Annonce

Annonce

Dorthe Harboe, Morten Schultz og labradoren Sally kan se frem til at få op mod 4.000 gæster, når Tranegård 10. april for første gang bliver vært for Økodag, hvor Jerseykøerne bliver hovedattraktionen, mens værterne både serverer hjemmelavet is og klare budskaber om fordelene ved økologisk landbrug. Foto: Jakob Brandt

Økodag og unikke varer skal trække folk til Tranegård

Det er køerne som spiller hovedrollen, når Tranegård i weekenden inviterer til Økodag, men mon ikke de yngste gæster også vil vise en vis interesse for gårdens ismejeri.

Alt for mange forbrugere ved alt for lidt om det store arbejde, der hver dag bliver gjort ude på de økologiske gårde for at producere sunde fødevarer på en måde, som både tager hensyn til naturen og samtidig sikrer en høj dyrevelfærd.

Forbrugernes manglende viden, om hvor maden kommer fra, bekymrer den nordsjællandske økolog Morten Schultz, som i år for første gang har valgt at Tranegård skal være værtsgård for Økodag, så han får mulighed for at vise, hvad der sker hos landmanden, inden mælken havner i en karton i supermarkedet, og interessen for at komme på besøg er så stor, at alle billetter til Tranegård er booket.

Efter mange år som fødevareproducent håber Morten Schultz og kæresten Dorthe Harboe, at Tranegård som besøgsgård kan være med til at bygge bro mellem land og by og forklare forbrugerne, at det ikke giver nogen mening, når mange gerne betaler 13-15 kr. for en halv l cola, mens de rynker på næsen over at skulle betale det samme eller lidt mindre for en hel l frisktappet, økologisk mælk.

Et fantastisk udstillingsvindue

Men ønsket om at klæde forbrugerne bedre på til at tage det rigtige valg, når de står ved køledisken, er ikke den eneste grund til, at han og kæresten Dorthe Harboe de seneste uger har haft forrygende travlt med at forberede gården til et forventet rykind på 4.000 koglade gæster til Økodag, hvor især sjællænderne skal køre langt for at finde en værtsgård som ikke melder udsolgt.

For os er det ikke nok bare at sælge varerne. Vi vil have folk ud på gården.

— Dorthe Harboe, Tranegård

Når en kødrand af mennesker 10. april kl. 12 følger jerseykøernes glæde over at komme på græs, skal det efter planen være med til at kickstarte år to for gårdens lille mejeri og den tilhørende gårdbutik/café, som i år skal sælge flere forarbejdede fødevarer, som primært bliver produceret af mælk, kød og korn fra Tranegård, hvor forventningerne til dagen er høje.

»Vi vil gerne gøre det til en fast tradition at invitere københavnerne og områdets mange sommerhusgæster til Økodag, som er et fantastisk udstillingsvindue for butikken,« forklarer Morten Schultz, da Økologisk Nu en lille måned før Økodag lægger vejen forbi Tranegård.

10.000 gæster i 2021

Med sine ikoniske, takkede gavle fanger den hvidkalkede gård blikket hos mange forbipasserende i det smukke landskab nord for Helsinge, på vej op mod de populære sommerhusområder ved Tisvildeleje og Gilleleje, hvis beboere udgør en vigtig del af kundegrundlaget for Tranegårdens produkter.

Tranegård tager 30 kr. for en flaske frisktappet gårdmælk
Tranegård tager 30 kr. for en flaske frisktappet gårdmælk. Foto: Jakob Brandt

Da gården for to et halvt år siden blev sat til salg, slog han til, og siden har han og Dorthe Harboe udviklet idéen om at gøre gården til en slags oplevelsescenter.

Morten Schultz smager lidt på ordet »oplevelsescenter«, inden han bliver enig med sig selv om, at det nok er en meget dækkende betegnelse for den klon mellem et besøgslandbrug og en fødevarebutik, som parret tog de første seriøse spadestik til, da de åbnede ismejeri og gårdbutik sidste forår.

»Vi fik en masse glade og videbegærlige gæster, og da vi lukkede ismejeriet efter efterårsferien, havde vi haft over 10.000 gæster,« siger Dorthe Harboe, som ser frem til, at hun i slutningen af ugen stopper som pædagogmedhjælper i en børnehave for at arbejde på fuld tid i gårdbutikken og ismejeriet.

