Annonce

Annonce

Traktor kører i mark

I studiet har man fundet, at der bliver udledt mellem 1,3 og 42 gange så meget lattergas i områder med pakket jord, og det var især dyrket jord og græsmarker, der var hårdt ramt. Foto: Colourbox

Forager og kørespor er markens klimasyndere

Forageren og køresporene har vist sig at være markens helt store klimasyndere. Områder med tæt pakket jord udleder mellem 1,3 til 42 gange så meget lattergas, som områder uden jordpakning. Det viser et nyt studie.

Trafikken af tunge maskiner i markens kørespor presser jorden sammen, og et nyt studie viser nu, at netop den pakning af jorden øger risikoen for udledning af lattergas markant. Det samme gør sig gældende i forageren, hvor maskinerne vender.

Dermed kan køresporene og foragerne betegnes som markens klimasyndere.

Det skriver DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug på sin hjemmeside.

Indtil nu har der mest været fokus på lattergasudledningen i forbindelse med f.eks. gødskning og nedmuldning af planterester, men i det nye studie har professor Lars J. Munkholm fra Institut for Agroøkologi ved Aarhus Universitet set nærmere på de jordfysiske forhold.

Op til 42 gange så meget lattergas 

Når jorden presses sammen på grund af tunge maskiner, så øger det udledningen af lattergas. Delvist iltfrie forhold sammen med tilgængeligt kvælstof, der kan omsættes, er nogle af faktorerne, som medvirker til dannelsen af lattergas. Jordpakningen spiller altså en rolle, fordi det er med til at skabe et miljø, der er iltfrit.

”Når jorden er pakket, så har den mindre poreåbninger, ligesom porerne ikke hænger sammen; de er med andre ord ikke kontinuerte, og det hæmmer transporten af ilt rundt i jorden. Når det sker i områder, der på samme tid har både kvælstof og kulstof til rådighed, så opstår lattergas,” siger Lars J. Munkholm.  

I studiet har man fundet, at der bliver udledt mellem 1,3 og 42 gange så meget lattergas i områder med pakket jord, og det var især dyrket jord og græsmarker, der var hårdt ramt. Med andre ord får jordpakning risikoen for udledning af lattergas til at stige med op til 42 gange.

Dog er 42 en ekstrem, og normalt regner man med en faktor to - altså dobbelt udledning af lattergas fra områder med jordpakning i forhold til områder, hvor jorden ikke er pakket.

Gyllekørsel er problematisk

Det er især gyllekørsler om foråret, der er problematiske, da man både kører med tunge maskiner, som pakker jorden, og tilfører både kvælstof og kulstof til marken, samtidig med at jordpakningen kan forværres, hvis der er vådt. Her forekommer markante toppe i lattergasudledningen, og de vil være mere udtalte i f.eks. køresporene.

Ifølge Lars J. Munkholm kan man køre mere intelligent, hvis man vil nedsætte risikoen for den øgede lattergasudledning. Det vil sige, at man bør køre færre gange og med de rigtige maskiner, de rigtige dæk og det helt rigtige dæktryk.  

Forskningen fortsætter også i nye projekter, hvor forskerne skal se nærmere på de jordfysiske forhold og mekanismer ift. biochar og gødskning. Derudover er et andet projekt med fokus på udvikling af ny teknologi til optimering af kørslen i marken ved høst af slætgræs også blevet søsat.

Flere artikler fra samme sektion

Potentialet for at øge de økologiske udbytter er stort

ANALYSE: Kvælstof bestemmer den største del af de økologiske udbytter, og det er oftest den begrænsende ressource i en økologisk markplan. Fravær af pesticider koster også udbytter i en direkte sammenligning med konventionel planteavl. Det økologiske greb er at udmønte de grundlæggende økologiske principper til praktisk landmandskab, krydret med nye metoder og teknologier.

Skovforskning skal gøre grise mere bæredygtige

Aarhus Universitets forsøg ved Holstebro skal give økologiske griseproducenter et bud på, hvordan indretningen af grisenes folde kan begrænse kvælstofudledningen, så de bedre kan sikre kunderne mere bæredygtigt svinekød.

20-11-2024 7 minutter Næringsstoffer,   Klima,   Bæredygtighed,   Biodiversitet

Tørken i 2018 og regnen i 2024 var kun en forsmag på, hvad danske landmænd har i vente, viser nye klimatal

DMI's nye Klimaatlas beregner, at havniveauet omkring Danmark vil være 42 cm højere i slutningen af dette århundrede. Danske landmænd kommer i dén grad til at kæmpe med både meget våde og meget tørre perioder fremover, vurderer eksperter.

13-11-2024 7 minutter Klima