og fejringer i og omkring København, på Stevns og i år også i Aarhus.

15-04-2025 3 minutter Events