»For os er det ikke nok bare at sælge varerne. Vi vil have folk ud på gården,« siger hun.

Forberedelserne til Økodag er allerede i fuld gang. Udenfor er et par håndværkere i færd med at skære hul til en ny dør i muren i endegavlen til en af staldbygningerne, mens køerne er trukket ud i løbegården under den klare forårssol.

Jeg elsker selv at rejse i Sydeuropa, hvor der er et utroligt udvalg af lækre råvarer og specialiteter i butikkerne. Sydeuropæerne ville korse sig, hvis de så, hvad vi spiser i Danmark.

— Morten Schultz, økologisk landmand på Tranegård

Dorthe Harboe er oprindelig uddannet i butik og glæder sig til at sætte skub i salget af lokale fødevarer i samarbejde med en nyansat kok. Kokken får hovedansvaret for den kulinariske kvalitet og produktionen i mejeriet, og det er tanken, at Tranegård skal producere noget tappasagtigt mad, som kunderne kan købe med hjem til weekenden, men i første omgang har parret blikket rettet mod Økodag.

30 kr. er en fair pris for en flaske mælk

Morten Schultz er vant til at have mange bolde i luften, når han også skal have styr på markdriften, som inklusiv lejede arealer omfatter ca. 700 ha. med foder- og salgsafgrøder.

»Tidligere drev vi ren planteavl, men jeg er lidt nervøs over, hvad der sker, når vi skal udfase den konventionelle husdyrgødning, så da jeg fik adgang til staldbygningerne på Tranegård, besluttede jeg at sætte køer ind, så vi får adgang til mere økologisk gødning,« siger Morten Schultz, som 1. april 2021 leverede den første tankfuld mælk til det lokale mejeri Øllingegård.

Op til Økodag har Morten Schultz lavet ost af mælk fra Tranegårds egne køer
Op til Økodag har Morten Schultz lavet ost af mælk fra Tranegårds egne køer. Foto: Jakob Brandt

»Som økolog overholder vi et hav af love og regler,« siger Morten Schultz, som tager 30 kr. for flaskerne med gårdmælk, som han selv tapper i det lille gårdmejeri.

Han mener, at det er en fair pris, som afspejler det arbejder, Tranegård lægger i at producere og sælge frisktappet gårdmælk, som efter hans vurdering er et helt anderledes produkt end kartonmælken i supermarkedet.

»Jeg elsker selv at rejse i Sydeuropa, hvor der er et utroligt udvalg af lækre råvarer og specialiteter i butikkerne. Sydeuropæerne ville korse sig, hvis de så, hvad vi spiser i Danmark,« siger han og forsvinder ud i mejeriet, hvor han haler en bakke med syv runde, halvmodnede oste ud af et køleskab.

»Dem har jeg lavet sammen med en mand, som kom forbi og spurgte, om han kunne købe noget mælk til at lave ost af. Nej, svarede jeg ham, og sagde, at han kunne komme her og lave dem sammen med mig,« siger Morten Schultz, som altid har været hurtig til at gribe nye idéer.

»På onsdag kommer der en ny ovn, og så skal vi i gang med at bage nogle fantastiske surdejsbrød,« siger Morten Schultz, og rækker ud efter en pose med mel, som Gl. Buurholts mobile mølleri har malet af Tranegårdens korn, men han er ikke i tvivl om, at det til Økodag bliver ismejeriet og køerne, som skal kæmpe om at bliver gårdens største trækplaster.

Flere artikler fra samme sektion

Danmark satte solidt aftryk på BioFach

Nürnberg-messen cementerede i år sin position som den vigtigste indgang til det europæiske økologimarked for de danske producenter.

23-02-2024 5 minutter Eksport

Grøn bank leverer bedste resultat nogensinde

Merkur Andelskasse overgår sine egne forventninger med flere længder og med et overskud på 54,4 mio. kr. leverer banken sit hidtil bedste årsresultat.

23-02-2024 4 minutter finansiering

Lidl forlænger momsfri kampagne til marts

En stor interesse og et markant øget salg får nu Lidl Danmark til at forlænge deres momsfri-kampagne på frisk frugt og grønt, mens Økologisk Landsforening øjner en ny åbning for differentieret moms på økologiske fødevarer.

22-02-2024 4 minutter Detailhandel