Annonce
Annonce

Meget tyder på, at de økologiske forbrugere i Skandinavien snart vil se Midsona-navnet på flere mærkevarer, idet den indkøbslystne Midsona-koncern, som i 2015 overtog Urtekram, er i færd med at rejse kapital til nye opkøb. Foto: Moment Studio
Urtekram-ejer forbereder nye opkøb
Midsona-koncern gennemfører en aktieemission, der skal sikre selskabet en halv mia. svenske kr. til yderligere opkøb.
Den opkøbsivrige svenske Midsona-koncern gennemfører en aktieemission, der skal sikre selskabet en halv mia. svenske kr. i frisk kapital til yderligere opkøb.
Det skriver Fødevarewatch.
Den svenske koncern, som sidste år overtog danske System Frugt, har gennem de seneste år lavet flere opkøb af små og større virksomheder, og koncernen har skabt sig en førende position i Norden, når det gælder økologiske og plantebaserede fødevarer, men har en erklæret visionen om også at blive en af de førende virksomheder i Europa.
Koncernen distribuerer i dag 42 forskellige varemærker til kunder i hele Skandinavien, men selskabet har især fokus på Urtekram, Kung Markatta, Earth Control, Davert, Helios, Celnat, Vegetalia, Happy Bio och Friggs, som bidrager med en betydelig del af omsætningen.
Tilbage i 2015 overtog Midsona-koncernen Urtekram i Mariager, som siden har ændret navn til Midsona Danmark, men de svenske ejere valgte at beholde det stærke Urtekram-brand, som stadig fylder meget i dansk dagligvarehandel, og med en ny aktieemission, er der formentlig udsigt til, at Midsona snart kan tilbyde nye varemærker til de danske og skandinaviske dagligvare- og helsekostbutikker.
Meddelelsen om den kommende aktieemission bliver givet onsdag efter Midsonas generalforsamling.
Flere artikler fra samme sektion
Effektiv markedsføring har givet den økologiske citron mange loyale kunder
Der er stor variation i købsmønstrene for de mest almindelige økologiske basisvarer, og ifølge Økologisk Landsforening kan flere varer lære af øko-citronens succes.
Tre stærke kandidater er nominerede til årets øko-pris
Økologisk Landsforening har nu sat navne på de tre kandidater, der er med i opløbet til Øko-prisen 2025, og ifølge markedschef for foodservice Torben Blok er der tale om tre stærke kandidater, som på hver sin måde kæmper for at udbrede de økologiske løsninger i landets professionelle køkkener.
Optimisme blandt økologiske svineproducenter: Noteringen stiger, og efterspørgslen vender tilbage
Noteringen for økologiske slagtesvin er højere end samme tid sidste år, rentepresset er aftagende, og forbrugerne er igen begyndt at efterspørge det økologiske kød.