Annonce

Annonce

Eksporten er en vigtig motor for økologien - brug den!

MARKEDSKLUMME: Forbrugeroptimismen er på vej tilbage ude i Europa, og ifølge Dennis Hvam, international markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, er det et perfekt tidspunkt at rette blikket mod de udenlandske markeder for økologi.

06. november 2023
Læsetid: 3 minutter
Portræt af Dennis Hvam

Dennis Hvam vurderer, at tiden nu er moden til at sætte turbo på eksportindsatsen i udlandet, hvor danske fødevarfer og dansk økologi har et godt ry. PR-foto

Der er ingen tvivl om, at økologien har været presset på alle de europæiske markeder i kølvandet på krigen i Ukraine og den seneste tids høje inflation, men der er nu flere indikationer på, at forbrugeroptimismen er på vej tilbage på Danmarks vigtigste eksportmarkeder. Det bør de danske producenter udnytte til at styrke deres tilstedeværelse på de udenlandske butikshylder.

Efter et fald i eksporten af økologiske føde- og drikkevarer på otte pct. i 2020 kom Danmarks udenrigshandel med økologi for alvor tilbage på vækstsporet i 2021. Eksporten steg med næsten en halv mia. kr. Det svarer til en vækst på 17 pct., og det bragte eksporten op på 3,3 mia. kr. Mens vi venter på eksporttallene for 2022, som kommer i december, er det vigtigt, at vi fortsætter det målrettede eksportarbejde. Ellers risikerer vi, at andre fylder hullerne i markedet.

Det er derfor ikke nu, man skal trække sig eller træde på bremsen. Vi skal tværtimod geare op og være klar til at opsøge og teste potentialet på nye markeder, så eksporten kan fastholde og helst udbygge sin position som en solid motor for den økologiske produktion i Danmark.

— Dennis Hvam, international markedschef, Økologisk Landsforening

Politikerne har ambitioner om at vi skal fordoble økologien, og hvis vi skal nå det mål, vil det uden tvivl kræve, at vi sælger flere varer til udlandet, hvor både foodservice og detailhandlen ligner oplagte mål for danske producenter.

Det er derfor ikke nu, man skal trække sig eller træde på bremsen. Vi skal tværtimod geare op og være klar til at opsøge og teste potentialet på nye markeder, så eksporten kan fastholde og helst udbygge sin position som en solid motor for den økologiske produktion i Danmark.

I jagten på nye kunder kan danske eksportvirksomheder profitere af, at Danmark ude i verden er kendt som et innovativt og pålideligt fødevareland med høj fødevaresikkerhed. Det kan fungere som døråbner, når vi banker på hos potentielle kunder på både nye og eksisterende markeder.

Aktuelt er vi ved at sætte holdene til de danske fællesstrande på de to vigtigste økologimesser på Danmarks to største eksportmarkeder, som er Sverige (13 pct.) og Tyskland (50 pct.). De aftager tilsammen 63 pct. af den danske øko-eksport.

I den forbindelse var det fantastisk at opleve den optimisme, som prægede de danske udstillere, da vi i forrige uge holdt kickoff-møde forud for Nordic Organic Food Fair i Malmø, som bliver afviklet midt i november.

Jeg oplever stor villighed til at dele erfaringer og fif, og jeg håber, at vi til februar kan mobilisere den samme gejst, når vi tager til Biofach i Nürnberg for at deltage i verdens største økologimesse.

Her er der mulighed for at møde indkøbere fra flere interessante lande, og vi planlægger i øjeblikket flere eksportinitiativer og matchmaking med salgskanaler på udvalgte markeder.

Jeg håber, at producenterne er opmærksomme på potentialet i udlandet. Eksporten er en vigtig motor for økologien – brug den!

Flere artikler fra samme sektion

Ultraforsimplede fødevareskribenter

DEBAT: Politikens uklare og forsimplede formidling af, hvad der er sundt og ultraforarbejdet, og hvad folk advares imod at spise, er skadelig for de fødevarevirksomheder, der leverer gode, sunde produkter, og skadelig for almindelige mennesker, som prøver at navigere fornuftigt i dagligdagen.

11-04-2025 8 minutter Debat

Skab bedre dyrevelfærd og undgå greenwashing i professionelle køkkener

KLUMME: Som professionelt køkken har man et stort ansvar for at bidrage til at drive forandring, også når det drejer sig om dyrevelfærd. Og det er ikke godt nok, hvis turbokyllingen erstattes af en lidt langsommere voksende kylling, som lever under tilsvarende produktionsforhold - bare lidt længere.

08-04-2025 4 minutter Kronik,   Dyrevelfærd,   Tema: Det gode dyreliv

Økologisk dyrevelfærd er mere end minimumskrav

FORPERSONENS ORD: Som økologer skal vi stille krav til os selv og til økologien som helhed. Hvis vi kun lever op til minimumskravene, risikerer vi, at økologien bliver uinteressant og sakker bagud.

28-03-2025 4 minutter Leder,   Økologisk Landsforening,   Dyrevelfærd,   Tema: Det gode dyreliv