Jyske Økodags-veteraner forbereder sig til livestreaming

Det er en ægte Økodags-veteran, som 18. april er vært, når Økologisk Landsforening livestreamer fra landbruget Vestervang, så alle kan følge køernes glæde, når de for første gang i år får græs under klovene.

07. april 2021
Læsetid: 2 minutter
Landmand fejer på staldgang ved køer der æder foder
Ud over at lægge dyr og gård til livestreamingen på Økodag, deltager Arla-leverandør Preben Madsen i tre kampagnevideoer for at fortælle om hverdagen for den økologisk ko. Foto: Iben Kjerside

På Vestervang har ægteparret Preben og Anja Madsen siden de overtog gården i 2008 hvert eneste år holdt Økodags-traditionen i hævd. Normalt plejer de 160 sortbrogede køer at lokke op til 3.500 gæster til at besøge landbruget ved Vildbjerg.

Normalt er Økodag en begivenhed, som hele familien ser frem til. Det er lidt som juleaften, og det gør mig altid glad, når køerne kommer på græs.

— Preben Madsen, økologisk mælkeproducent

"Det er fedt, at så mange mennesker har lyst til at komme ud og opleve vores landbrug. Der findes ikke nogen bedre reklamesøjle for landbruget, og vi får altid masser af positiv respons fra gæsterne," siger Preben Madsen, som sammen med familiens tre børn ærgrer sig over, at corona-restriktioner for andet år i træk reducerer Økodag til en livetransmission.

"Normalt er Økodag en begivenhed, som hele familien ser frem til. Det er lidt som juleaften, og det gør mig altid glad, når køerne kommer på græs," siger Preben Madsen. Han plejer at få hjælp fra ca. 30 familiemedlemmer og venner for at få alt til at klappe på en normal Økodag.

I år afholdes det populære event dog ikke som normalt. Der bliver hverken behov for klappedyr, nyklækkede kyllinger, hoppeborg eller de andre aktiviteter, som er med til at gøre Økodag til en god oplevelse for Vestervangs gæster.

"I år bliver vi kun vores egen familie og måske vores fodermester," siger Preben Madsen.

Han afslørede sit tv-talent, da Arla sidste år livestreamede fra Vestervang, og et tv-produktionsselskab var i marts forbi for at lave optagelser med fire kampagnevideoer, som Økologisk Landsforening lancerer via sociale medier for at varme op til eventet i ugerne op til Økodag. I videoerne svarer Preben Madsen blandt andet på spørgsmål om, hvordan hverdagen former sig for en økologiske malkeko.