Annonce
Annonce
Thise Mejeri arbejder på at udvikle nye smagsvarianter af plantedrikke på basis af råvarer fra andelshavernes marker. Foto: Thise
Thise er på vej med nye planteprodukter
Selv om havredrikken stadig kun bidrager med under en pct. af Salling-mejeriets omsætning, ser direktør Poul Pedersen et interessant potentiale i at udvikle flere plantebaserede produkter på basis af lokale råvarer.
Siden april har fire af Thises økologiske mælkeproducenter leveret hovedingredienserne i form af havre til mejeriets bud på en havredrik, som i modsætning til de fleste andre plantedrikke skal opbevares på køl. Mejeriet ønsker ikke at sætte tal på salget, men Poul Pedersen oplyser, at salget går så godt, at mejeriet arbejder på at introducere nye smagsvarianter for at få en stærkere position på det voksende marked for plantebaserede fødevarer.
"Vi har stadig plads til at producere mere mælk, og vi har også plads til at producere mere plantedrik, og det kommer vi til," sagde Thise-direktør Poul Pedersen forleden til LandbrugsAvisen.
Over for Økologisk Nu uddyber han, at hovedparten af mejeriets godt 200 ansatte og ca. 70 andelshavere dog fortsat skal arbejde med de traditionelle, animalske mejeriprodukter, som i løbet af tre årtier har gjort Thise til en milliard-virksomhed.
Men den nye produktionslinje for plantedrikke, som er indrettet i det gamle osteri, vil formentlig i fremtiden komme til at arbejde med nye smagsvarianter.
"Vi arbejder med nye plantedrikke i vores laboratorie, men vi har haft lidt døje med at lave plantedrikke, som lever op til det, som vi gerne vil stå på mål for uden at skulle bruge for mange tilsætningsstoffer. Den boldbane vil vi helst ikke ind på," fastslår Poul Pedersen.
Han ønsker endnu ikke at løfte sløret for, hvilke nye smagsvarianter Thise eksperimenterer med, men en ting er sikkert:
"Hvis vi lancerer flere plantedrikke, skal råvarerne som udgangspunkt komme fra vores egne leverandører," siger Poul Pedersen, som glæder sig over, at mejeriets økologiske havredrik, som hidtil kun er blevet solgt i Irma-kæden, i løbet af efteråret finder vej til andre af Coops dagligkæder.
Går det, som han håber, vil det formentlig fordoble salget, lyder vurderingen fra Salling-mejeriet.
Flere artikler fra samme sektion
Tre køkkener er nomineret til Kantineprisen
Tre kantiner kæmper om Kantineprisen, som går til det køkken, der kan levere på både smag, bæredygtighed og økologi.
Eks-bankdirektør: Penge er et redskab til at få noget til at ske
Selv om Lars Pehrson aldrig fik en bankuddannelse, var han landets længst siddende bankdirektør, da han i 2020 forlod direktørstolen i Merkur Andelskasse, og han brænder stadig for økologien og mener, at vi alle har mulighed for at bidrage til den grønne omstilling.
Sæsonen er skudt i gang: Nu breder dansk øko-grønt sig på butikshylderne
Nu ligger der for første gang i år økologiske danske radisser, spinat og pak choi i butikkerne. Hos de danske økologiske grøntsagsproducenter er sæsonen netop skudt i gang.