Annonce

Annonce

Arlas ellastbil på landevej

De seneste måneder er der kommet flere økologiske mejeriprodukter i Arlas lastbiler, og efter et år som har været præget af ønsket om at reducere indvejningen af økologisk mælk, lyder der nu mere optimistiske toner fra verdens største økologiske mejeri. PR-foto: Arla

Arla melder om comeback for økologien

Efter en periode hvor Arla har arbejdet på at nedbringe indvejningen af økologisk mælk, oplever verdens største økologiske mejeri nu igen vækst i det økologiske salg.

Det er kun et år siden at Arla varslede at mejerikoncernen havde behov for at nedbringe indvejningen af økologisk mælk med 100 mio. kg for at skabe balance mellem produktionen og efterspørgslen, som på daværende tidspunkt var udfordret af et vigende salg af økologiske mejeriprodukter på både hjemme- og eksportmarkedet.

Men nu lyder der helt andre og meget mere optimistiske toner fra Arla, som fortæller til Børsen, at det økologiske salg de seneste tre måneder er vokset med 4 pct. og at væksten i salget af økologiske mejeriprodukter den seneste måned har løftet sig med hele 7 pct.

Samtidig fastslår Arlas danske direktør, Henrik Lilballe Hansen, at Arla igen er klar til at sætte fart på salget af økologiske mejeriprodukter. Markedsføringen skal øges, der skal nye produkter til, og der skal slås mere på natur og biodiversitet.

Det vil være rigtig positivt, hvis det momentum, vi har set i økologien de seneste måneder, kan forstærkes af, at forbrugerne får flere penge til forbrug. Men vi har også rokeret lidt rundt på budgetterne, så vi kan bruge mere på markedsføring af økologiske produkter og kommunikation omkring nogle nye koncepter.

— Henrik Lilballe Hansen, dirktør for Arla Danmark

I en kommentar til væksten i det økologiske mejerisalg beskriver Carsten Ahrenfeldt, markedschef i Økologisk Landsforening væksten i Arlas salgsudvikling som en yderst positive melding fra en af de virksomheder, som i historisk perspektiv har været et af de vigtigste lokomotiver for udviklingen af dansk økologi.

”Det er fantastisk,” lyder hans spontane kommentar, men det kommer ikke bag på ham, at pilen for det økologiske salg igen begynder at pege opad.

”Vi har jo gennem længere tid sagt, at det økologiske salg nok skulle gå fra stagnation og tilbage til den kontinuerlige vækst, som vi så i årrækken forud for årene med corona og voldsom inflation. Vi hører det også fra andre aktører i markedet, og at så stor en spiller som Arla nu kommer med disse positive tal og fremtidsudsigter, det understreger, at der for alvor er kommet hul på bylden,” siger Carsten Ahrenfeldt, som forventer at de positive tendenser fra Arla vil sprede sig til resten af dagligvaremarkedet.

Arla vil udnytte nyt momentum 

Da Arla for et år siden begyndte at neddrosle den økologiske produktion, var verden præget af høj inflation og usædvanligt høje priser på foder og energi som sammen med geopolitisk uro pressede forbrugertilliden i bund.

Ved den lejlighed forudså Arlas øverste chef Peder Tuborg, at det økologiske salg tidligst ville begynde at vokse i 2024, men hvis man ser bort fra den geopolitiske situation, er der siden sket markante forbedringer på de øvrige parametre, som har givet et tidligere comeback til økologien, og mejerikoncernen forventer, at en bedring i forbrugernes rådighedsbeløb kan accelerere salget af økologisk mælk, ost og smør yderligere.

I Børsens artikel med overskriften 'Arla-chef: Økologi får comeback' løfter direktør for Arla Danmark Henrik Lilballe Hansen sløret for planer om for alvor at få sparket salget af økologi i Danmark i gang igen.

"Det vil være rigtig positivt, hvis det momentum, vi har set i økologien de seneste måneder, kan forstærkes af, at forbrugerne får flere penge til forbrug. Men vi har også rokeret lidt rundt på budgetterne, så vi kan bruge mere på markedsføring af økologiske produkter og kommunikation omkring nogle nye koncepter," siger direktøren til mediet.

I Danmark er der det seneste år fjernet 75 mio. l økomælk, og ifølge Henrik Lilballe Hansen vil det både afhænge af salgsudviklingen på hjemmemarkedet og i udlandet, om Arla igen for brug for at skrue op for produktionen hos selskabets godt 200 økologiske landmænd.

Flere artikler fra samme sektion

De økologiske chokolader ligger i toppen af ny Tænk-test

Fem af de seks bedste chokolader er økologiske i Forbrugerrådets Tænks nye test af mørk chokolade.

20-11-2024 2 minutter

Økologi styrker dit grønne regnskab

I en ny analyse fra rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO konkluderes det, at økologi kan bidrage i enten ”høj grad” eller ”delvist” med værdiskabelse i ESG-rapporteringen inden for 7 af 10 områder.

15-11-2024 5 minutter

Dansk krydderifabrik henter hovedparten af omsætningen i udlandet

Den sjællandske krydderifabrik Mill & Mortar sætter smag på maden i de private husholdninger i mere end en snes lande. Næste destination i messekalenderen hedder Nürnberg og BioFach-messen 2025.

14-11-2024 8 minutter Eksport